ENEM IN THE LAST 10 YEARS: NATIONAL EXAM OF WHICH HIGH SCHOOL?
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19004 |
Resumo: | This article aims to study the recent trajectory of Enem (Exame Nacional do Ensino Médio/ National High School Examination) based on the Policy Cycle. The historical period analyzed spans from 2021 to 2024, considering that the publication of Ordinance Nº 411/2021 of the MEC begins a cycle of discussions about the suitability of Enem for the New High School. The adaptation of Enem to the new legislation exposes historical challenges, from internal issues in the management of Inep to recent concerns about the quality of the New High School. The post-2022 political scenario, marked by the change of government, paused the implementation of Secondary Education, highlighting divergences in the role of Enem concerning to this level of education. The critical analysis of historical events related to the reform of the New High School and the adjustments to Enem highlights the need for a continuous commitment to a fair implementation of the educational changes proposed by the legislation. |
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ENEM IN THE LAST 10 YEARS: NATIONAL EXAM OF WHICH HIGH SCHOOL?ENEM EN LOS ÚLTIMOS 10 AÑOS: ¿EXAMEN NACIONAL DE QUÉ ENSEÑANZA MEDIA?ENEM NOS ÚLTIMOS 10 ANOS: EXAME NACIONAL DE QUAL ENSINO MÉDIO?EnemPolicy CycleNew High SchoolEnemEnemCiclo de PolíticasNueva Escuela SecundariaEnemEnemCiclo de PolíticasNovo Ensino MédioEnemThis article aims to study the recent trajectory of Enem (Exame Nacional do Ensino Médio/ National High School Examination) based on the Policy Cycle. The historical period analyzed spans from 2021 to 2024, considering that the publication of Ordinance Nº 411/2021 of the MEC begins a cycle of discussions about the suitability of Enem for the New High School. The adaptation of Enem to the new legislation exposes historical challenges, from internal issues in the management of Inep to recent concerns about the quality of the New High School. The post-2022 political scenario, marked by the change of government, paused the implementation of Secondary Education, highlighting divergences in the role of Enem concerning to this level of education. The critical analysis of historical events related to the reform of the New High School and the adjustments to Enem highlights the need for a continuous commitment to a fair implementation of the educational changes proposed by the legislation.Este trabajo tiene como objetivo estudiar la trayectoria reciente de Enem (Exame Nacional do Ensino Médio/ Examen Nacional de la Escuela Secundaria) a la luz del ciclo de políticas. El período histórico analizado abarca los años 2021 a 2024, considerando que la publicación de la Ley n.º 411/2021 del MEC empieza un ciclo de discusiones sobre la adecuación del Enem para la Nueva Escuela Secundaria. La adaptación del Enem a la nueva legislación expone desafíos históricos, desde cuestiones internas en la gestión del Inep hasta cuestionamientos recientes sobre la calidad de la Nueva Escuela Secundaria. El escenario político posterior a 2022, marcado por el cambio de gobierno, detuvo la implementación de la Escuela Secundaria, destacando divergencias en el papel del Enem con relación a este nivel de educación. El análisis crítico de los acontecimientos históricos relacionados con la reforma de la Nueva Escuela Secundaria y los ajustes del Enem resalta la necesidad de un compromiso continuo para una implementación justa de los cambios educativos propuestos por la legislación.Este artigo tem como objetivo estudar a trajetória recente do Enem, à luz do Ciclo de Políticas. O período histórico analisado compreende os anos de 2021 a 2024, considerando a publicação da Portaria n.° 411/2021 do MEC como início de um ciclo de discussões sobre a adequação do Enem ao Novo Ensino Médio. A adaptação do Enem à nova legislação expõe desafios históricos, desde questões internas na gestão do Inep até os questionamentos recentes sobre a qualidade do Novo Ensino Médio. O cenário político pós-2022, marcado pela mudança de governo, pausou a implementação do Ensino Médio, evidenciando divergências na função do Enem em relação a esse nível de ensino. A análise crítica dos eventos históricos relacionados à reforma do Novo Ensino Médio e às adequações do Enem evidencia a necessidade de um compromisso contínuo para uma efetivação justa das mudanças educacionais propostas pela legislação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2024-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1900410.21723/riaee.v19i00.19004Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2024), v. 19, Publicação Contínua; e024134Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2024), v. 19, Publicação Contínua; e0241341982-55872446-860610.21723/riaee.v19i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19004/19066https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19004/19067https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19004/19068https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19004/19069Copyright (c) 2024 Halina dos Santos França, Guilherme Andre Dal Moro, Álvaro Emílio Leite, Maria Lourdes Gisihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Halina dos SantosDal Moro, Guilherme AndreLeite, Álvaro EmílioGisi, Maria Lourdes2024-10-25T19:58:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19004Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-10-25T19:58:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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