Collective work with media on educational robotics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerciliar, Ellen Thaís Alves
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Cardoso, Lucivone da Silva, Oliveira, Janaína Aparecida de, Oliveira, Adalgiza Costa de, Barbosa, Fernando da Costa, Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas, Lopes, Carlos Roberto, Souza Junior, Arlindo José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181
Resumo: Nowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs.
id UNICAMP-19_a1cc5d5ddd0dd6f818a9a6ac0f7c0d0a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1181
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Collective work with media on educational roboticsEl trabajo colectivo con los medios de robótica educativaTrabalho coletivo com mídia na robótica educacionalTechnology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning.Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem.EducaçãoNowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs.Atualmente, observa-se um grande desenvolvimento científico e tecnológico em diversas áreas. Esse movimento faz com que muitos pesquisadores “procurem colocar as escolas à altura do seu tempo”. Uma das iniciativas tem sido a de trabalhar com a robótica, numa perspectiva educativa em que os alunos são desafiados a resolver problemas. Neste estudo, analisa-se um trabalho coletivo com robótica em uma escola pública de Ensino Fundamental onde se produziram saberes docentes sobre uma prática integrada com blog e Robótica. No processo de produção de dados, foram registradas notas de campo e filmagens nos diferentes ambientes de aprendizagem da escola. No processo de análise dos dados, observou-se que, nessa prática educativa, os alunos se tornaram autores das suas atividades, de seus projetos e de seus blogs.Universidade Estadual de Campinas2011-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/118110.20396/etd.v13i1.1181ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-3091676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerciliar, Ellen Thaís AlvesCardoso, Lucivone da SilvaOliveira, Janaína Aparecida deOliveira, Adalgiza Costa deBarbosa, Fernando da CostaCampos, Sandra Gonçalves Vilas BoasLopes, Carlos RobertoSouza Junior, Arlindo José de2017-09-26T10:06:01Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1181Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:03.309163ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Collective work with media on educational robotics
El trabajo colectivo con los medios de robótica educativa
Trabalho coletivo com mídia na robótica educacional
title Collective work with media on educational robotics
spellingShingle Collective work with media on educational robotics
Cerciliar, Ellen Thaís Alves
Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning.
Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.
Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem.
Educação
title_short Collective work with media on educational robotics
title_full Collective work with media on educational robotics
title_fullStr Collective work with media on educational robotics
title_full_unstemmed Collective work with media on educational robotics
title_sort Collective work with media on educational robotics
author Cerciliar, Ellen Thaís Alves
author_facet Cerciliar, Ellen Thaís Alves
Cardoso, Lucivone da Silva
Oliveira, Janaína Aparecida de
Oliveira, Adalgiza Costa de
Barbosa, Fernando da Costa
Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas
Lopes, Carlos Roberto
Souza Junior, Arlindo José de
author_role author
author2 Cardoso, Lucivone da Silva
Oliveira, Janaína Aparecida de
Oliveira, Adalgiza Costa de
Barbosa, Fernando da Costa
Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas
Lopes, Carlos Roberto
Souza Junior, Arlindo José de
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerciliar, Ellen Thaís Alves
Cardoso, Lucivone da Silva
Oliveira, Janaína Aparecida de
Oliveira, Adalgiza Costa de
Barbosa, Fernando da Costa
Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas
Lopes, Carlos Roberto
Souza Junior, Arlindo José de
dc.subject.por.fl_str_mv Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning.
Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.
Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem.
Educação
topic Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning.
Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.
Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem.
Educação
description Nowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181
10.20396/etd.v13i1.1181
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652343672832