Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giehl, Fabiana Cristina
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Campos, Juliane Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8183
Resumo: This text analyzes the contributions of an Educational Program for the Introduction to Cartographic Tactile Language for students with blindness. Therefore, it took action research, outlined by case study, developed with qualitative approach. Participants in this study were two teachers of specialized educational service area (ESA), two teachers of ordinary school and two students with blindness with different ages (seven and ten years). The program in question contributed to the improvement of the capacity of the participating students to identify the tactile cartographic variables used on maps, so to be able to read them. Thus, it is suggested that the Tactile Cartography is present in the curricular matrices of the Geography teacher training courses, Pedagogy and other degrees or training proposals that somehow are directed to the preparation of teachers for performance with students with blindness.
id UNESP-15_437b7e2f66726bd837a66b87398fcbcb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8183
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic languageContribuciones de un programa educacional de introducción al lenguaje cartográfico táctil para alumnos con cegueraContribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueiraSpecial education. Cartographic language. Tactile cartography. Blindness. Geography.Educación Especial. Lenguaje Cartográfico. Cartografía Táctil. Ceguera. Geografía.Educação Especial. Linguagem Cartográfica. Cartografia Tátil. Cegueira. Geografia.This text analyzes the contributions of an Educational Program for the Introduction to Cartographic Tactile Language for students with blindness. Therefore, it took action research, outlined by case study, developed with qualitative approach. Participants in this study were two teachers of specialized educational service area (ESA), two teachers of ordinary school and two students with blindness with different ages (seven and ten years). The program in question contributed to the improvement of the capacity of the participating students to identify the tactile cartographic variables used on maps, so to be able to read them. Thus, it is suggested that the Tactile Cartography is present in the curricular matrices of the Geography teacher training courses, Pedagogy and other degrees or training proposals that somehow are directed to the preparation of teachers for performance with students with blindness.Este artículo analiza las contribuciones de un Programa Educacional para la Introducción al lenguaje cartográfico táctil para alumnos con ceguera. Para eso, se realizó una investigación-acción, delimitado por Estudio de Caso, por medio del enfoque cualitativo. Participaron de esta investigación dos profesoras de enseñanza básica y dos alumnos con ceguera con edades distintas (siete y diez años). Dicho programa contribuyó para el perfeccionamiento de la capacidad de los alumnos participantes en identificar las variables cartográficas táctiles utilizadas en mapas, para poder así hacer la lectura de ellos. Así, se sugiere que o la Cartografía Táctil esté presente en los currículos de los cursos de formación de profesores de Geografía, de Pedagogía y de otras carreras de formación de profesores; o que haya propuestas de formación que se pueda direccionar a la preparación de los profesores para actuar con alumnos ciegos. Este artigo analisa as contribuições de um Programa Educacional para a Introdução à Linguagem Cartográfica Tátil para alunos com cegueira. Para tanto, realizou-se pesquisa ação, delineada por Estudo de caso, desenvolvida com enfoque qualitativo. Foram participantes desta pesquisa duas professoras da sala de atendimento educacional especializado (AEE), duas professoras do ensino comum e dois alunos com cegueira com idades distintas (sete e dez anos). O programa em questão contribuiu para o aprimoramento da capacidade dos alunos participantes em identificar as variáveis cartográficas táteis utilizadas em mapas, para poder assim fazer a leitura dos mesmos. Assim, sugere-se que a Cartografia Tátil esteja presente nas matrizes curriculares dos cursos de formação de professores de Geografia, de Pedagogia e de demais licenciaturas; ou que haja propostas formativas que de alguma forma estejam direcionadas para a preparação de docentes para atuação com alunos com cegueira.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/818310.21723/riaee.v11.n4.8183Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1924-1942Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1924-19421982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8183/6047Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiehl, Fabiana CristinaCampos, Juliane Aparecida2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8183Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
Contribuciones de un programa educacional de introducción al lenguaje cartográfico táctil para alumnos con ceguera
Contribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueira
title Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
spellingShingle Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
Giehl, Fabiana Cristina
Special education. Cartographic language. Tactile cartography. Blindness. Geography.
Educación Especial. Lenguaje Cartográfico. Cartografía Táctil. Ceguera. Geografía.
Educação Especial. Linguagem Cartográfica. Cartografia Tátil. Cegueira. Geografia.
title_short Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
title_full Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
title_fullStr Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
title_full_unstemmed Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
title_sort Contributions to students with blindness from an educational program on introduction to the tactile cartographic language
author Giehl, Fabiana Cristina
author_facet Giehl, Fabiana Cristina
Campos, Juliane Aparecida
author_role author
author2 Campos, Juliane Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giehl, Fabiana Cristina
Campos, Juliane Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Special education. Cartographic language. Tactile cartography. Blindness. Geography.
Educación Especial. Lenguaje Cartográfico. Cartografía Táctil. Ceguera. Geografía.
Educação Especial. Linguagem Cartográfica. Cartografia Tátil. Cegueira. Geografia.
topic Special education. Cartographic language. Tactile cartography. Blindness. Geography.
Educación Especial. Lenguaje Cartográfico. Cartografía Táctil. Ceguera. Geografía.
Educação Especial. Linguagem Cartográfica. Cartografia Tátil. Cegueira. Geografia.
description This text analyzes the contributions of an Educational Program for the Introduction to Cartographic Tactile Language for students with blindness. Therefore, it took action research, outlined by case study, developed with qualitative approach. Participants in this study were two teachers of specialized educational service area (ESA), two teachers of ordinary school and two students with blindness with different ages (seven and ten years). The program in question contributed to the improvement of the capacity of the participating students to identify the tactile cartographic variables used on maps, so to be able to read them. Thus, it is suggested that the Tactile Cartography is present in the curricular matrices of the Geography teacher training courses, Pedagogy and other degrees or training proposals that somehow are directed to the preparation of teachers for performance with students with blindness.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8183
10.21723/riaee.v11.n4.8183
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8183
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8183/6047
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1924-1942
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1924-1942
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854347976704