Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Circe Mary Silva da
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Sad, Ligia Arantes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956
Resumo: An assessment in mathematics in a context of indigenous education that aims to respect the culture of those involved in the process, that values their local knowledge, can indicate paths for a broader reflection on such an assessment process. The implementation of a continuing education project with indigenous educators involving the joint effort of various partners in the state of Espírito Santo showed that it is possible to conduct an integrated assessment of the learning process, thus making it a pedagogical approach that contemplates re-orientations as well as continuous adjustments aimed at nurturing learning. Key words: Mathematics Education Assessment in mathematics. Indigenous educators. Cultural diversities.
id UNESP-14_3810acb45e685367a8105767de6bfebb
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2956
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous EducationAvaliação em Matemática no Contexto da Educação IndígenaAn assessment in mathematics in a context of indigenous education that aims to respect the culture of those involved in the process, that values their local knowledge, can indicate paths for a broader reflection on such an assessment process. The implementation of a continuing education project with indigenous educators involving the joint effort of various partners in the state of Espírito Santo showed that it is possible to conduct an integrated assessment of the learning process, thus making it a pedagogical approach that contemplates re-orientations as well as continuous adjustments aimed at nurturing learning. Key words: Mathematics Education Assessment in mathematics. Indigenous educators. Cultural diversities.Uma avaliação em matemática num contexto de educação indígena, que procura respeitar a cultura dos envolvidos no processo, valorizando seus saberes locais, pode apontar caminhos para uma reflexão mais ampla sobre o processo de avaliar. A implementação de um projeto de formação continuada com educadores indígenas envolvendo várias parcerias no Espírito Santo mostrou que é possível realizar-se um tipo de avaliação integrada ao processo de aprendizagem, tornando-a um dispositivo pedagógico que contempla reorientações e reajustes contínuos visando o favorecimento das aprendizagens. Palavras-Chave: Educação Matemática. Avaliação em Matemática. Educadores Indígenas. Formação Continuada. Diversidades Culturais.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2009-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 33 (2009); 169-1871980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956/2438Silva, Circe Mary Silva daSad, Ligia Arantesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T01:05:34Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2956Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T01:05:34Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
Avaliação em Matemática no Contexto da Educação Indígena
title Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
spellingShingle Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
Silva, Circe Mary Silva da
title_short Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
title_full Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
title_fullStr Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
title_full_unstemmed Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
title_sort Assessment in Mathematics in the Context of Indigenous Education
author Silva, Circe Mary Silva da
author_facet Silva, Circe Mary Silva da
Sad, Ligia Arantes
author_role author
author2 Sad, Ligia Arantes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Circe Mary Silva da
Sad, Ligia Arantes
description An assessment in mathematics in a context of indigenous education that aims to respect the culture of those involved in the process, that values their local knowledge, can indicate paths for a broader reflection on such an assessment process. The implementation of a continuing education project with indigenous educators involving the joint effort of various partners in the state of Espírito Santo showed that it is possible to conduct an integrated assessment of the learning process, thus making it a pedagogical approach that contemplates re-orientations as well as continuous adjustments aimed at nurturing learning. Key words: Mathematics Education Assessment in mathematics. Indigenous educators. Cultural diversities.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2956/2438
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 33 (2009); 169-187
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873566277632