THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062
Resumo: In this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021).  
id UEMA-2_2e8518ec97f47dfc751414e73f811415
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1062
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZILEL MÉTODO ZABA (1870) Y LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA EN BRASILO METHODO ZABA (1870) E O ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASILEnseñanza de HistoriaHistoria de la EducaciónMétodo ZabaHistory Teaching History of EducationZaba’s MethodEnsino de HistóriaHistória da Educação Método ZabaIn this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021).  En este artículo, he buscado reconstruir, aunque de manera general, la circulación del Methodo Zaba (1870) en Brasil a principios de la década de 1870, buscando desvelar culturas y prácticas escolares observables en diferentes espacios y regiones del país, con el fin de problematizar la historia de la Historia como disciplina escolar, teniendo en cuenta lo que las apropiaciones del método revelan sobre las formas de enseñar contenidos históricos en las escuelas brasileñas, a partir de la diversidad de experiencias institucionales y de sujetos individuales (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), en un contexto marcado por la profesionalización docente (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 y VIDAL; SILVA, 2012), por la emergencia de la industria escolar a escala transnacional (MEDA, 2015 y ALCANTARA; VIDAL, 2022) y por la reorganización de los programas (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) y la modernización de los métodos para enseñar historia (SANTOS, 2021).Neste artigo, procurei reconstituir, ainda que em linhas gerais, a circulação do Methodo Zaba no Brasil, no início da década de 1870, buscando desvelar culturas e práticas escolares observáveis em diferentes espaços e regiões do país, a fim de problematizar a história da História como disciplina escolar, tendo em vista o que as apropriações do método revelam acerca das formas de ensinar conteúdos históricos nas escolas brasileiras, a partir da diversidade de experiências institucionais e de sujeitos individuais (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), em um contexto marcado pela profissionalização docente (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), pela emergência da indústria escolar em escala transnacional (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) e pela reorganização dos programas (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) e modernização dos métodos para ensinar história (SANTOS, 2021).  Universidade Estadual do Maranhão2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/106210.18817/ot.v20i36.1062Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 267-3001808-803110.18817/ot.v20i36reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062/988Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE2023-10-06T18:16:20Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1062Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2023-10-06T18:16:20Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
EL MÉTODO ZABA (1870) Y LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA EN BRASIL
O METHODO ZABA (1870) E O ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASIL
title THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
spellingShingle THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE
Enseñanza de Historia
Historia de la Educación
Método Zaba
History Teaching
History of Education
Zaba’s Method
Ensino de História
História da Educação
Método Zaba
title_short THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
title_full THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
title_fullStr THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
title_full_unstemmed THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
title_sort THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
author LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE
author_facet LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza de Historia
Historia de la Educación
Método Zaba
History Teaching
History of Education
Zaba’s Method
Ensino de História
História da Educação
Método Zaba
topic Enseñanza de Historia
Historia de la Educación
Método Zaba
History Teaching
History of Education
Zaba’s Method
Ensino de História
História da Educação
Método Zaba
description In this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021).  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062
10.18817/ot.v20i36.1062
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062
identifier_str_mv 10.18817/ot.v20i36.1062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062/988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 267-300
1808-8031
10.18817/ot.v20i36
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067030912827392