Collective work with media on educational robotics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181 |
Resumo: | Nowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs. |
id |
UNICAMP-19_a1cc5d5ddd0dd6f818a9a6ac0f7c0d0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1181 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Collective work with media on educational roboticsEl trabajo colectivo con los medios de robótica educativaTrabalho coletivo com mídia na robótica educacionalTechnology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning.Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem.EducaçãoNowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs.Atualmente, observa-se um grande desenvolvimento científico e tecnológico em diversas áreas. Esse movimento faz com que muitos pesquisadores “procurem colocar as escolas à altura do seu tempo”. Uma das iniciativas tem sido a de trabalhar com a robótica, numa perspectiva educativa em que os alunos são desafiados a resolver problemas. Neste estudo, analisa-se um trabalho coletivo com robótica em uma escola pública de Ensino Fundamental onde se produziram saberes docentes sobre uma prática integrada com blog e Robótica. No processo de produção de dados, foram registradas notas de campo e filmagens nos diferentes ambientes de aprendizagem da escola. No processo de análise dos dados, observou-se que, nessa prática educativa, os alunos se tornaram autores das suas atividades, de seus projetos e de seus blogs.Universidade Estadual de Campinas2011-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/118110.20396/etd.v13i1.1181ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-3091676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerciliar, Ellen Thaís AlvesCardoso, Lucivone da SilvaOliveira, Janaína Aparecida deOliveira, Adalgiza Costa deBarbosa, Fernando da CostaCampos, Sandra Gonçalves Vilas BoasLopes, Carlos RobertoSouza Junior, Arlindo José de2017-09-26T10:06:01Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1181Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:03.309163ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collective work with media on educational robotics El trabajo colectivo con los medios de robótica educativa Trabalho coletivo com mídia na robótica educacional |
title |
Collective work with media on educational robotics |
spellingShingle |
Collective work with media on educational robotics Cerciliar, Ellen Thaís Alves Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning. Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje. Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem. Educação |
title_short |
Collective work with media on educational robotics |
title_full |
Collective work with media on educational robotics |
title_fullStr |
Collective work with media on educational robotics |
title_full_unstemmed |
Collective work with media on educational robotics |
title_sort |
Collective work with media on educational robotics |
author |
Cerciliar, Ellen Thaís Alves |
author_facet |
Cerciliar, Ellen Thaís Alves Cardoso, Lucivone da Silva Oliveira, Janaína Aparecida de Oliveira, Adalgiza Costa de Barbosa, Fernando da Costa Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas Lopes, Carlos Roberto Souza Junior, Arlindo José de |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Lucivone da Silva Oliveira, Janaína Aparecida de Oliveira, Adalgiza Costa de Barbosa, Fernando da Costa Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas Lopes, Carlos Roberto Souza Junior, Arlindo José de |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerciliar, Ellen Thaís Alves Cardoso, Lucivone da Silva Oliveira, Janaína Aparecida de Oliveira, Adalgiza Costa de Barbosa, Fernando da Costa Campos, Sandra Gonçalves Vilas Boas Lopes, Carlos Roberto Souza Junior, Arlindo José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning. Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje. Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem. Educação |
topic |
Technology. Robotics education. Interdisciplinary. Teaching-learning. Tecnología. Robótica Educativa. La interdisciplinariedad. Proceso de enseñanza-aprendizaje. Tecnologia. Robótica educacional. Interdisciplinaridade. Processo de ensino-aprendizagem. Educação |
description |
Nowadays one observes a large scientific and technological development in several areas. This movement leads many searchers seek to bring their schools up to its time. One of these initiatives has been to work in a robotics educational perspective in which the students were challenged to solve problems. In this study one analyzed a collective work with a robotic Public Elementary School where teachers and students developed an integrated practice with Blog and Robotics. In process data production, field notes and filming were done in different school learning environments. Data analysis showed that in this educational practice students became authors of their activities, projects and blogs. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181 10.20396/etd.v13i1.1181 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v13i1.1181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1181/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 290-309 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652343672832 |