The epistemology of praxis as a formative phenomenon of the teacher: a possible way?
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10891 |
Resumo: | This article aims to problematize the possibilities and the limits of continuing education developed by the teacher’s epistemology of praxis as a result of his/her teaching practice. The epistelomology of praxis developed in this article is based on dialectical historical materialism, as a basis for the construction of knowledge of a critical and emancipatory formation. The subjects of this study were teachers of a public elementary school of the city of Curitiba, whose possibilities and limits in this process were considered. This research was a case study on qualitative approach of descriptive nature and on the dialectical materialism method. The main authors used as theoretical references are: Mikhail Bakhtin, Maria Isabel da Cunha, Paulo Freire, António Nóvoa, Augusto Nibaldo Silva Triviños, Adolfo Sanchez Vázquez and Álvaro Vieira Pinto.. The results indicate that the formation through praxis is possible, as a limit to the pragmatic formation and activism. |
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The epistemology of praxis as a formative phenomenon of the teacher: a possible way?La epistemologia de la praxis como fenómeno formador del / la docente: un camino posible?A epistemologia da práxis como fenômeno formador do/a docente: um caminho possível?Teacher trainingEpistemology of praxisExistenceFormación docenteEpistemologia de la práxisExistenciaFormação docenteEpistemologia da práxisExistência.This article aims to problematize the possibilities and the limits of continuing education developed by the teacher’s epistemology of praxis as a result of his/her teaching practice. The epistelomology of praxis developed in this article is based on dialectical historical materialism, as a basis for the construction of knowledge of a critical and emancipatory formation. The subjects of this study were teachers of a public elementary school of the city of Curitiba, whose possibilities and limits in this process were considered. This research was a case study on qualitative approach of descriptive nature and on the dialectical materialism method. The main authors used as theoretical references are: Mikhail Bakhtin, Maria Isabel da Cunha, Paulo Freire, António Nóvoa, Augusto Nibaldo Silva Triviños, Adolfo Sanchez Vázquez and Álvaro Vieira Pinto.. The results indicate that the formation through praxis is possible, as a limit to the pragmatic formation and activism.Este artículo tiene por objetivo problematizar las posibilidades y los límites de la formación continuada desarrollada por medio del ejercicio de la epistemología de la praxis del/la profesor/a, como resultante de su trabajo docente. La epistelomología de la praxis desarrollada en este artículo se fundamenta en el materialismo histórico dialéctico, como base para la construcción de conocimientos de una formación crítica y emancipadora. Los sujetos de esta investigación fueron profesores/as de años iniciales de una escuela de la red pública del municipio de Curitiba, considerando las posibilidades y los límites de ese proceso. La investigación fue un estudio de caso con abordaje cualitativo de naturaleza descriptiva y en el método dialéctico-materialista. Los principales referenciales teóricos utilizados fueron: Mikhail Bakhtin, Maria Isabel da Cunha, Paulo Freire, António Nóvoa, Augusto Nibaldo Silva Triviños, Adolfo Sanchez Vázquez e Álvaro Vieira Pinto. Los resultados apuntan que es posible la formación por medio de la praxis. Como límite, se tiene la formación de tendencia pragmática y activista.Este artigo tem por objetivo problematizar as possibilidades e os limites da formação continuada desenvolvida por meio do exercício da epistemologia da práxis do/a professor/a, como resultante de seu trabalho docente. A epistelomologia da práxis desenvolvida neste artigo fundamenta-se no materialismo histórico dialético, como base para a construção de conhecimentos de uma formação crítica e emancipadora. Os sujeitos desta investigação foram professores/as de anos iniciais de uma escola da rede pública do município de Curitiba, considerando as possibilidades e os limites desse processo. A pesquisa foi um estudo de caso com abordagem qualitativa de natureza descritiva e no método dialético-materialista. Os principais referenciais teóricos utilizados foram: Bakhtin, Maria Isabel da Cunha, Paulo Freire, António Nóvoa, Augusto Nibaldo Silva Triviños, Adolfo Sanchez Vázquez e Álvaro Vieira Pinto. Os resultados apontam que é possível a formação por meio da práxis. Como limite, tem-se a formação de tendência pragmática e ativista.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089110.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.10891Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1935-1951Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1935-19511982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10891/7808Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRaimundo, Jerry AdrianoFagundes, Mauricio Cesar2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10891Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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