Brazilian education and the photographic culture: beyond printing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passos, Edson Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145
Resumo: The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome.
id UNESP-15_177339ce9afce52d744d0f14e91d31b0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13145
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian education and the photographic culture: beyond printingLa educación brasileña y la cultura fotográfica: para más allá de la impresiónA educação brasileira e a cultura fotográfica: para além da impressãoImagem fotográficaLinguagem visualEducaçãoMétodo.Imagen fotográficaLenguaje visualEducaciónMétodo.Photographic imageVisual languageEducationMethod.The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome.El trabajo de análisis con fuentes fotográficas constituye un obstáculo en relación con los fundamentos teóricos y metodológicos en el sentido de entender la fotografía como lenguaje visual, fuente de formación e información. En ese sentido, el artículo trata de la imagen fotográfica como forma de lenguaje visual compuesto de signos ideológicos; discute la importancia de las fuentes fotográficas como acervo documental y presenta formas de sobrepasar el umbral de la lectura instrumental de la imagen fotográfica. Se justifica la investigación por la observación concreta de la dificultad de lectura de los alumnos ante textos construidos por el lenguaje visual, principalmente, la fotografía. La investigación, bibliográfica y documental, se fundó en autores que se oponen a la lectura de la imagen fotográfica en una perspectiva positivista. Los resultados posibilitaron reconocer la naturaleza de la imagen fotográfica como fuente histórica visual, que permite superar el recorte cronológico del momento de su producción y ejecución.O trabalho de análise com fontes fotográficas constitui um entrave no que se refere aos fundamentos teóricos e metodológicos para entendê-las como linguagem visual, fonte de formação e informação. Nesse sentido, o artigo trata do papel da fotografia como forma de linguagem visual compósita de signos ideológicos; discute a importância das fontes fotográficas como acervo documental, e apresenta formas de se ultrapassar o limiar da leitura instrumental da imagem fotográfica. Justifica-se a pesquisa pela observação concreta da dificuldade de leitura dos alunos diante de textos construídos pela linguagem visual, principalmente, a fotografia. A pesquisa, bibliográfica e documental, com apoio na dialética, fundamentou-se em autores que se opõem à leitura da imagem fotográfica numa perspectiva positivista. Os resultados possibilitaram reconhecer a natureza da imagem fotográfica como fonte histórica visual, que permite superar o recorte cronológico do momento de sua produção e execução.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMATERIALISMO HISTÓRICO; DIALÉTICAapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1314510.21723/riaee.v15i4.13145Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-18231982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/9554https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/10266Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassos, Edson RodriguesVieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13145Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
La educación brasileña y la cultura fotográfica: para más allá de la impresión
A educação brasileira e a cultura fotográfica: para além da impressão
title Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
spellingShingle Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
Passos, Edson Rodrigues
Imagem fotográfica
Linguagem visual
Educação
Método.
Imagen fotográfica
Lenguaje visual
Educación
Método.
Photographic image
Visual language
Education
Method.
title_short Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
title_full Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
title_fullStr Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
title_full_unstemmed Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
title_sort Brazilian education and the photographic culture: beyond printing
author Passos, Edson Rodrigues
author_facet Passos, Edson Rodrigues
Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
author_role author
author2 Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passos, Edson Rodrigues
Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
dc.subject.por.fl_str_mv Imagem fotográfica
Linguagem visual
Educação
Método.
Imagen fotográfica
Lenguaje visual
Educación
Método.
Photographic image
Visual language
Education
Method.
topic Imagem fotográfica
Linguagem visual
Educação
Método.
Imagen fotográfica
Lenguaje visual
Educación
Método.
Photographic image
Visual language
Education
Method.
description The work of analysis with photographic sources constitutes an impediment in the theoretical and methodological foundations for understanding them as visual language, a source of formation and information. As such, the article deals with the role of photography as a form of visual language composed of ideological signs; it discusses the importance of photographic sources as a collection of documents and presents ways of surpassing the threshold of the instrumental reading of photographic images. The study is justified by the substantive observation of the difficulty of students in reading texts constructed in the visual language, particularly photography. The bibliographical and documentary study, further supported by the dialectic, was based on authors who oppose the reading of photographic images from a positivist perspective. The results made it possible to recognize the nature of photographic images as visual historical sources, which allows the chronological reduction of their production and execution to be overcome.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
MATERIALISMO HISTÓRICO; DIALÉTICA
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145
10.21723/riaee.v15i4.13145
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i4.13145
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/9554
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13145/10266
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1799-1823
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857834491904