The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Maria Laura Magalhães
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878
Resumo: In this article we describe and analyze the approach given to the rational number concept in secondary school mathematics in Brazil through the examination of some textbooks published in the period from 1900 to1970. Three different moments are focused: 1) the first three decades of the twentieth century; 2) from 1931 to 1960; 3) the sixties and the first half of the seventies. We emphasize the differences found among those moments and try to characterize the prevailing approach in each one of them. Keywords: Rational Numbers. Mathematics Textbooks. History of Brazilian School Mathematics.
id UNESP-14_fd6db7353b0fbf03d8bb2bb38f5e3d4d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1878
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School MathematicsOs Números Racionais em Três Momentos da História da Matemática Escolar BrasileiraIn this article we describe and analyze the approach given to the rational number concept in secondary school mathematics in Brazil through the examination of some textbooks published in the period from 1900 to1970. Three different moments are focused: 1) the first three decades of the twentieth century; 2) from 1931 to 1960; 3) the sixties and the first half of the seventies. We emphasize the differences found among those moments and try to characterize the prevailing approach in each one of them. Keywords: Rational Numbers. Mathematics Textbooks. History of Brazilian School Mathematics.Neste artigo, focalizamos a apresentação dos números racionais na matemática da escola secundária brasileira no século XX, até os anos 70, a partir da análise de alguns livros didáticos editados e utilizados nesse período. Destacamos três momentos: 1) as três primeiras décadas do século; 2) da Reforma Francisco Campos (1931) até o início dos anos 60; 3) os anos 60 e o início dos anos 70 – período de penetração e difusão do movimento da matemática moderna em nosso país. Assinalamos as diferenças entre os três momentos, buscando caracterizar a abordagem adotada em cada um deles. Palavras-chave: Números Racionais. Livros Didáticos de Matemática. História da Matemática Escolar no Brasil.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2008-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 19 n. 25 (2006); 17-441980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878/1655Gomes, Maria Laura Magalhãesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-29T18:43:36Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1878Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-29T18:43:36Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
Os Números Racionais em Três Momentos da História da Matemática Escolar Brasileira
title The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
spellingShingle The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
Gomes, Maria Laura Magalhães
title_short The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
title_full The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
title_fullStr The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
title_full_unstemmed The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
title_sort The Rational Numbers in Three Moments of the History of Brazilian School Mathematics
author Gomes, Maria Laura Magalhães
author_facet Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Maria Laura Magalhães
description In this article we describe and analyze the approach given to the rational number concept in secondary school mathematics in Brazil through the examination of some textbooks published in the period from 1900 to1970. Three different moments are focused: 1) the first three decades of the twentieth century; 2) from 1931 to 1960; 3) the sixties and the first half of the seventies. We emphasize the differences found among those moments and try to characterize the prevailing approach in each one of them. Keywords: Rational Numbers. Mathematics Textbooks. History of Brazilian School Mathematics.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1878/1655
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 19 n. 25 (2006); 17-44
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873487634432