Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Anderson Ricardo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477
Resumo: Humberto Mauro is considered a pioneer of Brazilian cinema. This article proposes a reading of his film O descobrimento do Brasil (1937) based on conceptual elements from the fields of Sociology of Art and Cinema developed by Pierre Francastel and Pierre Sorlin. The film, part of the collection of the old National Institute of Educational Cinema, gives an image to the “discovery” of the country, its aim being to illustrate the Carta de Pero Vaz de Caminha. Accordingly, it makes references to the Brazilian visual tradition and produces what we might call a historical painting in motion. In this perspective the film introduces elements of the past in the construction of the values of its time, creating or recreating myths of nationality. Thus it becomes part of a larger project of construction of the Brazilian nation, in which cultural objects were considered a path to its implementation.
id UNESP-12_fd38ceefaee10afcc6702ba36eb44715
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7477
network_acronym_str UNESP-12
network_name_str Estudos de Sociologia
repository_id_str
spelling Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do BrasilCinema, história e nação: Humberto Mauro e O Descobrimento do BrasilHumberto MauroSociology of cinemaSociology of artCinema and historyCinema and nationHumberto MauroSociologia do cinemaSociologia da arteCinema e históriaCinema e naçãoHumberto Mauro is considered a pioneer of Brazilian cinema. This article proposes a reading of his film O descobrimento do Brasil (1937) based on conceptual elements from the fields of Sociology of Art and Cinema developed by Pierre Francastel and Pierre Sorlin. The film, part of the collection of the old National Institute of Educational Cinema, gives an image to the “discovery” of the country, its aim being to illustrate the Carta de Pero Vaz de Caminha. Accordingly, it makes references to the Brazilian visual tradition and produces what we might call a historical painting in motion. In this perspective the film introduces elements of the past in the construction of the values of its time, creating or recreating myths of nationality. Thus it becomes part of a larger project of construction of the Brazilian nation, in which cultural objects were considered a path to its implementation.Humberto Mauro é considerado um dos pioneiros do cinema brasileiro. O presente artigo apresenta uma proposta de leitura de seu filme O descobrimento do Brasil (1937) a partir de elementos conceituais da Sociologia da Arte e do Cinema. O filme, pertencente ao acervo do antigo Instituto Nacional de Cinema Educativo, apresenta uma imagem para o descobrimento do país, propondo-se a ser uma ilustração da Carta de Pero Vaz de Caminha. Para isso ele trava um diálogo com a tradição visual brasileira, e realiza o que podemos chamar de uma pintura histórica em movimento. Nessa perspectiva, o filme contribui para forjar elementos do passado na construção de valores da época de sua produção, criando ou recriando mitos de uma nacionalidade. Com isso ele se torna parte de um projeto maior de construção da nação brasileira, no qual os objetos de cultura eram considerados um dos caminhos para sua efetivação.FCL-UNESP Laboratório Editorial2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477Estudos de Sociologia; v. 21 n. 40 (2016): Dossiê: Novos Movimentos Sociais?1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477/5802Copyright (c) 2016 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Anderson Ricardo2021-05-12T13:48:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7477Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2021-05-12T13:48:03Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
Cinema, história e nação: Humberto Mauro e O Descobrimento do Brasil
title Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
spellingShingle Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
Trevisan, Anderson Ricardo
Humberto Mauro
Sociology of cinema
Sociology of art
Cinema and history
Cinema and nation
Humberto Mauro
Sociologia do cinema
Sociologia da arte
Cinema e história
Cinema e nação
title_short Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
title_full Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
title_fullStr Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
title_full_unstemmed Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
title_sort Cinema, history and the nation: Humberto Mauro and O descobrimento do Brasil
author Trevisan, Anderson Ricardo
author_facet Trevisan, Anderson Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Anderson Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Humberto Mauro
Sociology of cinema
Sociology of art
Cinema and history
Cinema and nation
Humberto Mauro
Sociologia do cinema
Sociologia da arte
Cinema e história
Cinema e nação
topic Humberto Mauro
Sociology of cinema
Sociology of art
Cinema and history
Cinema and nation
Humberto Mauro
Sociologia do cinema
Sociologia da arte
Cinema e história
Cinema e nação
description Humberto Mauro is considered a pioneer of Brazilian cinema. This article proposes a reading of his film O descobrimento do Brasil (1937) based on conceptual elements from the fields of Sociology of Art and Cinema developed by Pierre Francastel and Pierre Sorlin. The film, part of the collection of the old National Institute of Educational Cinema, gives an image to the “discovery” of the country, its aim being to illustrate the Carta de Pero Vaz de Caminha. Accordingly, it makes references to the Brazilian visual tradition and produces what we might call a historical painting in motion. In this perspective the film introduces elements of the past in the construction of the values of its time, creating or recreating myths of nationality. Thus it becomes part of a larger project of construction of the Brazilian nation, in which cultural objects were considered a path to its implementation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477
url https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7477/5802
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos de Sociologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos de Sociologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Sociologia; v. 21 n. 40 (2016): Dossiê: Novos Movimentos Sociais?
1982-4718
1414-0144
reponame:Estudos de Sociologia
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Estudos de Sociologia
collection Estudos de Sociologia
repository.name.fl_str_mv Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv straud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br
_version_ 1788171029641691136