Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabbi, Carlos Roberto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rosa, Geraldo Antônio da, Herrán Gascón, Agustín de la
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366
Resumo: The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences.
id UNESP-15_4a69d45b3045da0423106ce7e597a9f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12366
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performancesEscenarios educativos en la contemporaneidad: reflexiones acerca de las diferencias y de las performancesCenários educacionais na contemporaneidade: reflexões a respeito das diferenças e das performancesCultural inequalityDevelopment of educationEducational environmentFactor analysisLearning context.Ambiente educacionalAnálisis de factoresContexto de aprendizajeDesarrollo de la educaciónDesigualdad cultural.Ambiente educacionalAnálise de fatoresContexto de aprendizagemDesenvolvimento da educaçãoDesigualdade cultural.The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences.El objetivo del texto es identificar los elementos más importantes que, en la actualidad, generan desigualdades en la educación, desde una perspectiva global. Con ello se pretende comprender su realidad con una perespectiva macro. Para responder al objetivo se ha recurrido a la hermenéutica reconstructiva, por entenderla como una metodología adecuada para tratar el asunto. La búsqueda y objetivación de esos elementos son la consecuencia inevitable para propiciar esa comprensión. La investigación se apoya en una valoración crítica de los informes PISA, entendidos como una fuente de evaluación comparada de extraordinaria relevancia en la actualidad. Como resultado y dentro de un contexto internacional y localmente construido, se constatan las diferencias de desempeño en la educación en Brasil, especialmente si se compara con las de países con mejores resultados. Aunque históricamente, Finlandia y Corea del Sur tengan mejores datos en los informes PISA, incluso con diferentes estrategias y políticas, se concluye que, por encima de cualquier tipo de acción, está el ‘foco’, tal y como se entiende en el campo de las Ciencias de la Administración.O presente artigo tem como objetivo identificar os elementos mais importantes que, atualmente, geram desigualdades na educação, a partir de perspectivas local e global, entendendo, assim, sua realidade sob uma visão ampla. Para tanto, recorreu-se à hermenêutica reconstrutiva, por entendê-la como uma metodologia adequada para abordar a questão. A busca e objetivação desses elementos são a consequência inevitável para propiciar a compreensão do atual cenário. Nesse sentido, a pesquisa é apoiada por uma avaliação crítica dos relatórios do PISA, entendida como uma fonte de análise comparativa de relevância extraordinária no momento. Como resultado e dentro de um contexto internacional e localmente construído, verificam-se as diferenças de desempenho em educação no Brasil, principalmente quando comparadas com as de países de melhores resultados. Embora, historicamente, a Finlândia e a Coreia do Sul tenham dados melhores nos relatórios do PISA, mesmo com diferentes estratégias e políticas, conclui-se que, acima de qualquer tipo de ação, há o foco, como é entendido no campo das Ciências da Administração.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHermenêutica reconstrutivaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1236610.21723/riaee.v15i2.12366Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-6961982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/8968https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/10165Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSabbi, Carlos RobertoRosa, Geraldo Antônio daHerrán Gascón, Agustín de la2021-01-14T22:41:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12366Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-14T22:41:42Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
Escenarios educativos en la contemporaneidad: reflexiones acerca de las diferencias y de las performances
Cenários educacionais na contemporaneidade: reflexões a respeito das diferenças e das performances
title Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
spellingShingle Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
Sabbi, Carlos Roberto
Cultural inequality
Development of education
Educational environment
Factor analysis
Learning context.
Ambiente educacional
Análisis de factores
Contexto de aprendizaje
Desarrollo de la educación
Desigualdad cultural.
Ambiente educacional
Análise de fatores
Contexto de aprendizagem
Desenvolvimento da educação
Desigualdade cultural.
title_short Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
title_full Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
title_fullStr Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
title_full_unstemmed Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
title_sort Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
author Sabbi, Carlos Roberto
author_facet Sabbi, Carlos Roberto
Rosa, Geraldo Antônio da
Herrán Gascón, Agustín de la
author_role author
author2 Rosa, Geraldo Antônio da
Herrán Gascón, Agustín de la
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sabbi, Carlos Roberto
Rosa, Geraldo Antônio da
Herrán Gascón, Agustín de la
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural inequality
Development of education
Educational environment
Factor analysis
Learning context.
Ambiente educacional
Análisis de factores
Contexto de aprendizaje
Desarrollo de la educación
Desigualdad cultural.
Ambiente educacional
Análise de fatores
Contexto de aprendizagem
Desenvolvimento da educação
Desigualdade cultural.
topic Cultural inequality
Development of education
Educational environment
Factor analysis
Learning context.
Ambiente educacional
Análisis de factores
Contexto de aprendizaje
Desarrollo de la educación
Desigualdad cultural.
Ambiente educacional
Análise de fatores
Contexto de aprendizagem
Desenvolvimento da educação
Desigualdade cultural.
description The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Hermenêutica reconstrutiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366
10.21723/riaee.v15i2.12366
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i2.12366
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/8968
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/10165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857205346304