The clarification and distinction in food: An analysis of the cultural industry and the development of taste by special beers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Renato Augusto
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/12533
Resumo: Brazil's premium beer market has been on a significant rise, which labels traditional beer brands as regular brands. Between refined and common, the definition of what is considered good and bad taste is a long-term change. Enlightenment engenders, based on conditions of existence, a knowledge system around food which transforms itself by reiterating domination through distinction. In this study we shall analyze the sociocultural mediation strategies used by AmBev at Centro de Experiência Cervejeira da Bohemia. Our topic revolves around the tactics used by the cultural industry in the development of a taste for premium beer, as well as its relation to the habitus. We discuss beer tasting as a formula evoking a new lifestyle, one that produces judgements of taste which reiterate the self-preservation of the social and economic apparatus under an apparent freedom of choice.
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spelling The clarification and distinction in food: An analysis of the cultural industry and the development of taste by special beersAclaración y distinción en la alimentación: Un análisis de la industria cultural y la formación del gusto por las cervezas especialesO esclarecimento e a distinção na alimentação: Uma análise da indústria cultural e a formação do gosto por cervejas especiaisEsclarecimentoDistinçãoIndústria culturaHabitus Formação do gostoClarificationDistinctionCultural industryHabitusDevelopment of the tasteEsclarecimientoDistinciónIndustria culturalHabitus Formación del gustoBrazil's premium beer market has been on a significant rise, which labels traditional beer brands as regular brands. Between refined and common, the definition of what is considered good and bad taste is a long-term change. Enlightenment engenders, based on conditions of existence, a knowledge system around food which transforms itself by reiterating domination through distinction. In this study we shall analyze the sociocultural mediation strategies used by AmBev at Centro de Experiência Cervejeira da Bohemia. Our topic revolves around the tactics used by the cultural industry in the development of a taste for premium beer, as well as its relation to the habitus. We discuss beer tasting as a formula evoking a new lifestyle, one that produces judgements of taste which reiterate the self-preservation of the social and economic apparatus under an apparent freedom of choice.El mercado de cervezas especiales crece en Brasil, contraponiéndose al de las cervezas consideradas comunes. Entre lo refinado y lo grosero, lo que se considere buen o mal gusto se altera en períodos de larga duración. Sin embargo, la distinción permanece en la trama de nuevos habitus de consumo delimitando las costumbres y normas de comportamiento, las elecciones que dan sentido a los variados repertorios y experiencias sociales. En este estudio, analizamos las estrategias de mediación sociocultural de la empresa Ambev en su Centro de Experiencia Cervecera Bohemia. Abordamos las tácticas de la industria cultural en la formación del gusto por cervezas especiales y su relación con el habitus y la distinción. Se trata del problema de la degustación como fórmula generadora de estilos de vida, que produce juicios de gusto que reiteran la autoconservación del aparato social y económico bajo una aparente libertad de elección.Colocadas em circulação no mercado, as cervejas especiais se contrapõem às cervejas que passam a ser lidas como comuns. Entre o refinado e o grosseiro, o objeto o qual seja considerado bom ou mau gosto se altera em processos de longa duração. O esclarecimento gera a partir das condições de existência um sistema de conhecimentos em torno da alimentação que se transforma reiterando a dominação por meio da distinção. Neste estudo, analisamos as estratégias de mediação sociocultural da Ambev no Centro de Experiência Cervejeira da Bohemia (CECB). Nossa questão gira em torno das táticas da indústria cultural e do esclarecimento na formação do gosto por cervejas especiais e sua relação com o habitus e a distinção. Problematizamos a degustação como fórmula geradora de estilos de vida, que produz juízos de gosto que reiteram a auto conservação da aparelhagem social e econômica sob uma aparente liberdade de escolha.FCL-UNESP Laboratório Editorial2021-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1253310.52780/res.12533Estudos de Sociologia; v. 25 n. 49 (2020): Animais e sociedade(s): representações humanas sobre os não-humanos e suas implicações na contemporaneidade1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/12533/10078Copyright (c) 2020 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Renato Augusto 2021-05-25T13:55:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12533Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2021-05-25T13:55:59Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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