The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724 |
Resumo: | The film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past. |
id |
UNICAMP-18_990e4d527df317f70cb4aeee61dc5b85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656724 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de TrabalhoO cinema educativo de Humberto Mauro: análise do filme Cantos de TrabalhoEducational cinemaHumberto Mauro (1897-1983)National Institute of Educational CinemaNationSociology of cinemaCinema educativoHumberto Mauro (1897-1983)Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince)NaçãoSociologia do cinemaThe film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past.O filme Cantos de Trabalho, de 1955, é um dos curtas-metragens da série Brasilianas, dirigida por Humberto Mauro no Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince) entre 1945 e 1956. Analisando-o segundo os pressupostos teóricos da Sociologia da Arte e do Cinema, foi possível estabelecer relações entre a construção visual e os valores da época, em que o Brasil ainda buscava sua identidade enquanto nação. No filme, povoado por homens e mulheres simples, na sua maioria afrodescendentes, é possível notar uma nação sendo desenhada, estando no passado patriarcal e escravista a sua principal referência.Universidade Estadual de Campinas2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-221980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724/21342Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan , Anderson Ricardo2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656724Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho O cinema educativo de Humberto Mauro: análise do filme Cantos de Trabalho |
title |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
spellingShingle |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho Trevisan , Anderson Ricardo Educational cinema Humberto Mauro (1897-1983) National Institute of Educational Cinema Nation Sociology of cinema Cinema educativo Humberto Mauro (1897-1983) Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince) Nação Sociologia do cinema |
title_short |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
title_full |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
title_fullStr |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
title_full_unstemmed |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
title_sort |
The Humberto Mauro’s educational cinema: an analysis of the film Cantos de Trabalho |
author |
Trevisan , Anderson Ricardo |
author_facet |
Trevisan , Anderson Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan , Anderson Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational cinema Humberto Mauro (1897-1983) National Institute of Educational Cinema Nation Sociology of cinema Cinema educativo Humberto Mauro (1897-1983) Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince) Nação Sociologia do cinema |
topic |
Educational cinema Humberto Mauro (1897-1983) National Institute of Educational Cinema Nation Sociology of cinema Cinema educativo Humberto Mauro (1897-1983) Instituto Nacional de Cinema Educativo (Ince) Nação Sociologia do cinema |
description |
The film Cantos de Trabalho (“work songs”), from 1955, is one of the short films of the Brasilianas series directed by Humberto Mauro at the National Institute of Educational Cinema (Ince) between 1945 and 1956. Analyzing it within the theoretical assumptions of the Sociology of Art and Cinema, it was possible to establish relations between the visual construction and the values of that time, in which Brazil still sought its identity as a nation. In the film, populated by simple men and women, mostly Afro-descendants, it is possible to notice a nation being drawn, with a certain valorization of the patriarchal and slaver past. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656724/21342 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22 Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22 Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-22 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188990189568 |