Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145 |
Resumo: | The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome. |
id |
UNESP-15_177339ce9afce52d744d0f14e91d31b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13145 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printingLa educación brasileña y la cultura fotográfica: para más allá de la impresiónA educação brasileira e a cultura fotográfica: para além da impressãoImagem fotográficaLinguagem visualEducaçãoMétodo.Imagen fotográficaLenguaje visualEducaciónMétodo.Photographic imageVisual languageEducationMethod.The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome.El trabajo de análisis con fuentes fotográficas constituye un obstáculo en relación con los fundamentos teóricos y metodológicos en el sentido de entender la fotografía como lenguaje visual, fuente de formación e información. En ese sentido, el artículo trata de la imagen fotográfica como forma de lenguaje visual compuesto de signos ideológicos; discute la importancia de las fuentes fotográficas como acervo documental y presenta formas de sobrepasar el umbral de la lectura instrumental de la imagen fotográfica. Se justifica la investigación por la observación concreta de la dificultad de lectura de los alumnos ante textos construidos por el lenguaje visual, principalmente, la fotografía. La investigación, bibliográfica y documental, se fundó en autores que se oponen a la lectura de la imagen fotográfica en una perspectiva positivista. Los resultados posibilitaron reconocer la naturaleza de la imagen fotográfica como fuente histórica visual, que permite superar el recorte cronológico del momento de su producción y ejecución.O trabalho de análise com fontes fotográficas constitui um entrave no que se refere aos fundamentos teóricos e metodológicos para entendê-las como linguagem visual, fonte de formação e informação. Nesse sentido, o artigo trata do papel da fotografia como forma de linguagem visual compósita de signos ideológicos; discute a importância das fontes fotográficas como acervo documental, e apresenta formas de se ultrapassar o limiar da leitura instrumental da imagem fotográfica. Justifica-se a pesquisa pela observação concreta da dificuldade de leitura dos alunos diante de textos construídos pela linguagem visual, principalmente, a fotografia. A pesquisa, bibliográfica e documental, com apoio na dialética, fundamentou-se em autores que se opõem à leitura da imagem fotográfica numa perspectiva positivista. Os resultados possibilitaram reconhecer a natureza da imagem fotográfica como fonte histórica visual, que permite superar o recorte cronológico do momento de sua produção e execução.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMATERIALISMO HISTÓRICO; DIALÉTICAapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1314510.21723/riaee.v15i4.13145Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-18231982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/9554https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/10266Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassos, Edson RodriguesVieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13145Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing La educación brasileña y la cultura fotográfica: para más allá de la impresión A educação brasileira e a cultura fotográfica: para além da impressão |
title |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
spellingShingle |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing Passos, Edson Rodrigues Imagem fotográfica Linguagem visual Educação Método. Imagen fotográfica Lenguaje visual Educación Método. Photographic image Visual language Education Method. |
title_short |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
title_full |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
title_fullStr |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
title_full_unstemmed |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
title_sort |
Brazilian education and the photographic culture: beyond printing |
author |
Passos, Edson Rodrigues |
author_facet |
Passos, Edson Rodrigues Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passos, Edson Rodrigues Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagem fotográfica Linguagem visual Educação Método. Imagen fotográfica Lenguaje visual Educación Método. Photographic image Visual language Education Method. |
topic |
Imagem fotográfica Linguagem visual Educação Método. Imagen fotográfica Lenguaje visual Educación Método. Photographic image Visual language Education Method. |
description |
The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion MATERIALISMO HISTÓRICO; DIALÉTICA |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145 10.21723/riaee.v15i4.13145 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i4.13145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/9554 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/10266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857834491904 |