Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laurikainen, Marja
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Flavio Lopes da, Schlemper, Paula Felipe, Soares, José Wlamir Barreto, Melo, Luis Henrique Mendes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414
Resumo: Education plays a key role in fostering entrepreneurship and innovation, especially in new global markets and in the whirlpool of the rapid technological changes in the world. This paper shortly discusses the concept of entrepreneurship education, focusing on the factors that increase entrepreneurship intentions, e.g. cognitive, conative and affective dimensions of personality. It also introduces alignments and the current situation in the promotion of entrepreneurial education in Brazil and in Finland giving case examples of practices to develop students’ entrepreneurial competences in different education levels in both countries. The conclusions highlight some similarities and differences in the approaches of the two countries as well as draw recommendations on how entrepreneurial competences could be fostered in all levels of education.
id UNESP-15_03ffffb188c2daaa72ded2b453f0e874
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11414
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?Entrepreneurship education: ¿qué podemos aprender de los ejemplos brasileño y finlandés?Educação em empreendedorismo: o que podemos aprender dos exemplos brasileiros e finlandeses?Entrepreneursh. Entrepreneurship educationInnovationEntrepreneurial competences.EmprendimientoEducación para el espíritu empresariaInnovaciónCompetencias empresariales.EmpreendedorismoEducação para o empreendedorismoInovaçãoCompetências empresariais.Education plays a key role in fostering entrepreneurship and innovation, especially in new global markets and in the whirlpool of the rapid technological changes in the world. This paper shortly discusses the concept of entrepreneurship education, focusing on the factors that increase entrepreneurship intentions, e.g. cognitive, conative and affective dimensions of personality. It also introduces alignments and the current situation in the promotion of entrepreneurial education in Brazil and in Finland giving case examples of practices to develop students’ entrepreneurial competences in different education levels in both countries. The conclusions highlight some similarities and differences in the approaches of the two countries as well as draw recommendations on how entrepreneurial competences could be fostered in all levels of education.La educación desempeña un papel clave en la promoción del espíritu empresarial y la innovación, especialmente en los nuevos mercados mundiales y en los rápidos cambios tecnológicos en el mundo. En este artículo se analiza brevemente el concepto de educación empresarial, centrándose en los factores que aumentan las intenciones del emprendimiento, por ejemplo, cognitivas, conativas y afectivas de la personalidad. También introduce las alineaciones y la situación actual en la promoción de la educación empresarial en Brasil y en Finlandia basado en ejemplos de casos de prácticas para desarrollar las competencias empresariales de los estudiantes en diferentes niveles de educación en ambos países. Las conclusiones destacan algunas similitudes y diferencias en los enfoques de los dos países, así como las recomendaciones acerca de cómo fomentar las competencias empresariales en todos los niveles de la educación.A educação desempenha um papel fundamental na promoção do empreendedorismo e da inovação, especialmente nos novos mercados globais e nas mudanças tecnológicas rápidas no mundo. Este artigo discute brevemente o conceito de educação para o empreendedorismo, com foco nos fatores que aumentam as intenções do empreendedorismo, por exemplo, dimensões cognitiva, conativa e afetiva da personalidade. Também introduz alinhamentos e discute a situação atual na promoção da educação para o empreendedorismo no Brasil e na Finlândia, dando exemplos de práticas para o desenvolvimento de competências empresariais dos alunos em diferentes níveis educacionais em ambos os países. As conclusões destacam algumas semelhanças e diferenças nas abordagens dos dois países, além de elaborar recomendações sobre como as competências empresariais podem ser promovidas em todos os níveis de educação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1141410.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11414Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 337-358Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 337-3581982-55872446-860610.21723/riaee.nesp1.v13.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414/7282https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414/7283Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLaurikainen, MarjaSilva, Flavio Lopes daSchlemper, Paula FelipeSoares, José Wlamir BarretoMelo, Luis Henrique Mendes de2020-12-30T21:18:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11414Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T21:18:17Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
Entrepreneurship education: ¿qué podemos aprender de los ejemplos brasileño y finlandés?
Educação em empreendedorismo: o que podemos aprender dos exemplos brasileiros e finlandeses?
title Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
spellingShingle Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
Laurikainen, Marja
Entrepreneursh
. Entrepreneurship education
Innovation
Entrepreneurial competences.
Emprendimiento
Educación para el espíritu empresaria
Innovación
Competencias empresariales.
Empreendedorismo
Educação para o empreendedorismo
Inovação
Competências empresariais.
title_short Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
title_full Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
title_fullStr Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
title_full_unstemmed Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
title_sort Entrepreneurship Education: what can we learn from the Brazilian and the Finnish examples?
author Laurikainen, Marja
author_facet Laurikainen, Marja
Silva, Flavio Lopes da
Schlemper, Paula Felipe
Soares, José Wlamir Barreto
Melo, Luis Henrique Mendes de
author_role author
author2 Silva, Flavio Lopes da
Schlemper, Paula Felipe
Soares, José Wlamir Barreto
Melo, Luis Henrique Mendes de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laurikainen, Marja
Silva, Flavio Lopes da
Schlemper, Paula Felipe
Soares, José Wlamir Barreto
Melo, Luis Henrique Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Entrepreneursh
. Entrepreneurship education
Innovation
Entrepreneurial competences.
Emprendimiento
Educación para el espíritu empresaria
Innovación
Competencias empresariales.
Empreendedorismo
Educação para o empreendedorismo
Inovação
Competências empresariais.
topic Entrepreneursh
. Entrepreneurship education
Innovation
Entrepreneurial competences.
Emprendimiento
Educación para el espíritu empresaria
Innovación
Competencias empresariales.
Empreendedorismo
Educação para o empreendedorismo
Inovação
Competências empresariais.
description Education plays a key role in fostering entrepreneurship and innovation, especially in new global markets and in the whirlpool of the rapid technological changes in the world. This paper shortly discusses the concept of entrepreneurship education, focusing on the factors that increase entrepreneurship intentions, e.g. cognitive, conative and affective dimensions of personality. It also introduces alignments and the current situation in the promotion of entrepreneurial education in Brazil and in Finland giving case examples of practices to develop students’ entrepreneurial competences in different education levels in both countries. The conclusions highlight some similarities and differences in the approaches of the two countries as well as draw recommendations on how entrepreneurial competences could be fostered in all levels of education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11414
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414
identifier_str_mv 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11414
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414/7282
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11414/7283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 337-358
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 337-358
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856564666368