Ethics in research: implications for the higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8571 |
Resumo: | The ethics as a historical movement is the result of combinations, negotiations, disputes of projects, finally integration between entities with differences and diversities. In recent years, the theme has been recurring in higher education when it comes to the research and its submission to the ethics commissions opinion installed in all territories of Brazil. Here, we question the conception of the ethics, approached from a sociological perspective, describing the motion of the committees in the 2010s and its influence on the guidance on the research, development and dissemination of knowledge. The methodology used was theoretical research, exploring productions in books, journal articles and news published by the printed and digital media, as well as some discussions in academic institutions. |
id |
UNESP-15_56e7824c00fd414cec6a81974388cee3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8571 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethics in research: implications for the higher educationÉtica em pesquisa: implicações para a educação superiorEthicsResearch in educationHigher educationControlAcademic productionÉticaPesquisa em educaçãoEducação superiorControleProdução acadêmicaThe ethics as a historical movement is the result of combinations, negotiations, disputes of projects, finally integration between entities with differences and diversities. In recent years, the theme has been recurring in higher education when it comes to the research and its submission to the ethics commissions opinion installed in all territories of Brazil. Here, we question the conception of the ethics, approached from a sociological perspective, describing the motion of the committees in the 2010s and its influence on the guidance on the research, development and dissemination of knowledge. The methodology used was theoretical research, exploring productions in books, journal articles and news published by the printed and digital media, as well as some discussions in academic institutions.A ética, como movimento histórico, é resultado de combinações, negociações, disputas de projetos, enfim, de integração entre partes com divergências e diversidades. Nos últimos anos, o tema tem sido recorrente na educação superior, quando se trata da pesquisa e de sua submissão ao parecer de comissões de ética instaladas em todos os territórios do Brasil. Problematiza-se, neste artigo, a concepção de ética, abordada em uma perspectiva sociológica, relatando o movimento sobre os Comitês, na década de 2010, e suas influências nas orientações sobre a pesquisa, a elaboração e a divulgação de conhecimentos. A metodologia utilizada foi a pesquisa teórica, explorando produções em livros, artigos em periódicos e noticiários divulgados pelas mídias impressas e digitais, bem como, alguns debates realizados em instituições acadêmicas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/857110.21723/RIAEE.v11.esp.1.p516Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 516-526Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 516-5261982-55872446-860610.21723/riaee.v11.esp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8571/5752Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Antonio Bosco de2020-12-30T22:22:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8571Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:22:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethics in research: implications for the higher education Ética em pesquisa: implicações para a educação superior |
title |
Ethics in research: implications for the higher education |
spellingShingle |
Ethics in research: implications for the higher education Lima, Antonio Bosco de Ethics Research in education Higher education Control Academic production Ética Pesquisa em educação Educação superior Controle Produção acadêmica |
title_short |
Ethics in research: implications for the higher education |
title_full |
Ethics in research: implications for the higher education |
title_fullStr |
Ethics in research: implications for the higher education |
title_full_unstemmed |
Ethics in research: implications for the higher education |
title_sort |
Ethics in research: implications for the higher education |
author |
Lima, Antonio Bosco de |
author_facet |
Lima, Antonio Bosco de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Antonio Bosco de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethics Research in education Higher education Control Academic production Ética Pesquisa em educação Educação superior Controle Produção acadêmica |
topic |
Ethics Research in education Higher education Control Academic production Ética Pesquisa em educação Educação superior Controle Produção acadêmica |
description |
The ethics as a historical movement is the result of combinations, negotiations, disputes of projects, finally integration between entities with differences and diversities. In recent years, the theme has been recurring in higher education when it comes to the research and its submission to the ethics commissions opinion installed in all territories of Brazil. Here, we question the conception of the ethics, approached from a sociological perspective, describing the motion of the committees in the 2010s and its influence on the guidance on the research, development and dissemination of knowledge. The methodology used was theoretical research, exploring productions in books, journal articles and news published by the printed and digital media, as well as some discussions in academic institutions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8571 10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p516 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8571 |
identifier_str_mv |
10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8571/5752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 516-526 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 516-526 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.esp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854882750464 |