The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maísa Aparecida
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fernandes, Maria Cristina Silveira Galan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7179
Resumo: This paper analyzes the profile and the impact of academic productivity in university students’ training. The application of questionnaires to 120 undergraduate students from three IFES Sciences centers was carried out and analyzed based on the process of semantic categorization supported by critical perspectives. The data reveal that there is a high index of participation in scientific events and programs for undergraduate research, which confirm the valuation of scientific research. Although this, the social, cultural and political formation of student is deficient, considering the low participation in formal and informal groups, and the low index of traineeship. This fact may indicate a possible expansion of individualism based on competition on campus.
id UNESP-15_356313a26bca508db28f0f852b7ab763
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7179
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impactsLa actividad del alumnado en la universidad: caracterización de los estudiantes e impactos de la productividad académicaA atividade discente na universidade: caracterização dos estudantes e impactos da produtividade acadêmicaHigher education. Academic productivity. Student. socialization.Enseñanza superior. Productividad académica. Alumnado. Socialización.Ensino superior. Produtividade acadêmica. Discente. Socialização.This paper analyzes the profile and the impact of academic productivity in university students’ training. The application of questionnaires to 120 undergraduate students from three IFES Sciences centers was carried out and analyzed based on the process of semantic categorization supported by critical perspectives. The data reveal that there is a high index of participation in scientific events and programs for undergraduate research, which confirm the valuation of scientific research. Although this, the social, cultural and political formation of student is deficient, considering the low participation in formal and informal groups, and the low index of traineeship. This fact may indicate a possible expansion of individualism based on competition on campus.El artículo analiza el perfil y el impacto de la productividad académica en la formación de los estudiantes universitarios. Se realizó la aplicación de 120 cuestionarios a estudiantes de grado pertenecientes a tres Centros de Ciencias de una IFES. Fueron analizados con el proceso de categorización de los contenidos semánticos con soporte en perspectivas críticas. Los datos revelan que hay mayor índice de participación en eventos científicos y programas de iniciación científica, lo que confirma el concepto de la mayor valorización de la investigación. A la vez, la formación social, cultural y política del estudiante están deficitarias, considerando la baja inserción en los grupos formales e informales y el pequeño índice de realización de prácticas curriculares supervisadas. Ello puede señalizar una posible ampliación del individualismo con base en la competencia en el ámbito universitario.O artigo analisa o perfil e o impacto da produtividade acadêmica na formação dos estudantes universitários. Utilizou-se a aplicação de 120 questionários a estudantes de graduação pertencentes a três Centros de Ciências de uma IFES, sendo analisados com o processo de categorização dos conteúdos semânticos fundamentados em perspectivas críticas. Os dados revelam que há maior índice de participação em eventos científicos e programas de iniciação científica, o que corrobora a concepção da maior valorização da pesquisa. Ao mesmo tempo, a formação social, cultural e política do estudante estão deficitárias, considerando a baixa inserção nos grupos formais e informais e o pequeno índice de realização de estágios. Este fato pode sinalizar uma possível ampliação do individualismo fundamentado na competição no campo universitário.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/717910.21723/riaee.v11.n3.7179Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1423-1440Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1423-14401982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7179/5918Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maísa AparecidaFernandes, Maria Cristina Silveira Galan2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7179Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
La actividad del alumnado en la universidad: caracterización de los estudiantes e impactos de la productividad académica
A atividade discente na universidade: caracterização dos estudantes e impactos da produtividade acadêmica
title The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
spellingShingle The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
Oliveira, Maísa Aparecida
Higher education. Academic productivity. Student. socialization.
Enseñanza superior. Productividad académica. Alumnado. Socialización.
Ensino superior. Produtividade acadêmica. Discente. Socialização.
title_short The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
title_full The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
title_fullStr The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
title_full_unstemmed The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
title_sort The student’s activity in university: characterization of students and academic productivity impacts
author Oliveira, Maísa Aparecida
author_facet Oliveira, Maísa Aparecida
Fernandes, Maria Cristina Silveira Galan
author_role author
author2 Fernandes, Maria Cristina Silveira Galan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maísa Aparecida
Fernandes, Maria Cristina Silveira Galan
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education. Academic productivity. Student. socialization.
Enseñanza superior. Productividad académica. Alumnado. Socialización.
Ensino superior. Produtividade acadêmica. Discente. Socialização.
topic Higher education. Academic productivity. Student. socialization.
Enseñanza superior. Productividad académica. Alumnado. Socialización.
Ensino superior. Produtividade acadêmica. Discente. Socialização.
description This paper analyzes the profile and the impact of academic productivity in university students’ training. The application of questionnaires to 120 undergraduate students from three IFES Sciences centers was carried out and analyzed based on the process of semantic categorization supported by critical perspectives. The data reveal that there is a high index of participation in scientific events and programs for undergraduate research, which confirm the valuation of scientific research. Although this, the social, cultural and political formation of student is deficient, considering the low participation in formal and informal groups, and the low index of traineeship. This fact may indicate a possible expansion of individualism based on competition on campus.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7179
10.21723/riaee.v11.n3.7179
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7179
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.7179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7179/5918
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1423-1440
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1423-1440
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853597196288