Saberes docentes mobilizados em adaptações do Método Zaba à história brasileira feitas por professores de Salvador, Bahia (1871)
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de História (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/214490 |
Resumo: | The Zaba method was a variation of what became known in the 19th century West as the Polish mnemonic method for teaching Universal History, created by Antoni Jazwinski in the 1820s and modified by Jozef Bem in the 1830s. At 1840 another pole, Napoleon Felix Zaba, developed his own version of the method and, over the next four decades, lectured on it in several, including Brazil. This work aims to analyze the reception of the Zaba method at his passage through Bahia, in 1871 june and july, when his lectures were attended by the high echelon of public education of that province, by normalists and primary teachers, giving rise to attempts to adapt the method to Brazil history. We aim to understand how the leaders perceived the effectiveness of the method for History Teaching in Bahia, and how the teachers and normalists mobilized their knowledge and efforts to adapt the issues to primary classes. |
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Saberes docentes mobilizados em adaptações do Método Zaba à história brasileira feitas por professores de Salvador, Bahia (1871)Saberes docentes movilizados en adaptaciones del Método Zaba a la historia de Brasil hechas por profesores en Salvador, Bahia (1871)Teaching knowledge mobilized in adaptations of the Zaba Method to Brazilian history made by teachers in Salvador, Bahia (1871)teaching knowledgehistory teachingZaba Methodteaching objectsmnemonic teachingsaberes del docenteenseñanza de la historiamétodo Zabamedios de enseñanzaenseñanza mnemotécnicasaberes docentesensino de históriamateriais didáticosmétodo Zabaensino mnemônicoThe Zaba method was a variation of what became known in the 19th century West as the Polish mnemonic method for teaching Universal History, created by Antoni Jazwinski in the 1820s and modified by Jozef Bem in the 1830s. At 1840 another pole, Napoleon Felix Zaba, developed his own version of the method and, over the next four decades, lectured on it in several, including Brazil. This work aims to analyze the reception of the Zaba method at his passage through Bahia, in 1871 june and july, when his lectures were attended by the high echelon of public education of that province, by normalists and primary teachers, giving rise to attempts to adapt the method to Brazil history. We aim to understand how the leaders perceived the effectiveness of the method for History Teaching in Bahia, and how the teachers and normalists mobilized their knowledge and efforts to adapt the issues to primary classes.O método Zaba era uma variação do que ficou conhecido, no Ocidente do século XIX, como método mnemônico polonês para o ensino de História Universal, desenvolvido por Antoni Jazwinski nos anos 1820 e modificado por Jozef Bem nos anos 1830. A partir dos anos 1840, outro polonês, Napoleão Félix Zaba, desenvolveu uma versão própria do método e, nas quatro décadas seguintes, deu conferências sobre ele em vários países, inclusive o Brasil. O objetivo deste trabalho é analisar a recepção do método Zaba durante a passagem do seu divulgador pela Bahia, em meados de 1871, quando suas palestras foram assistidas pelo alto escalão da instrução pública da província, por normalistas e professores primários, ensejando tentativas de adaptação e implementação do método à História do Brasil. Buscaremos entender como os dirigentes perceberam a eficácia do método para o ensino de História na Bahia e como professores e normalistas mobilizaram seus conhecimentos e esforços para adaptá-lo ao conteúdo das classes primárias. El método Zaba fue una variación de lo que se conoció en Occidente en el siglo XIX como el método mnemotécnico polaco para enseñar Historia Universal, creado por Antoni Jazwinski en la década de 1820 y modificado por Jozef Bem en la década de 1830. Desde la década de 1840 en adelante, otro polaco, Napoleón Félix Zaba, desarrolló su propia versión del método y, durante las siguientes cuatro décadas, dictó conferencias sobre el mismo en países como Estados Unidos, Argentina, Australia, Nueva Zelanda y Brasil. El objetivo de este trabajo es analizar la recepción del método Zaba durante el paso de su promotor por Bahia, en junio y julio de 1871, cuando a sus conferencias asistía la alta esfera de la educación pública de la provincia, normalistas y maestros primarios, dando lugar a intentos de adaptación e implementación del método a la Historia de Brasil. Buscaremos comprender cómo los líderes percibieron la eficacia del método para la enseñanza de la Historia en Bahia y cómo profesores y normalistas movilizaron sus conocimientos y esfuerzos para adaptarse al contenido de las clases primarias.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2024-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/21449010.11606/issn.2316-9141.rh.2024.214490Revista de História; n. 183 (2024); 1-33Revista de História; No. 183 (2024); 1-33Revista de História; Núm. 183 (2024); 1-332316-91410034-8309reponame:Revista de História (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:UNESPporhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/214490/202605https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/214490/204782Copyright (c) 2024 Leandro Antonio de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Leandro Antonio de2024-05-24T13:47:18Zoai:revistas.usp.br:article/214490Revistahttps://www.revistas.usp.br/revhistoriaPUBhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/oairevistahistoria@usp.br||revistahistoria@assis.unesp.br2316-91410034-8309opendoar:2024-05-24T13:47:18Revista de História (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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