Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Flavio Rodrigues
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778
Resumo: This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education.
id UNESP-15_094752c4c199f5e82bc7e614f4059540
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8778
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questionsRobotica educativa en Brasil: cuestiones en abierto, desafíos y perspectivas futurasRobótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futurasRobotics in education. Curriculum. Technology in education.Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación.Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação.This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education.Este artículo investiga la situación actual en el campo de la robótica en la educación en Brasil e identifica los desafíos y cuestiones actuales relacionadas al uso de las tecnologías en robótica como herramientas que dar soporte a la creatividad y otras habilidades en la formación del individuo. En efecto, conclusiones y propuestas se presentan para promover la cooperación de investigadores y profesores en Brasil que pueden dar soporte al desarrollo futuro del movimiento de la robótica en la educación.Este artigo investiga a situação atual do campo da robótica na educação no Brasil e identifica os desafios e questões atuais relacionados ao uso das tecnologias em robótica como ferramentas que irão dar suporte à criatividade e outras habilidades na formação do indivíduo. Com efeito, conclusões e propostas são apresentadas para promover a cooperação de pesquisadores e professores no Brasil que podem dar suporte ao desenvolvimento futuro do movimento da robótica na educação. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/877810.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-21211982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778/6944Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Flavio Rodrigues2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8778Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
Robotica educativa en Brasil: cuestiones en abierto, desafíos y perspectivas futuras
Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras
title Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
spellingShingle Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
Campos, Flavio Rodrigues
Robotics in education. Curriculum. Technology in education.
Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación.
Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação.
title_short Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
title_full Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
title_fullStr Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
title_full_unstemmed Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
title_sort Educational robotics in Brazil: challenges, perspectives and open questions
author Campos, Flavio Rodrigues
author_facet Campos, Flavio Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Flavio Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Robotics in education. Curriculum. Technology in education.
Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación.
Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação.
topic Robotics in education. Curriculum. Technology in education.
Robotica en la educación. Curriculo. Tecnologias en la educación.
Robótica na educação. Currículo. Tecnologias na educação.
description This paper investigates the current situation in the field of educational robotics and identifies challenges and open questions focusing on the use of robotic technologies as a tool that will support creativity and other learning skills for the individual education. Therefore, conclusions and proposals are presented for promoting cooperation of researchers and teachers in Brazil that might support the further development of the robotics movement in education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778/6944
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2108-2121
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854928887808