Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401 |
Resumo: | This article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education. |
id |
UNOESC-3_0906e0e9c9e6b2cc11f6ae065c64925c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/21401 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge controlFuturo anticipado en la Educación: OCDE y control del Conocimiento GlobalFuturo antecipado na Educação: OCDE e controle do Conhecimento Global OCDEControle do conhecimentoPisaFuturo antecipadoOCDEControl del conocimientoPisaFuturo anticipadoOECDKnowledge controlPisaAnticipated FutureThis article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education.Este artículo analiza cómo la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) conquistó el control del conocimiento en el campo educativo a través del discurso del futuro anticipado. Es una investigación bibliográfica y documental. En las últimas décadas la OCDE se destaca por haber inventado instrumentos poderosos de evaluación en el campo educativo, a ejemplo del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (Pisa). Este examen funciona además de un programa de evaluación a gran escala. Se trata de una vitrina de la OCDE que controla, política y económicamente, el conocimiento global en el espacio educativo a través del discurso del futuro anticipado. Concluimos que ese discurso representa un movimiento hacia la creación de nuevas cadenas de producción de valor, cuyos vaticinadores son representados por los nuevos "profetas" de la educación neoliberal.Este artigo analisa como a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) conquistou o controle do conhecimento no campo educativo por meio do discurso do futuro antecipado. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental. Nas últimas décadas a OCDE destaca-se por ter inventado instrumentos poderosos de avaliação no campo educacional, a exemplo do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). Esse exame funciona para além de um programa de avaliação em larga escala. Trata-se de uma vitrine da OCDE que controla, política e economicamente, o conhecimento global no espaço educativo por meio do discurso do futuro antecipado. Concluímos que esse discurso representa um movimento em direção à criação de novas cadeias de produção de valor, cujos vaticinadores são representados pelos novos “profetas” da educação neoliberal.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2140110.18593/r.v44i3.21401Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14021https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14022Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Freitas, Rogério GonçalvesCoelho, Higson Rodrigues2022-08-16T14:18:42Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/21401Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:18:42Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control Futuro anticipado en la Educación: OCDE y control del Conocimiento Global Futuro antecipado na Educação: OCDE e controle do Conhecimento Global |
title |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
spellingShingle |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control de Freitas, Rogério Gonçalves OCDE Controle do conhecimento Pisa Futuro antecipado OCDE Control del conocimiento Pisa Futuro anticipado OECD Knowledge control Pisa Anticipated Future |
title_short |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
title_full |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
title_fullStr |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
title_full_unstemmed |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
title_sort |
Anticipated future in Education: OECD and Global Knowledge control |
author |
de Freitas, Rogério Gonçalves |
author_facet |
de Freitas, Rogério Gonçalves Coelho, Higson Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Higson Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Freitas, Rogério Gonçalves Coelho, Higson Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
OCDE Controle do conhecimento Pisa Futuro antecipado OCDE Control del conocimiento Pisa Futuro anticipado OECD Knowledge control Pisa Anticipated Future |
topic |
OCDE Controle do conhecimento Pisa Futuro antecipado OCDE Control del conocimiento Pisa Futuro anticipado OECD Knowledge control Pisa Anticipated Future |
description |
This article analyzes how the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD gained control of the knowledge in the educational field through the speech of the anticipated future. It is a bibliographic and documentary research. In the last decades the OECD has been outstanding for having invented powerful instruments of evaluation in the educational field, for example, Programme for International Student Assessment (Pisa). We believe this exam works in addition to a large-scale evaluation program. It is an OECD showcase that is able to, politically and economically, control global knowledge in the educational space through the discourse of the anticipated future. We conclude that this discourse represents a movement toward the creation of new chains of value production whose predictors are represented by the new “prophets” of neoliberal education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401 10.18593/r.v44i3.21401 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i3.21401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14021 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21401/14022 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Higson Rodrigues Coelho, Rogério Gonçalves de Freitas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-24 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1787715256817025024 |