OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Rodrigo da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756
Resumo: This article aims to analyze the educational propositions of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the Latin American region. For this, it analyzes documents that present proposals to the countries of the region. It is based on the understanding that, based on the results of the International Program for Student Assessment (Pisa), the International Organization urges countries to adopt a concept that has as its epicenter the policy of skills and abilities to meet the demands of the market of work in the globalized world. It points out contradictions in the propositions that, in appearance, defend public education, but, in essence, attempt to standardize systems. It concludes that the comparative bias towards standardization is contrary to public and social purposes of education.
id UNESP-15_26e97a2a634ba02c76f3c70b601e8589
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12756
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for educationProposiciones de la OCDE para América Latina: el Pisa como instrumento de padronización de la educaciónProposições da OCDE para América Latina: o Pisa como instrumento de padronização da educaçãoEducational PolicyOECDPISALatin America.Política educativaOCDEPISAAmérica Latina.Política educacionalOCDEPISAAmérica Latina.This article aims to analyze the educational propositions of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the Latin American region. For this, it analyzes documents that present proposals to the countries of the region. It is based on the understanding that, based on the results of the International Program for Student Assessment (Pisa), the International Organization urges countries to adopt a concept that has as its epicenter the policy of skills and abilities to meet the demands of the market of work in the globalized world. It points out contradictions in the propositions that, in appearance, defend public education, but, in essence, attempt to standardize systems. It concludes that the comparative bias towards standardization is contrary to public and social purposes of education.Este artículo tiene como objetivo analizar las proposiciones educativas de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) para la región latinoamericana. Para ello analiza documentos que presentan propuestas a los países de la región. Se parte de la comprensión que, a partir de los resultados del Programa Internacional de Evaluación de Alumnos (Pisa), el Organismo Internacional presiona a los países a adoptar una concepción que tiene como su epicentro la política de competencias y habilidades para atender las demandas del mercado de trabajo en el mundo globalizado. Aun contradice las proposiciones que, en apariencia defienden la educación pública pero, en esencia, intentan estandarizar los sistemas. Concluye que el sesgo comparativo a fin de estandarización camina en contra de las finalidades públicas y sociales de la educación.Este artigo tem como objetivo analisar as proposições educacionais da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) para a região latino-americana. Para isso analisa documentos que apresentam propostas aos países da região. Parte-se da compreensão que, a partir dos resultados do Programa Internacional de Avaliação de Alunos (Pisa), o Organismo Internacional pressiona os países a adotarem uma concepção que tem como seu epicentro a política de competências e habilidades para atender as demandas do mercado de trabalho no mundo globalizado. Aponta contradições nas proposições que, na aparência defendem a educação pública, mas, em essência, intentam padronizar os sistemas. Conclui que o viés comparativo a fim de padronização caminha na contramão das finalidades públicas e sociais da educação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1275610.21723/riaee.v14iesp.3.12756Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1717-1732Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1717-17321982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/8513https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/8827https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/9436Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Rodrigo da Silva2020-08-14T13:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12756Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T13:59:24Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
Proposiciones de la OCDE para América Latina: el Pisa como instrumento de padronización de la educación
Proposições da OCDE para América Latina: o Pisa como instrumento de padronização da educação
title OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
spellingShingle OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
Pereira, Rodrigo da Silva
Educational Policy
OECD
PISA
Latin America.
Política educativa
OCDE
PISA
América Latina.
Política educacional
OCDE
PISA
América Latina.
title_short OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
title_full OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
title_fullStr OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
title_full_unstemmed OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
title_sort OECD propositions for Latin America: Pisa as a standardization instrument for education
author Pereira, Rodrigo da Silva
author_facet Pereira, Rodrigo da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Rodrigo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Policy
OECD
PISA
Latin America.
Política educativa
OCDE
PISA
América Latina.
Política educacional
OCDE
PISA
América Latina.
topic Educational Policy
OECD
PISA
Latin America.
Política educativa
OCDE
PISA
América Latina.
Política educacional
OCDE
PISA
América Latina.
description This article aims to analyze the educational propositions of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the Latin American region. For this, it analyzes documents that present proposals to the countries of the region. It is based on the understanding that, based on the results of the International Program for Student Assessment (Pisa), the International Organization urges countries to adopt a concept that has as its epicenter the policy of skills and abilities to meet the demands of the market of work in the globalized world. It points out contradictions in the propositions that, in appearance, defend public education, but, in essence, attempt to standardize systems. It concludes that the comparative bias towards standardization is contrary to public and social purposes of education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756
10.21723/riaee.v14iesp.3.12756
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.3.12756
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/8513
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/8827
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12756/9436
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1717-1732
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1717-1732
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857700274176