THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062 |
Resumo: | In this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021). |
id |
UEMA-2_2e8518ec97f47dfc751414e73f811415 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1062 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
repository_id_str |
|
spelling |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZILEL MÉTODO ZABA (1870) Y LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA EN BRASILO METHODO ZABA (1870) E O ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASILEnseñanza de HistoriaHistoria de la EducaciónMétodo ZabaHistory Teaching History of EducationZaba’s MethodEnsino de HistóriaHistória da Educação Método ZabaIn this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021). En este artículo, he buscado reconstruir, aunque de manera general, la circulación del Methodo Zaba (1870) en Brasil a principios de la década de 1870, buscando desvelar culturas y prácticas escolares observables en diferentes espacios y regiones del país, con el fin de problematizar la historia de la Historia como disciplina escolar, teniendo en cuenta lo que las apropiaciones del método revelan sobre las formas de enseñar contenidos históricos en las escuelas brasileñas, a partir de la diversidad de experiencias institucionales y de sujetos individuales (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), en un contexto marcado por la profesionalización docente (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 y VIDAL; SILVA, 2012), por la emergencia de la industria escolar a escala transnacional (MEDA, 2015 y ALCANTARA; VIDAL, 2022) y por la reorganización de los programas (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) y la modernización de los métodos para enseñar historia (SANTOS, 2021).Neste artigo, procurei reconstituir, ainda que em linhas gerais, a circulação do Methodo Zaba no Brasil, no início da década de 1870, buscando desvelar culturas e práticas escolares observáveis em diferentes espaços e regiões do país, a fim de problematizar a história da História como disciplina escolar, tendo em vista o que as apropriações do método revelam acerca das formas de ensinar conteúdos históricos nas escolas brasileiras, a partir da diversidade de experiências institucionais e de sujeitos individuais (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), em um contexto marcado pela profissionalização docente (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), pela emergência da indústria escolar em escala transnacional (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) e pela reorganização dos programas (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) e modernização dos métodos para ensinar história (SANTOS, 2021). Universidade Estadual do Maranhão2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/106210.18817/ot.v20i36.1062Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 267-3001808-803110.18817/ot.v20i36reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062/988Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE2023-10-06T18:16:20Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1062Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2023-10-06T18:16:20Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL EL MÉTODO ZABA (1870) Y LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA EN BRASIL O METHODO ZABA (1870) E O ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASIL |
title |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
spellingShingle |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE Enseñanza de Historia Historia de la Educación Método Zaba History Teaching History of Education Zaba’s Method Ensino de História História da Educação Método Zaba |
title_short |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
title_full |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
title_fullStr |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
title_full_unstemmed |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
title_sort |
THE METHODO ZABA (1870) AND HISTORY TEACHING IN BRAZIL |
author |
LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE |
author_facet |
LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LIMA, CAROLLINA CARVALHO RAMOS DE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de Historia Historia de la Educación Método Zaba History Teaching History of Education Zaba’s Method Ensino de História História da Educação Método Zaba |
topic |
Enseñanza de Historia Historia de la Educación Método Zaba History Teaching History of Education Zaba’s Method Ensino de História História da Educação Método Zaba |
description |
In this article, I tried to reconstruct, albeit in general lines, the circulation of Methodo Zaba in Brazil, in the early 1870s, seeking to reveal cultures and school practices observable in different spaces and regions of the country, in order to problematize the history of History as a school subject, considering what the appropriations of the method reveal about the ways of teaching historical content in Brazilian schools, based on the diversity of institutional experiences and individual subjects (FREITAS; OLIVEIRA, 2022), in a context marked by professionalization (BORGES, 2021; GONDRA, 2018 e VIDAL; SILVA, 2012), the emergence of the school industry on a transnational scale (MEDA, 2015 e ALCANTARA; VIDAL, 2022) and the reorganization of programs (BITTENCOURT, 2018b; DICK, 2001) and modernization of teaching methods history (SANTOS, 2021). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado pelos pares", "artigo de covidados" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062 10.18817/ot.v20i36.1062 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v20i36.1062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1062/988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 267-300 1808-8031 10.18817/ot.v20i36 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1797067030912827392 |