Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Eyng, Ana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370
Resumo: Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome.
id UNESP-15_1fa9d84d5723a7975176bcdbc42a3471
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12370
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rightsLa educación intercultural como posibilidad en procedimientos decoloniales en la garantía de los derechos de la infanciaA educação intercultural como possibilidade em processos decoloniais na garantia dos direitos da infânciaChild povertyHuman rightsDecolonialityIntercultural education.Pobreza infantilDerechos humanosDescolonialidadEducación intercultural.Pobreza infantilDireitos humanosDecolonialidadeEducação intercultural.Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome.Efectos provenientes de los procesos coloniales perduran en la violación de derechos y actúan en la configuración de la pobreza infantil en el contexto de América Latina. En la discusión destacamos el par pobreza infantil y colonialismo, que aún andan de manos fuertemente unidas, actuando en la violación de derechos de provisión, protección y participación de la infancia. Este escenario que se reproduce con gran frecuencia en diversos países latinoamericanos está representado en las conversaciones de niñas y adolescentes de Guatemala, escuchadas mediante entrevistas individuales. La garantía de los derechos de la infancia requiere la superación de los efectos de los procesos coloniales, arraigados culturalmente. En esa dirección, la constitución de procesos de colonización vía educación intercultural posibilita que la pobreza infantil en la perspectiva multidimensional sea gradualmente superada.Efeitos advindos dos processos coloniais perduram na violação de direitos e atuam na configuração da pobreza infantil no contexto da América Latina. Na discussão destacamos o par pobreza infantil e colonialismo, que ainda andam de mãos fortemente unidas, atuando na violação de direitos de provisão, proteção e participação da infância. Esse cenário que se reproduz com grande frequência em diversos países latino americanos está representado nas falas de meninas e adolescentes da Guatemala, ouvidas mediante entrevistas individuais. A garantia dos direitos da infância requer a superação dos efeitos dos processos coloniais, enraizados culturalmente. Nessa direção, a constituição de processos decoloniais via educação intercultural possibilita que a pobreza infantil na perspectiva multidimensional seja gradativamente superada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa com dados empíricos.application/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1237010.21723/riaee.v15i1.12370Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-1241982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/8800https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9023https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9472Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHennerich Pacheco, Eduardo FelipeEyng, Ana Maria2020-08-14T16:54:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12370Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:54:02Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
La educación intercultural como posibilidad en procedimientos decoloniales en la garantía de los derechos de la infancia
A educação intercultural como possibilidade em processos decoloniais na garantia dos direitos da infância
title Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
spellingShingle Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe
Child poverty
Human rights
Decoloniality
Intercultural education.
Pobreza infantil
Derechos humanos
Descolonialidad
Educación intercultural.
Pobreza infantil
Direitos humanos
Decolonialidade
Educação intercultural.
title_short Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
title_full Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
title_fullStr Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
title_full_unstemmed Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
title_sort Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
author Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe
author_facet Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe
Eyng, Ana Maria
author_role author
author2 Eyng, Ana Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe
Eyng, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Child poverty
Human rights
Decoloniality
Intercultural education.
Pobreza infantil
Derechos humanos
Descolonialidad
Educación intercultural.
Pobreza infantil
Direitos humanos
Decolonialidade
Educação intercultural.
topic Child poverty
Human rights
Decoloniality
Intercultural education.
Pobreza infantil
Derechos humanos
Descolonialidad
Educación intercultural.
Pobreza infantil
Direitos humanos
Decolonialidade
Educação intercultural.
description Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa com dados empíricos.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370
10.21723/riaee.v15i1.12370
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i1.12370
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/8800
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9023
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857210589184