Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778 |
Resumo: | This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education. |
id |
UNESP-15_094752c4c199f5e82bc7e614f4059540 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8778 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questionsRobotica educativa en Brasil: cuestiones en abierto, desafíos y perspectivas futurasRobótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futurasRobotics in education. Curriculum. Technology in education.Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación.Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação.This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education.Este artículo investiga la situación actual en el campo de la robótica en la educación en Brasil e identifica los desafíos y cuestiones actuales relacionadas al uso de las tecnologías en robótica como herramientas que dar soporte a la creatividad y otras habilidades en la formación del individuo. En efecto, conclusiones y propuestas se presentan para promover la cooperación de investigadores y profesores en Brasil que pueden dar soporte al desarrollo futuro del movimiento de la robótica en la educación.Este artigo investiga a situação atual do campo da robótica na educação no Brasil e identifica os desafios e questões atuais relacionados ao uso das tecnologias em robótica como ferramentas que irão dar suporte à criatividade e outras habilidades na formação do indivíduo. Com efeito, conclusões e propostas são apresentadas para promover a cooperação de pesquisadores e professores no Brasil que podem dar suporte ao desenvolvimento futuro do movimento da robótica na educação. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/877810.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-21211982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778/6944Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Flavio Rodrigues2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8778Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions Robotica educativa en Brasil: cuestiones en abierto, desafíos y perspectivas futuras Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras |
title |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
spellingShingle |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions Campos, Flavio Rodrigues Robotics in education. Curriculum. Technology in education. Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación. Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação. |
title_short |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
title_full |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
title_fullStr |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
title_full_unstemmed |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
title_sort |
Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions |
author |
Campos, Flavio Rodrigues |
author_facet |
Campos, Flavio Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Flavio Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Robotics in education. Curriculum. Technology in education. Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación. Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação. |
topic |
Robotics in education. Curriculum. Technology in education. Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación. Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação. |
description |
This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778/6944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854928887808 |