Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907 |
Resumo: | The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power. |
id |
UNESP-15_0caaa391493f03d43ff764a5d4f28564 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11907 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in ScruffFilete y pezuña: pedagogias de los cuerpos y homosexualidades en el ScruffFilé e mocotó: pedagogias dos corpos e homossexualidades no ScruffEducation and sexualityEducational technologyScruffCultural pedagogiesPedagogy of bodies and homosexualities.Educación y sexualidadeTecnología educativaScruffPedagogías culturalesPedagogía de los cuerpos y homosexualidades.Educação e sexualidadeTecnologia educacionalScruffPedagogias culturaisPedagogia dos corpos e homossexualidades.The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power.El objetivo del artículo es analizar pedagogías de los cuerpos y de las homosexualidades producidas por gays usuarios de Scruff, ambiente digital especializado en socialización homoafectiva. El Argumento central es que ese software es un artefacto cultural contemporáneo que produce pedagogías para los cuerpos y las homosexualidades. La metodología utilizada fue cualitativa, de carácter descriptivo y analítico. Los sujetos fueron elegidos a través de la observación no participante y los datos construidos por entrevistas semiestructuradas fueron analizados a partir del análisis de contenido. Los resultados apuntan que la mercantilización de los cuerpos construyen pedagogías culturales que privilegian la visibilidad de homosexualidades en la que el músculo corporal gana status de filete. En la contra-mano, los cuerpos que transgreden a los ideales de esas pedagogías culturales son percibidos como mocotó. El estudio concluye que las pedagogías de los cuerpos y homosexualidades promovidas en el Scruff incitan a la comprensión de las homosexualidades como productos de relaciones asimétricas de poder.O objetivo do artigo é analisar pedagogias dos corpos e das homossexualidades produzidas por gays usuários do Scruff, ambiência digital especializada em socialização homoafetiva. O Argumento central é que esse software é um artefato cultural contemporâneo que produz pedagogias para os corpos e as homossexualidades. A metodologia utilizada foi qualitativa, de caráter descritivo e analítico. Os sujeitos foram escolhidos através da observação não participante e os dados construídos por entrevistas semiestruturadas foram analisados a partir da análise de conteúdo. Os resultados apontam que a mercantilização dos corpos constrói pedagogias culturais que privilegiam a visibilidade de homossexualidades viris na quais o músculo corporal ganha status de filé. Na contramão, os corpos que transgredem aos ideais dessas pedagogias culturais são percebidos como mocotó. O estudo conclui que as pedagogias dos corpos e homossexualidades promovidas no Scruff incitam a compreensão das homossexualidades como produtos de relações assimétricas de poder.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1190710.21723/riaee.v14i3.11907Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-11101982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8246https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8557https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/9040Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Danillo MotaCouto, Edvaldo Souza2020-05-21T22:50:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11907Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:50:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff Filete y pezuña: pedagogias de los cuerpos y homosexualidades en el Scruff Filé e mocotó: pedagogias dos corpos e homossexualidades no Scruff |
title |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
spellingShingle |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff Lima, Danillo Mota Education and sexuality Educational technology Scruff Cultural pedagogies Pedagogy of bodies and homosexualities. Educación y sexualidade Tecnología educativa Scruff Pedagogías culturales Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades. Educação e sexualidade Tecnologia educacional Scruff Pedagogias culturais Pedagogia dos corpos e homossexualidades. |
title_short |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
title_full |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
title_fullStr |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
title_full_unstemmed |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
title_sort |
Fillet and cow's feet: pedagogies of bodies and homoexualities in Scruff |
author |
Lima, Danillo Mota |
author_facet |
Lima, Danillo Mota Couto, Edvaldo Souza |
author_role |
author |
author2 |
Couto, Edvaldo Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Danillo Mota Couto, Edvaldo Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education and sexuality Educational technology Scruff Cultural pedagogies Pedagogy of bodies and homosexualities. Educación y sexualidade Tecnología educativa Scruff Pedagogías culturales Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades. Educação e sexualidade Tecnologia educacional Scruff Pedagogias culturais Pedagogia dos corpos e homossexualidades. |
topic |
Education and sexuality Educational technology Scruff Cultural pedagogies Pedagogy of bodies and homosexualities. Educación y sexualidade Tecnología educativa Scruff Pedagogías culturales Pedagogía de los cuerpos y homosexualidades. Educação e sexualidade Tecnologia educacional Scruff Pedagogias culturais Pedagogia dos corpos e homossexualidades. |
description |
The article aims to analyze bodies and homosexuals pedagogies produced by gay users of the Scruff apps, digital ambience specializing in homoaffective socialization. The central argument is that this software is a contemporary cultural artifact that produces pedagogies for bodies and homosexuality. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical. The subjects were chosen through non-participant observation and the data constructed by semi-structured interviews were studied from the content analysis. The results indicate that the commercialization of the bodies constructs cultural pedagogies, which favor the visibility of manly homosexuals, in which the body muscle gains fillet status. On the other hand, bodies that transgress the ideals of these cultural pedagogies are perceived as cow's feet. The study concludes that the pedagogies of the bodies and homosexuals promoted in the Scruff incite the understanding of homosexuality as products of asymmetric relations of power. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Qualitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907 10.21723/riaee.v14i3.11907 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8246 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/8557 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11907/9040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1100-1110 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857098391552 |