The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan , Anderson Ricardo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724
Resumo: The film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past.
id UNICAMP-18_990e4d527df317f70cb4aeee61dc5b85
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656724
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de TrabalhoO cinema educativo de Humberto Mauro: análise do filme Cantos de TrabalhoEducational cinemaHumberto Mauro (1897-1983)National Institute of Educational CinemaNationSociology of cinemaCinema educativoHumberto Mauro (1897-1983)Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince)NaçãoSociologia do cinemaThe film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past.O filme Cantos de Trabalho, de 1955, é um dos curtas-metragens da série Brasilianas, dirigida por Humberto Mauro no Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince) entre 1945 e 1956. Analisando-o segundo os pressupostos teóricos da Sociologia da Arte e do Cinema, foi possível estabelecer relações entre a construção visual e os valores da época, em que o Brasil ainda buscava sua identidade enquanto nação. No filme, povoado por homens e mulheres simples, na sua maioria afrodescendentes, é possível notar uma nação sendo desenhada, estando no passado patriarcal e escravista a sua principal referência.Universidade Estadual de Campinas2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-221980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724/21342Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan , Anderson Ricardo2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656724Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
O cinema educativo de Humberto Mauro: análise do filme Cantos de Trabalho
title The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
spellingShingle The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
Trevisan , Anderson Ricardo
Educational cinema
Humberto Mauro (1897-1983)
National Institute of Educational Cinema
Nation
Sociology of cinema
Cinema educativo
Humberto Mauro (1897-1983)
Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince)
Nação
Sociologia do cinema
title_short The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
title_full The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
title_fullStr The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
title_full_unstemmed The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
title_sort The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
author Trevisan , Anderson Ricardo
author_facet Trevisan , Anderson Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan , Anderson Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educational cinema
Humberto Mauro (1897-1983)
National Institute of Educational Cinema
Nation
Sociology of cinema
Cinema educativo
Humberto Mauro (1897-1983)
Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince)
Nação
Sociologia do cinema
topic Educational cinema
Humberto Mauro (1897-1983)
National Institute of Educational Cinema
Nation
Sociology of cinema
Cinema educativo
Humberto Mauro (1897-1983)
Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince)
Nação
Sociologia do cinema
description The film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724/21342
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188990189568