Research on school trajectories in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massi, Luciana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Muzzeti, Luci Regina, Suficier, Darbi Masson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10364
Resumo: This study aims to present a balance with the main researches carried out in the scope of Sociology of Education in Brazil with the theme of school trajectories. The researches with the school trajectories theme are directly related to the referential theory developed by the French sociologist Pierre Bourdieu. These studies delimit an area of research, within Sociology of Education, that aims to understand the different school and social trajectories and their relation to the school destination of students. In addition, it is a group of empirical studies based on interviews with students (from elementary school until higher education) and relatives from different social strata. Thus, from the group of studies researched it is possible to deprehend that the social origin, the cultural capital of the student’s relatives and their relationship with the school are relevant aspects in the schooling trajectory.
id UNESP-15_039cdc677a7818b6ab86b40be00d45f0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10364
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Research on school trajectories in BrazilInvestigación sobre las trayectorias escolares en BrasilA pesquisa sobre trajetórias escolares no BrasilSchool trajectories. Bibliographical survey. Sociology of education.Trayectorias escolares. Búsqueda bibliográfica. Sociología de la educación.Trajetórias escolares. Levantamento bibliográfico. Sociologia da Educação.This study aims to present a balance with the main researches carried out in the scope of Sociology of Education in Brazil with the theme of school trajectories. The researches with the school trajectories theme are directly related to the referential theory developed by the French sociologist Pierre Bourdieu. These studies delimit an area of research, within Sociology of Education, that aims to understand the different school and social trajectories and their relation to the school destination of students. In addition, it is a group of empirical studies based on interviews with students (from elementary school until higher education) and relatives from different social strata. Thus, from the group of studies researched it is possible to deprehend that the social origin, the cultural capital of the student’s relatives and their relationship with the school are relevant aspects in the schooling trajectory.El presente trabajo muestra un balance de las principales investigaciones realizadas en el área de Sociología de la Educación en Brasil con el tema de las trayectorias escolares. Las investigaciones acerca del tema de trayectorias escolares están directamente relacionadas con referencia a la teoría desarrollada por el sociólogo francés Pierre Bourdieu. Los trabajos investigados delimitan un área de estudios dentro de la Sociología de la Educación que busca comprender las diferentes trayectos escolar y social, además de su relación con el entorno escolar de los alumnos. Se trata de un conjunto de trabajos empíricos basados en entrevistas realizadas a estudiantes (de enseñanza fundamental a la educación superior) y familiares que provienen de diferentes clases sociales. Concluiremos con un conjunto de trabajos investigados que da origen social, el capital cultural de los familiares del alumno y la relación de la familia con la escuela que componen factores importantes en el trayecto escolar.O presente trabalho apresenta um balanço com as principais pesquisas realizadas no âmbito da Sociologia da Educação no Brasil com a temática das trajetórias escolares. As pesquisas com a temática das trajetórias escolares estão diretamente relacionadas ao referencial teórico desenvolvido pelo sociólogo francês Pierre Bourdieu. Os trabalhos pesquisados demarcam uma área de estudos dentro da Sociologia da Educação que busca compreender as diferentes trajetórias educacionais e sociais e sua relação com o destino escolar dos alunos. Trata-se de um conjunto de trabalhos empíricos baseados em entrevistas realizadas com estudantes (do ensino fundamental ao superior) e familiares provenientes de diferentes camadas sociais. Depreende-se do conjunto de trabalhos pesquisados que a origem social, o capital cultural dos familiares do aluno e a relação da família com a escola compõem fatores relevantes nas trajetórias de escolarização.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1036410.21723/riaee.v12.n.3.2017.10364Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1854-1873Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1854-18731982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10364/6766Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMassi, LucianaMuzzeti, Luci ReginaSuficier, Darbi Masson2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10364Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on school trajectories in Brazil
Investigación sobre las trayectorias escolares en Brasil
A pesquisa sobre trajetórias escolares no Brasil
title Research on school trajectories in Brazil
spellingShingle Research on school trajectories in Brazil
Massi, Luciana
School trajectories. Bibliographical survey. Sociology of education.
Trayectorias escolares. Búsqueda bibliográfica. Sociología de la educación.
Trajetórias escolares. Levantamento bibliográfico. Sociologia da Educação.
title_short Research on school trajectories in Brazil
title_full Research on school trajectories in Brazil
title_fullStr Research on school trajectories in Brazil
title_full_unstemmed Research on school trajectories in Brazil
title_sort Research on school trajectories in Brazil
author Massi, Luciana
author_facet Massi, Luciana
Muzzeti, Luci Regina
Suficier, Darbi Masson
author_role author
author2 Muzzeti, Luci Regina
Suficier, Darbi Masson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massi, Luciana
Muzzeti, Luci Regina
Suficier, Darbi Masson
dc.subject.por.fl_str_mv School trajectories. Bibliographical survey. Sociology of education.
Trayectorias escolares. Búsqueda bibliográfica. Sociología de la educación.
Trajetórias escolares. Levantamento bibliográfico. Sociologia da Educação.
topic School trajectories. Bibliographical survey. Sociology of education.
Trayectorias escolares. Búsqueda bibliográfica. Sociología de la educación.
Trajetórias escolares. Levantamento bibliográfico. Sociologia da Educação.
description This study aims to present a balance with the main researches carried out in the scope of Sociology of Education in Brazil with the theme of school trajectories. The researches with the school trajectories theme are directly related to the referential theory developed by the French sociologist Pierre Bourdieu. These studies delimit an area of research, within Sociology of Education, that aims to understand the different school and social trajectories and their relation to the school destination of students. In addition, it is a group of empirical studies based on interviews with students (from elementary school until higher education) and relatives from different social strata. Thus, from the group of studies researched it is possible to deprehend that the social origin, the cultural capital of the student’s relatives and their relationship with the school are relevant aspects in the schooling trajectory.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10364
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10364
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10364
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10364/6766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1854-1873
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1854-1873
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045329436672