Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370 |
Resumo: | Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome. |
id |
UNESP-15_1fa9d84d5723a7975176bcdbc42a3471 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12370 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rightsLa educación intercultural como posibilidad en procedimientos decoloniales en la garantía de los derechos de la infanciaA educação intercultural como possibilidade em processos decoloniais na garantia dos direitos da infânciaChild povertyHuman rightsDecolonialityIntercultural education.Pobreza infantilDerechos humanosDescolonialidadEducación intercultural.Pobreza infantilDireitos humanosDecolonialidadeEducação intercultural.Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome.Efectos provenientes de los procesos coloniales perduran en la violación de derechos y actúan en la configuración de la pobreza infantil en el contexto de América Latina. En la discusión destacamos el par pobreza infantil y colonialismo, que aún andan de manos fuertemente unidas, actuando en la violación de derechos de provisión, protección y participación de la infancia. Este escenario que se reproduce con gran frecuencia en diversos países latinoamericanos está representado en las conversaciones de niñas y adolescentes de Guatemala, escuchadas mediante entrevistas individuales. La garantía de los derechos de la infancia requiere la superación de los efectos de los procesos coloniales, arraigados culturalmente. En esa dirección, la constitución de procesos de colonización vía educación intercultural posibilita que la pobreza infantil en la perspectiva multidimensional sea gradualmente superada.Efeitos advindos dos processos coloniais perduram na violação de direitos e atuam na configuração da pobreza infantil no contexto da América Latina. Na discussão destacamos o par pobreza infantil e colonialismo, que ainda andam de mãos fortemente unidas, atuando na violação de direitos de provisão, proteção e participação da infância. Esse cenário que se reproduz com grande frequência em diversos países latino americanos está representado nas falas de meninas e adolescentes da Guatemala, ouvidas mediante entrevistas individuais. A garantia dos direitos da infância requer a superação dos efeitos dos processos coloniais, enraizados culturalmente. Nessa direção, a constituição de processos decoloniais via educação intercultural possibilita que a pobreza infantil na perspectiva multidimensional seja gradativamente superada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa com dados empíricos.application/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1237010.21723/riaee.v15i1.12370Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-1241982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/8800https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9023https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9472Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHennerich Pacheco, Eduardo FelipeEyng, Ana Maria2020-08-14T16:54:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12370Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:54:02Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights La educación intercultural como posibilidad en procedimientos decoloniales en la garantía de los derechos de la infancia A educação intercultural como possibilidade em processos decoloniais na garantia dos direitos da infância |
title |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
spellingShingle |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe Child poverty Human rights Decoloniality Intercultural education. Pobreza infantil Derechos humanos Descolonialidad Educación intercultural. Pobreza infantil Direitos humanos Decolonialidade Educação intercultural. |
title_short |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
title_full |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
title_fullStr |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
title_full_unstemmed |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
title_sort |
Intercultural education as a possibility in decolonial procedures in the guarantee of childhood rights |
author |
Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe |
author_facet |
Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe Eyng, Ana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Eyng, Ana Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hennerich Pacheco, Eduardo Felipe Eyng, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child poverty Human rights Decoloniality Intercultural education. Pobreza infantil Derechos humanos Descolonialidad Educación intercultural. Pobreza infantil Direitos humanos Decolonialidade Educação intercultural. |
topic |
Child poverty Human rights Decoloniality Intercultural education. Pobreza infantil Derechos humanos Descolonialidad Educación intercultural. Pobreza infantil Direitos humanos Decolonialidade Educação intercultural. |
description |
Effects from colonial processes persist in the violation of rights and act in the configuration of child poverty in the Latin America context. In the discussion we highlight the pair of child poverty and colonialism, which still walk hand in hand, acting in violation of rights of provision, protection and participation of children. This scenario, which is very frequently reproduced in several Latin American countries, is represented in the statements of Guatemalan girls and adolescents, heard through individual interviews. Ensuring the rights of children requires overcoming the effects of culturally rooted colonial processes. In this direction, the constitution of decolonial processes through intercultural education allows child poverty in the multidimensional perspective to be gradually overcome. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa qualitativa com dados empíricos. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370 10.21723/riaee.v15i1.12370 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i1.12370 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/8800 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9023 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12370/9472 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 110-124 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857210589184 |