Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Danillo Mota
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Couto, Edvaldo Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907
Resumo: The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power.
id UNESP-15_0caaa391493f03d43ff764a5d4f28564
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11907
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in ScruffFilete y pezuña: pedagogias de los cuerpos y homosexualidades en el ScruffFilé e mocotó: pedagogias dos corpos e homossexualidades no ScruffEducation and sexualityEducational technologyScruffCultural pedagogiesPedagogy of bodies and homosexualities.Educación y sexualidadeTecnología educativaScruffPedagogías culturalesPedagogía de los cuerpos y homosexualidades.Educação e sexualidadeTecnologia educacionalScruffPedagogias culturaisPedagogia dos corpos e homossexualidades.The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power.El objetivo del artículo es analizar pedagogías de los cuerpos y de las homosexualidades producidas por gays usuarios de Scruff, ambiente digital especializado en socialización homoafectiva. El Argumento central es que ese software es un artefacto cultural contemporáneo que produce pedagogías para los cuerpos y las homosexualidades. La metodología utilizada fue cualitativa, de carácter descriptivo y analítico. Los sujetos fueron elegidos a través de la observación no participante y los datos construidos por entrevistas semiestructuradas fueron analizados a partir del análisis de contenido. Los resultados apuntan que la mercantilización de los cuerpos construyen pedagogías culturales que privilegian la visibilidad de homosexualidades en la que el músculo corporal gana status de filete. En la contra-mano, los cuerpos que transgreden a los ideales de esas pedagogías culturales son percibidos como mocotó. El estudio concluye que las pedagogías de los cuerpos y homosexualidades promovidas en el Scruff incitan a la comprensión de las homosexualidades como productos de relaciones asimétricas de poder.O objetivo do artigo é analisar pedagogias dos corpos e das homossexualidades produzidas por gays usuários do Scruff, ambiência digital especializada em socialização homoafetiva. O Argumento central é que esse software é um artefato cultural contemporâneo que produz pedagogias para os corpos e as homossexualidades. A metodologia utilizada foi qualitativa, de caráter descritivo e analítico. Os sujeitos foram escolhidos através da observação não participante e os dados construídos por entrevistas semiestruturadas foram analisados a partir da análise de conteúdo. Os resultados apontam que a mercantilização dos corpos constrói pedagogias culturais que privilegiam a visibilidade de homossexualidades viris na quais o músculo corporal ganha status de filé. Na contramão, os corpos que transgredem aos ideais dessas pedagogias culturais são percebidos como mocotó. O estudo conclui que as pedagogias dos corpos e homossexualidades promovidas no Scruff incitam a compreensão das homossexualidades como produtos de relações assimétricas de poder.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1190710.21723/riaee.v14i3.11907Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-11101982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8246https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8557https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/9040Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Danillo MotaCouto, Edvaldo Souza2020-05-21T22:50:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11907Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:50:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
Filete y pezuña: pedagogias de los cuerpos y homosexualidades en el Scruff
Filé e mocotó: pedagogias dos corpos e homossexualidades no Scruff
title Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
spellingShingle Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
Lima, Danillo Mota
Education and sexuality
Educational technology
Scruff
Cultural pedagogies
Pedagogy of bodies and homosexualities.
Educación y sexualidade
Tecnología educativa
Scruff
Pedagogías culturales
Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades.
Educação e sexualidade
Tecnologia educacional
Scruff
Pedagogias culturais
Pedagogia dos corpos e homossexualidades.
title_short Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
title_full Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
title_fullStr Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
title_full_unstemmed Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
title_sort Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
author Lima, Danillo Mota
author_facet Lima, Danillo Mota
Couto, Edvaldo Souza
author_role author
author2 Couto, Edvaldo Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Danillo Mota
Couto, Edvaldo Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Education and sexuality
Educational technology
Scruff
Cultural pedagogies
Pedagogy of bodies and homosexualities.
Educación y sexualidade
Tecnología educativa
Scruff
Pedagogías culturales
Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades.
Educação e sexualidade
Tecnologia educacional
Scruff
Pedagogias culturais
Pedagogia dos corpos e homossexualidades.
topic Education and sexuality
Educational technology
Scruff
Cultural pedagogies
Pedagogy of bodies and homosexualities.
Educación y sexualidade
Tecnología educativa
Scruff
Pedagogías culturales
Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades.
Educação e sexualidade
Tecnologia educacional
Scruff
Pedagogias culturais
Pedagogia dos corpos e homossexualidades.
description The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Qualitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907
10.21723/riaee.v14i3.11907
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11907
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8246
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8557
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/9040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857098391552