Sex education and curriculum of sciences/biology: challenges to teaching practice
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9530 |
Resumo: | In this article proposes a debate on the curriculum of sex education. Even targeted to be interdisciplinary, the discussion in this area historically occurs in disciplines of science / biology and marked by a teaching practice centered on an anatomical and physiological teaching, reinforcing understandings of the body as a breeding machine. However, for being sexuality a relational and historical matter, currently, sex education in schools should also seek the reflection of the sexual behavior of boys and girls in society. At the end, it seems that teachers act as moral to participate in the construction of sexuality of boys and girls, in order to welcome the differences and to enhance the value of deviation in sexual behaviors that break with standard agents. |
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Sex education and curriculum of sciences/biology: challenges to teaching practicePlan de estudios/biología sexual de la educación y ciencia: desafíos a la práctica docenteEducação Sexual e currículo de ciências/biologia: desafios à prática docenteSex educationScience teachingAdolescenceSexualityEducación sexoCiencia de la enseñanzaAdolescenciaSexualidadEducação sexualEnsino de ciênciasAdolescênciaSexualidade.In this article proposes a debate on the curriculum of sex education. Even targeted to be interdisciplinary, the discussion in this area historically occurs in disciplines of science / biology and marked by a teaching practice centered on an anatomical and physiological teaching, reinforcing understandings of the body as a breeding machine. However, for being sexuality a relational and historical matter, currently, sex education in schools should also seek the reflection of the sexual behavior of boys and girls in society. At the end, it seems that teachers act as moral to participate in the construction of sexuality of boys and girls, in order to welcome the differences and to enhance the value of deviation in sexual behaviors that break with standard agents.En este artículo se propone un debate sobre el plan de estudios en educación sexual en las escuelas. Entendemos que su ejercicio se produce históricamente por las disciplinas de la ciencia/biología, debido a una práctica docente centrada en la información y educación fisiólogo del ejercicio en el cuerpo como una máquina de reproducción. Por otro lado, actualmente, educación sexual en las escuelas también busca la reflexión del comportamiento sexual de los niños y niñas en la sociedad, porque es una cuestión relacional sexualidad e historia. Al final, nos parece que los profesores actúan como agentes Morales a participar en la construcción de la sexualidad de niños y niñas, con el fin de dar cabida a las diferencias o para mejorar el valor de la desviación de conductas sexuales que rompen con el heternormatividade.Nesse artigo propomos um debate do currículo escolar sobre educação sexual nas escolas. Entendemos que seu exercício ocorre historicamente pelas disciplinas de ciências/biologia, devido a uma prática docente centrada em um ensino informativo e fisiologista sobre o corpo como máquina reprodutora. Por outro lado, atualmente, a educação sexual nas escolas também busca a reflexão dos comportamentos sexuais de meninos e meninas na sociedade, por ser a sexualidade um assunto relacional e histórico. Ao final, nos parece que docentes atuam como agentes morais a participar da construção da sexualidade de meninos e meninas, de modo a acolherem as diferenças ou a reforçarem o valor de desvio dos comportamentos sexuais que rompem com a heteronormatividade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/953010.21723/riaee.v13.n3.2018.9530Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1149-1163Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1149-11631982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9530/7524https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9530/7532https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9530/7557Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Ana Maria RicciSantos, Welson Barbosa2018-09-10T23:35:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9530Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:35:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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