The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coan, Emerson Ike
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885
Resumo: This paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”.
id UNESP-12_7e98ff54976c5e1acccb80a50073b2dd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3885
network_acronym_str UNESP-12
network_name_str Estudos de Sociologia
repository_id_str
spelling The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary societyA informação como mercadoria e a estetização da notícia na sociedade contemporâneaJournalismPublicityContemporaneitySociety of the spectacleCritical Theory in CommunicationJornalismoPublicidadeContemporaneidadeSociedade do EspetáculoTeoria Crítica da ComunicaçãoThis paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”.Este trabalho procura fomentar a refl exão crítica com vistas a uma compreensão racional acerca da informação como mercadoria e a consequente estetização da notícia na contemporaneidade. Não deixará de versar sobre a interferência da lógica da Publicidade no Jornalismo nesse curso histórico da sociedade capitalista, quer no contexto global, quer no da realidade brasileira. O texto será permeado por trechos de “A sociedade do espetáculo” e dos “Comentários sobre a Sociedade do Espetáculo” de Guy Debord, principal referência dos trabalhos de investigação desenvolvidos pelo Grupo de Pesquisa “Comunicação e Sociedade do Espetáculo”.FCL-UNESP Laboratório Editorial2011-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885Estudos de Sociologia; v. 16 n. 30 (2011): Dossiê: crítica da comunicação e política na sociedade do espetáculo1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885/3567Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoan, Emerson Ike2021-05-12T13:47:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3885Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2021-05-12T13:47Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
A informação como mercadoria e a estetização da notícia na sociedade contemporânea
title The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
spellingShingle The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
Coan, Emerson Ike
Journalism
Publicity
Contemporaneity
Society of the spectacle
Critical Theory in Communication
Jornalismo
Publicidade
Contemporaneidade
Sociedade do Espetáculo
Teoria Crítica da Comunicação
title_short The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
title_full The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
title_fullStr The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
title_full_unstemmed The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
title_sort The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
author Coan, Emerson Ike
author_facet Coan, Emerson Ike
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coan, Emerson Ike
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
Publicity
Contemporaneity
Society of the spectacle
Critical Theory in Communication
Jornalismo
Publicidade
Contemporaneidade
Sociedade do Espetáculo
Teoria Crítica da Comunicação
topic Journalism
Publicity
Contemporaneity
Society of the spectacle
Critical Theory in Communication
Jornalismo
Publicidade
Contemporaneidade
Sociedade do Espetáculo
Teoria Crítica da Comunicação
description This paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885
url https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885/3567
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Sociologia; v. 16 n. 30 (2011): Dossiê: crítica da comunicação e política na sociedade do espetáculo
1982-4718
1414-0144
reponame:Estudos de Sociologia
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Estudos de Sociologia
collection Estudos de Sociologia
repository.name.fl_str_mv Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv straud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br
_version_ 1788171029171929088