The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Sociologia |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885 |
Resumo: | This paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”. |
id |
UNESP-12_7e98ff54976c5e1acccb80a50073b2dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3885 |
network_acronym_str |
UNESP-12 |
network_name_str |
Estudos de Sociologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary societyA informação como mercadoria e a estetização da notícia na sociedade contemporâneaJournalismPublicityContemporaneitySociety of the spectacleCritical Theory in CommunicationJornalismoPublicidadeContemporaneidadeSociedade do EspetáculoTeoria Crítica da ComunicaçãoThis paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”.Este trabalho procura fomentar a refl exão crítica com vistas a uma compreensão racional acerca da informação como mercadoria e a consequente estetização da notícia na contemporaneidade. Não deixará de versar sobre a interferência da lógica da Publicidade no Jornalismo nesse curso histórico da sociedade capitalista, quer no contexto global, quer no da realidade brasileira. O texto será permeado por trechos de “A sociedade do espetáculo” e dos “Comentários sobre a Sociedade do Espetáculo” de Guy Debord, principal referência dos trabalhos de investigação desenvolvidos pelo Grupo de Pesquisa “Comunicação e Sociedade do Espetáculo”.FCL-UNESP Laboratório Editorial2011-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885Estudos de Sociologia; v. 16 n. 30 (2011): Dossiê: crítica da comunicação e política na sociedade do espetáculo1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885/3567Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoan, Emerson Ike2021-05-12T13:47:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3885Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2021-05-12T13:47Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society A informação como mercadoria e a estetização da notícia na sociedade contemporânea |
title |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
spellingShingle |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society Coan, Emerson Ike Journalism Publicity Contemporaneity Society of the spectacle Critical Theory in Communication Jornalismo Publicidade Contemporaneidade Sociedade do Espetáculo Teoria Crítica da Comunicação |
title_short |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
title_full |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
title_fullStr |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
title_full_unstemmed |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
title_sort |
The information as commodity and the aesthetization of the news in the contemporary society |
author |
Coan, Emerson Ike |
author_facet |
Coan, Emerson Ike |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coan, Emerson Ike |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Publicity Contemporaneity Society of the spectacle Critical Theory in Communication Jornalismo Publicidade Contemporaneidade Sociedade do Espetáculo Teoria Crítica da Comunicação |
topic |
Journalism Publicity Contemporaneity Society of the spectacle Critical Theory in Communication Jornalismo Publicidade Contemporaneidade Sociedade do Espetáculo Teoria Crítica da Comunicação |
description |
This paper aims to promote a critical reflection on rational understanding of the information as a commodity and the consequent aesthetization of the news in the contemporaneity. There will be a special attention to the interference of the logic on the Publicity of the Journalism in the historical course of the capitalist society, as in the global context, as in the Brazilian reality. The text will provide excerpts from The Society of the Spectacle and Comments on the Society of the Spectacle, written by Guy Debord, who is the main reference for the investigative work developed by the Group of Research “Communication and the Society of the Spectacle”. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/3885/3567 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos de Sociologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FCL-UNESP Laboratório Editorial |
publisher.none.fl_str_mv |
FCL-UNESP Laboratório Editorial |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Sociologia; v. 16 n. 30 (2011): Dossiê: crítica da comunicação e política na sociedade do espetáculo 1982-4718 1414-0144 reponame:Estudos de Sociologia instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Estudos de Sociologia |
collection |
Estudos de Sociologia |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
straud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br |
_version_ |
1788171029171929088 |