Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Freitas, Rogério Gonçalves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Coelho, Higson Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401
Resumo: This article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education.
id UNOESC-3_0906e0e9c9e6b2cc11f6ae065c64925c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/21401
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge controlFuturo anticipado en la Educación: OCDE y control del Conocimiento GlobalFuturo antecipado na Educação: OCDE e controle do Conhecimento Global OCDEControle do conhecimentoPisaFuturo antecipadoOCDEControl del conocimientoPisaFuturo anticipadoOECDKnowledge controlPisaAnticipated FutureThis article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education.Este artículo analiza cómo la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) conquistó el control del conocimiento en el campo educativo a través del discurso del futuro anticipado. Es una investigación bibliográfica y documental. En las últimas décadas la OCDE se destaca por haber inventado instrumentos poderosos de evaluación en el campo educativo, a ejemplo del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (Pisa). Este examen funciona además de un programa de evaluación a gran escala. Se trata de una vitrina de la OCDE que controla, política y económicamente, el conocimiento global en el espacio educativo a través del discurso del futuro anticipado. Concluimos que ese discurso representa un movimiento hacia la creación de nuevas cadenas de producción de valor, cuyos vaticinadores son representados por los nuevos "profetas" de la educación neoliberal.Este artigo analisa como a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) conquistou o controle do conhecimento no campo educativo por meio do discurso do futuro antecipado. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental. Nas últimas décadas a OCDE destaca-se por ter inventado instrumentos poderosos de avaliação no campo educacional, a exemplo do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). Esse exame funciona para além de um programa de avaliação em larga escala. Trata-se de uma vitrine da OCDE que controla, política e economicamente, o conhecimento global no espaço educativo por meio do discurso do futuro antecipado. Concluímos que esse discurso representa um movimento em direção à criação de novas cadeias de produção de valor, cujos vaticinadores são representados pelos novos “profetas” da educação neoliberal.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2140110.18593/r.v44i3.21401Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14021https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14022Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Freitas, Rogério GonçalvesCoelho, Higson Rodrigues2022-08-16T14:18:42Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/21401Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:18:42Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
Futuro anticipado en la Educación: OCDE y control del Conocimiento Global
Futuro antecipado na Educação: OCDE e controle do Conhecimento Global
title Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
spellingShingle Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
de Freitas, Rogério Gonçalves
OCDE
Controle do conhecimento
Pisa
Futuro antecipado
OCDE
Control del conocimiento
Pisa
Futuro anticipado
OECD
Knowledge control
Pisa
Anticipated Future
title_short Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
title_full Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
title_fullStr Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
title_full_unstemmed Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
title_sort Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
author de Freitas, Rogério Gonçalves
author_facet de Freitas, Rogério Gonçalves
Coelho, Higson Rodrigues
author_role author
author2 Coelho, Higson Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Freitas, Rogério Gonçalves
Coelho, Higson Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv OCDE
Controle do conhecimento
Pisa
Futuro antecipado
OCDE
Control del conocimiento
Pisa
Futuro anticipado
OECD
Knowledge control
Pisa
Anticipated Future
topic OCDE
Controle do conhecimento
Pisa
Futuro antecipado
OCDE
Control del conocimiento
Pisa
Futuro anticipado
OECD
Knowledge control
Pisa
Anticipated Future
description This article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401
10.18593/r.v44i3.21401
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i3.21401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14021
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14022
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-24
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1787715256817025024