Innovation Policy for Connected Education: Universalization of internet access and pedagogical use of technologies
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270 |
Resumo: | The Innovation Policy for Connected Education (PIEC) seeks to support the universalization of internet access and foster the pedagogical use of digital technologies in education. It appears in the form of a Program instituted from Decree No. 9,204 of 2017 and becomes a policy through Law No. 14.180/2021. The research aimed to understand the determinants of PIEC and the discourses around the universalization of internet access and the pedagogical use of technologies. We rely on a quantitative-qualitative approach as a broader possibility, which was developed through bibliographic and documentary research, and data analysis is based on the content analysis approach. We evidence that, explicitly, there is a recurrence of proposals and approaches that express the need to universalize access to digital technologies and, implicitly, we perceive that this emphasis is presented as a condition for the pedagogical aspect. |
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Innovation Policy for Connected Education: Universalization of internet access and pedagogical use of technologiesPolítica de Innovación Educación Conectada: Universalización del acceso a Internet y uso pedagógico de las tecnologíasPolítica de Inovação Educação Conectada: Universalização do acesso à internet e uso pedagógico de tecnologiasPolítica de Inovação Educação ConectadaPolíticas Educacionais de TecnologiasUniversalização da InternetUso Pedagógico de TecnologiasInnovation Policy Connected EducationEducational Policies of TechnologiesUniversalization of the InternetPedagogical Use of TechnologiesPolítica de Innovación Educación ConectadaPolíticas Educativas de TecnologíasUniversalización de InternetUso Pedagógico de las TecnologíasThe Innovation Policy for Connected Education (PIEC) seeks to support the universalization of internet access and foster the pedagogical use of digital technologies in education. It appears in the form of a Program instituted from Decree No. 9,204 of 2017 and becomes a policy through Law No. 14.180/2021. The research aimed to understand the determinants of PIEC and the discourses around the universalization of internet access and the pedagogical use of technologies. We rely on a quantitative-qualitative approach as a broader possibility, which was developed through bibliographic and documentary research, and data analysis is based on the content analysis approach. We evidence that, explicitly, there is a recurrence of proposals and approaches that express the need to universalize access to digital technologies and, implicitly, we perceive that this emphasis is presented as a condition for the pedagogical aspect.La Política de Innovación en Educación Conectada (PIEC) busca apoyar la universalización del acceso a internet y fomentar el uso pedagógico de las tecnologías digitales en la educación. Aparece en forma de Programa por Decreto N° 9.204 de 2017 y se convierte en una política a través de la Ley N° 14.180/2021. La investigación tuvo como objetivo comprender los determinantes de PIEC y los discursos en torno a la universalización del acceso a internet y el uso pedagógico de las tecnologías. Apoyamos un enfoque cuantitativo-cualitativo como una posibilidad más amplia, que se desarrolló a través de la investigación bibliográfica y documental, y el análisis de datos se basa en el enfoque de análisis de contenido. Evidenciamos que, explícitamente, hay una recurrencia de propuestas y enfoques que expresan la necesidad de universalizar el acceso a las tecnologías digitales, e implícitamente, percibimos que este énfasis se presenta como una condición para el aspecto pedagógico.A Política de Inovação Educação Conectada (PIEC) busca apoiar a universalização do acesso à internet e fomentar o uso pedagógico de tecnologias digitais na educação. Surge no formato de um Programa instituído a partir do Decreto nº. 9.204 de 2017 e transforma-se em política por meio da Lei nº. 14.180/2021. A pesquisa teve o objetivo de compreender as determinantes da PIEC e os discursos em torno da universalização do acesso à internet e do uso pedagógico de tecnologias. Apoiamo-nos numa abordagem quanti-qualitativa como possibilidade mais ampla, a qual foi desenvolvida por meio de pesquisa bibliográfica e documental, sendo as análises dos dados pautadas na abordagem da análise de conteúdo. Evidenciamos que, explicitamente, há recorrência de propostas e abordagens que expressam a necessidade de universalizar o acesso de tecnologias digitais e, de forma implícita, percebemos que essa ênfase se apresenta como uma condição para o aspecto pedagógico.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1827010.21723/riaee.v18i00.18270Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023060Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230601982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16457https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16458https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16459https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16460https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16857https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18270/16803Copyright (c) 2023 Raquel Aparecida Souza, Marcelo Soares Pereira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Raquel AparecidaSilva, Marcelo Soares Pereira da2024-01-10T21:42:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18270Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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