Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366 |
Resumo: | The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences. |
id |
UNESP-15_4a69d45b3045da0423106ce7e597a9f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12366 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performancesEscenarios educativos en la contemporaneidad: reflexiones acerca de las diferencias y de las performancesCenários educacionais na contemporaneidade: reflexões a respeito das diferenças e das performancesCultural inequalityDevelopment of educationEducational environmentFactor analysisLearning context.Ambiente educacionalAnálisis de factoresContexto de aprendizajeDesarrollo de la educaciónDesigualdad cultural.Ambiente educacionalAnálise de fatoresContexto de aprendizagemDesenvolvimento da educaçãoDesigualdade cultural.The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences.El objetivo del texto es identificar los elementos más importantes que, en la actualidad, generan desigualdades en la educación, desde una perspectiva global. Con ello se pretende comprender su realidad con una perespectiva macro. Para responder al objetivo se ha recurrido a la hermenéutica reconstructiva, por entenderla como una metodología adecuada para tratar el asunto. La búsqueda y objetivación de esos elementos son la consecuencia inevitable para propiciar esa comprensión. La investigación se apoya en una valoración crítica de los informes PISA, entendidos como una fuente de evaluación comparada de extraordinaria relevancia en la actualidad. Como resultado y dentro de un contexto internacional y localmente construido, se constatan las diferencias de desempeño en la educación en Brasil, especialmente si se compara con las de países con mejores resultados. Aunque históricamente, Finlandia y Corea del Sur tengan mejores datos en los informes PISA, incluso con diferentes estrategias y políticas, se concluye que, por encima de cualquier tipo de acción, está el ‘foco’, tal y como se entiende en el campo de las Ciencias de la Administración.O presente artigo tem como objetivo identificar os elementos mais importantes que, atualmente, geram desigualdades na educação, a partir de perspectivas local e global, entendendo, assim, sua realidade sob uma visão ampla. Para tanto, recorreu-se à hermenêutica reconstrutiva, por entendê-la como uma metodologia adequada para abordar a questão. A busca e objetivação desses elementos são a consequência inevitável para propiciar a compreensão do atual cenário. Nesse sentido, a pesquisa é apoiada por uma avaliação crítica dos relatórios do PISA, entendida como uma fonte de análise comparativa de relevância extraordinária no momento. Como resultado e dentro de um contexto internacional e localmente construído, verificam-se as diferenças de desempenho em educação no Brasil, principalmente quando comparadas com as de países de melhores resultados. Embora, historicamente, a Finlândia e a Coreia do Sul tenham dados melhores nos relatórios do PISA, mesmo com diferentes estratégias e políticas, conclui-se que, acima de qualquer tipo de ação, há o foco, como é entendido no campo das Ciências da Administração.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHermenêutica reconstrutivaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1236610.21723/riaee.v15i2.12366Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-6961982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/8968https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/10165Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSabbi, Carlos RobertoRosa, Geraldo Antônio daHerrán Gascón, Agustín de la2021-01-14T22:41:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12366Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-14T22:41:42Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances Escenarios educativos en la contemporaneidad: reflexiones acerca de las diferencias y de las performances Cenários educacionais na contemporaneidade: reflexões a respeito das diferenças e das performances |
title |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
spellingShingle |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances Sabbi, Carlos Roberto Cultural inequality Development of education Educational environment Factor analysis Learning context. Ambiente educacional Análisis de factores Contexto de aprendizaje Desarrollo de la educación Desigualdad cultural. Ambiente educacional Análise de fatores Contexto de aprendizagem Desenvolvimento da educação Desigualdade cultural. |
title_short |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
title_full |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
title_fullStr |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
title_full_unstemmed |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
title_sort |
Educational scenarios in the contemporary world: reflections on differences and performances |
author |
Sabbi, Carlos Roberto |
author_facet |
Sabbi, Carlos Roberto Rosa, Geraldo Antônio da Herrán Gascón, Agustín de la |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Geraldo Antônio da Herrán Gascón, Agustín de la |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sabbi, Carlos Roberto Rosa, Geraldo Antônio da Herrán Gascón, Agustín de la |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural inequality Development of education Educational environment Factor analysis Learning context. Ambiente educacional Análisis de factores Contexto de aprendizaje Desarrollo de la educación Desigualdad cultural. Ambiente educacional Análise de fatores Contexto de aprendizagem Desenvolvimento da educação Desigualdade cultural. |
topic |
Cultural inequality Development of education Educational environment Factor analysis Learning context. Ambiente educacional Análisis de factores Contexto de aprendizaje Desarrollo de la educación Desigualdad cultural. Ambiente educacional Análise de fatores Contexto de aprendizagem Desenvolvimento da educação Desigualdade cultural. |
description |
The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Hermenêutica reconstrutiva |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366 10.21723/riaee.v15i2.12366 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i2.12366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/8968 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12366/10165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 682-696 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857205346304 |