Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ugurel, Isikham
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784
Resumo: Abstract This case study research was carried out with eight pre-service teachers enrolled in a non-thesis Masters degree program at the university where the author works after having earned undergraduate degrees in mathematics from different universities in Turkey. The study is part of a large-scale study. The main part of the study aimed to identify the conceptions of participants about proof and proving in a period of ten weeks. The present study contains the preliminary findings regarding the participants’ opinions about the meaning of proof and proving and the purposes of proof. Three groups of data were used in this article. The first group involves the essay writing of pre-serviceteachers; the second group involves whole group discussions; and the last group contains individual semi-structured interviews. The results demonstrate that the preservice teachers often prefer using formal discourse to define proof but have certain difficulties in making sense of these definitions. The general opinion of the participants about the purposes of proof concentrates on verification and explanation. Another problem examined in the study was concerned with whether the pre-service teachers’ opinions about the meaning and purposes of proof can change. The results showed that their opinions may change regarding both. However, the changes involved expansion of their previous opinions by adding new dimensions, without moving in another direction. Keywords: Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher. As Concepções de Professores Pós-graduandos sobre Provas Formais Resumo Este estudo de caso, realizado com professores pós-graduandos em cursos universitários nos quais atua o autor, na Turquia, é parte de uma pesquisa de grande escala. O objetivo principal do estudo é identificar as concepções desses pós-graduandos sobre a prova formal e a atividade de implementá-la. Este artigo explicita os resultados preliminares da pesquisa e centra-se na opinião dos participantes sobre o significado de prova, da ação de provar e das intenções dessa estratégia formal e de seu uso. Três grupos de dados foram utilizados neste artigo: o primeiro envolve ensaios escritos produzidos pelos pósgraduandos; o segundo envolve as discussões em grupo e o último grupo refere-se a entrevistas individuais semi-estruturadas. Os resultados demonstram que os professores muitas vezes preferem o discurso formal para definir a prova, mas têm dificuldades quando solicitados a atribuir significado a essas definições. A opinião geral dos participantes sobre os objetivos de uma prova formal foca-se na verificação e na explicação. Outro objetivo do estudo foi atentar para a possibilidade de alteração das concepções desses professores pós-graduandos sobre os temas em foco. Nesse sentido, os resultados mostram que as suas opiniões, tanto em relação ao significado quanto aos objetivos de uma prova, se alteram. Tais mudanças envolvem novas ideias acerca das concepções anteriormente defendidas e incorporam novas dimensões, mas não são suficientes para alterar significativamente as crenças prévias. Palavras-chave: Provas Formais. Concepções sobre Provas. Formação Continuada.
id UNESP-14_d43901dfb5f0c3988e985fa4f3eaab31
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5784
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of ProofProof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher. Abstract This case study research was carried out with eight pre-service teachers enrolled in a non-thesis Masters degree program at the university where the author works after having earned undergraduate degrees in mathematics from different universities in Turkey. The study is part of a large-scale study. The main part of the study aimed to identify the conceptions of participants about proof and proving in a period of ten weeks. The present study contains the preliminary findings regarding the participants’ opinions about the meaning of proof and proving and the purposes of proof. Three groups of data were used in this article. The first group involves the essay writing of pre-serviceteachers; the second group involves whole group discussions; and the last group contains individual semi-structured interviews. The results demonstrate that the preservice teachers often prefer using formal discourse to define proof but have certain difficulties in making sense of these definitions. The general opinion of the participants about the purposes of proof concentrates on verification and explanation. Another problem examined in the study was concerned with whether the pre-service teachers’ opinions about the meaning and purposes of proof can change. The results showed that their opinions may change regarding both. However, the changes involved expansion of their previous opinions by adding new dimensions, without moving in another direction. Keywords: Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher. As Concepções de Professores Pós-graduandos sobre Provas Formais Resumo Este estudo de caso, realizado com professores pós-graduandos em cursos universitários nos quais atua o autor, na Turquia, é parte de uma pesquisa de grande escala. O objetivo principal do estudo é identificar as concepções desses pós-graduandos sobre a prova formal e a atividade de implementá-la. Este artigo explicita os resultados preliminares da pesquisa e centra-se na opinião dos participantes sobre o significado de prova, da ação de provar e das intenções dessa estratégia formal e de seu uso. Três grupos de dados foram utilizados neste artigo: o primeiro envolve ensaios escritos produzidos pelos pósgraduandos; o segundo envolve as discussões em grupo e o último grupo refere-se a entrevistas individuais semi-estruturadas. Os resultados demonstram que os professores muitas vezes preferem o discurso formal para definir a prova, mas têm dificuldades quando solicitados a atribuir significado a essas definições. A opinião geral dos participantes sobre os objetivos de uma prova formal foca-se na verificação e na explicação. Outro objetivo do estudo foi atentar para a possibilidade de alteração das concepções desses professores pós-graduandos sobre os temas em foco. Nesse sentido, os resultados mostram que as suas opiniões, tanto em relação ao significado quanto aos objetivos de uma prova, se alteram. Tais mudanças envolvem novas ideias acerca das concepções anteriormente defendidas e incorporam novas dimensões, mas não são suficientes para alterar significativamente as crenças prévias. Palavras-chave: Provas Formais. Concepções sobre Provas. Formação Continuada.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2012-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 26 n. 42B (2012); p. 715-7421980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784/4411Ugurel, Isikhaminfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-21T14:58:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5784Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2012-05-21T14:58:25Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
title Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
spellingShingle Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
Ugurel, Isikham
Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher.
title_short Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
title_full Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
title_fullStr Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
title_full_unstemmed Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
title_sort Non-thesis Master´s Level Pre-Service Mathematics Teachers’ Conceptions of Proof
author Ugurel, Isikham
author_facet Ugurel, Isikham
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ugurel, Isikham
dc.subject.por.fl_str_mv Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher.
topic Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher.
description Abstract This case study research was carried out with eight pre-service teachers enrolled in a non-thesis Masters degree program at the university where the author works after having earned undergraduate degrees in mathematics from different universities in Turkey. The study is part of a large-scale study. The main part of the study aimed to identify the conceptions of participants about proof and proving in a period of ten weeks. The present study contains the preliminary findings regarding the participants’ opinions about the meaning of proof and proving and the purposes of proof. Three groups of data were used in this article. The first group involves the essay writing of pre-serviceteachers; the second group involves whole group discussions; and the last group contains individual semi-structured interviews. The results demonstrate that the preservice teachers often prefer using formal discourse to define proof but have certain difficulties in making sense of these definitions. The general opinion of the participants about the purposes of proof concentrates on verification and explanation. Another problem examined in the study was concerned with whether the pre-service teachers’ opinions about the meaning and purposes of proof can change. The results showed that their opinions may change regarding both. However, the changes involved expansion of their previous opinions by adding new dimensions, without moving in another direction. Keywords: Proof. Proving. Conceptions of Proof. Pre-Service Mathematics Teacher. As Concepções de Professores Pós-graduandos sobre Provas Formais Resumo Este estudo de caso, realizado com professores pós-graduandos em cursos universitários nos quais atua o autor, na Turquia, é parte de uma pesquisa de grande escala. O objetivo principal do estudo é identificar as concepções desses pós-graduandos sobre a prova formal e a atividade de implementá-la. Este artigo explicita os resultados preliminares da pesquisa e centra-se na opinião dos participantes sobre o significado de prova, da ação de provar e das intenções dessa estratégia formal e de seu uso. Três grupos de dados foram utilizados neste artigo: o primeiro envolve ensaios escritos produzidos pelos pósgraduandos; o segundo envolve as discussões em grupo e o último grupo refere-se a entrevistas individuais semi-estruturadas. Os resultados demonstram que os professores muitas vezes preferem o discurso formal para definir a prova, mas têm dificuldades quando solicitados a atribuir significado a essas definições. A opinião geral dos participantes sobre os objetivos de uma prova formal foca-se na verificação e na explicação. Outro objetivo do estudo foi atentar para a possibilidade de alteração das concepções desses professores pós-graduandos sobre os temas em foco. Nesse sentido, os resultados mostram que as suas opiniões, tanto em relação ao significado quanto aos objetivos de uma prova, se alteram. Tais mudanças envolvem novas ideias acerca das concepções anteriormente defendidas e incorporam novas dimensões, mas não são suficientes para alterar significativamente as crenças prévias. Palavras-chave: Provas Formais. Concepções sobre Provas. Formação Continuada.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5784/4411
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 26 n. 42B (2012); p. 715-742
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215874367389696