Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10495 |
Resumo: | An image gives to see and at the same time teaches how to see. A didactic that intends to teach us certain ways of putting us in scene, certain ways of seeing, certain ways of giving to see. Being thus, how to escape of the place already reserved since before to put us in the world, to see, to produce images of the world, to give to see, to produce ourselfs? This text begins as one of the efforts to face the challenges set by the project Education in the ethnic racial relations in digital culture. Of it, we chose here to work the implications of the image and the vision in producing knowledge, in producing concepts and pre-concepts, in the production of it self. Taking photography and its metaphors as approach, We give to see in this text what it was possible to make with the movements that our research has been offering us and what we have search for help in a few authors. |
id |
UNESP-15_46d071a8aa550d5178ba66b7956ee169 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10495 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodgeModos de mirar, modos de dar a mirar: Imagen, visión y conocimientoModos de ver, modos de dar a ver Imagem, visão e conhecimentoImagePhotographyTraining of teachersProduction of knowledgeResearch.ImagenFotografíaFormación de professoresProducción de conocimientosInvestigación.ImagemFotografiaFormação de professoresProdução de conhecimentosCurrículoPesquisa.An image gives to see and at the same time teaches how to see. A didactic that intends to teach us certain ways of putting us in scene, certain ways of seeing, certain ways of giving to see. Being thus, how to escape of the place already reserved since before to put us in the world, to see, to produce images of the world, to give to see, to produce ourselfs? This text begins as one of the efforts to face the challenges set by the project Education in the ethnic racial relations in digital culture. Of it, we chose here to work the implications of the image and the vision in producing knowledge, in producing concepts and pre-concepts, in the production of it self. Taking photography and its metaphors as approach, We give to see in this text what it was possible to make with the movements that our research has been offering us and what we have search for help in a few authors.Una imagen se dá a ver y al mismo tiempo enseña cómo mirar. Una didáctica que pretende enseñarnos determinados modos de ponernos en escena, determinadas formas de mirar, determinados modos de dar a ver. Siendo así, ¿cómo huir del lugar que ya está reservado para ubicarnos en el mundo, para vernos, para producir imágenes, para producirnos? Este texto nace como un esfuerzo para enfrentar los desafios propuestos por un proyecto de investigación que se recrea a partir de estas cuestiones. Optamos por trabajar con las inplicancias de la imagen y de la visión en la producción del conocimienos, en la producción de conceptos y preconceptos, en la producción de sí. Tomamos la fotografia y sus metáforas como abordaje, para problematizar, también la propia producción del conocimiento.Uma imagem dá a ver e ao mesmo tempo ensina como olhar. Uma didática que pretende nos ensinar determinados modos de nos colocarmos na cena, determinados modos de olhar, determinados modos de dar a ver. Sendo assim, como fugir do lugar já reservado desde antes para nos colocarmos no mundo, para vermos, para produzirmos as imagens, para nos produzirmos? Esse texto nasce como um dos esforços para enfrentar os desafios propostos por um projeto de pesquisa que se recria a partir destas questões. Optamos por trabalhar com as implicações da imagem e da visão na produção de conhecimentos, na produção de conceitos e pré-conceitos, na produção de si. Tomamos a fotografia e as suas metáforas como abordagem, para problematizar, também a própria produção do conhecimento.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1049510.21723/riaee.v13.n2.2018.10495Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 673-687Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 673-6871982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10495/7366Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, José Valter2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10495Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge Modos de mirar, modos de dar a mirar: Imagen, visión y conocimiento Modos de ver, modos de dar a ver Imagem, visão e conhecimento |
title |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
spellingShingle |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge Pereira, José Valter Image Photography Training of teachers Production of knowledge Research. Imagen Fotografía Formación de professores Producción de conocimientos Investigación. Imagem Fotografia Formação de professores Produção de conhecimentos Currículo Pesquisa. |
title_short |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
title_full |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
title_fullStr |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
title_full_unstemmed |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
title_sort |
Ways to see,ways to give to see: Image, sight and knwolodge |
author |
Pereira, José Valter |
author_facet |
Pereira, José Valter |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, José Valter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image Photography Training of teachers Production of knowledge Research. Imagen Fotografía Formación de professores Producción de conocimientos Investigación. Imagem Fotografia Formação de professores Produção de conhecimentos Currículo Pesquisa. |
topic |
Image Photography Training of teachers Production of knowledge Research. Imagen Fotografía Formación de professores Producción de conocimientos Investigación. Imagem Fotografia Formação de professores Produção de conhecimentos Currículo Pesquisa. |
description |
An image gives to see and at the same time teaches how to see. A didactic that intends to teach us certain ways of putting us in scene, certain ways of seeing, certain ways of giving to see. Being thus, how to escape of the place already reserved since before to put us in the world, to see, to produce images of the world, to give to see, to produce ourselfs? This text begins as one of the efforts to face the challenges set by the project Education in the ethnic racial relations in digital culture. Of it, we chose here to work the implications of the image and the vision in producing knowledge, in producing concepts and pre-concepts, in the production of it self. Taking photography and its metaphors as approach, We give to see in this text what it was possible to make with the movements that our research has been offering us and what we have search for help in a few authors. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10495 10.21723/riaee.v13.n2.2018.10495 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10495 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.10495 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10495/7366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 673-687 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 673-687 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n2.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856054009856 |