Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486 |
Resumo: | Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. |
id |
UNESP-15_59ce3202eaccdcd6278a004b169e9fda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8486 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachersEvaluación del aprendizaje: conceptos y facultad de odontología miradas del cursoAvaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologiaEducational evaluation. Teachers. Dentistry.Evaluación educativa. Profesores. Odontología.Avaliação educacional. Docentes. Odontologia.Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. Evaluación del aprendizaje consiste en un mecanismo de educación continua que dirige la práctica pedagógica basada en el aprendizaje de los objetivos propuestos en los programas educativos. El objetivo de la investigación fue analizar el conocimiento de los profesores de un curso de odontología en la evaluación del aprendizaje en Fortaleza-CE. Se trata de una investigación cualitativa, con la recogida de datos realizada en el periodo de septiembre a octubre de 2014, a través del análisis de documentos y la técnica de entrevista semiestructurada. Adoptado el método de análisis temático propuesto por Minayo, para interpretar los datos. Los resultados mostraron que los maestros tengan conocimientos sobre la evaluación del aprendizaje, reconociendo la importancia y características de esta etapa en el proceso educativo. Avaliação da aprendizagem consiste em um mecanismo educacional contínuo que direciona a prática pedagógica, com base nos objetivos de aprendizagem propostos nos programas educacionais. O objetivo da pesquisa foi analisar o conhecimento de docentes de um curso de odontologia sobre avaliação da aprendizagem, em Fortaleza - CE. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, com coleta de dados realizada no período de setembro a outubro de 2014, por meio da análise documental e da técnica da entrevista semiestruturada. Adotou-se a modalidade Análise Temática, proposta por Minayo, para interpretação dos dados. Os resultados encontrados revelam que os docentes apresentam conhecimentos acerca da avaliação da aprendizagem, ao reconhecer a importância e as características dessa etapa no processo educativo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/848610.21723/riaee.v12.n2.8486Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-9151982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486/6573Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Verydianna FrotaCorreia Pequeno, Alice MariaAntero Sousa Machado, Maria de Fátimade Lucena Aguiar, Dulce MariaCarneiro, CleideCarneiro, Rithianne Frota2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8486Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers Evaluación del aprendizaje: conceptos y facultad de odontología miradas del curso Avaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologia |
title |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
spellingShingle |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers Carneiro, Verydianna Frota Educational evaluation. Teachers. Dentistry. Evaluación educativa. Profesores. Odontología. Avaliação educacional. Docentes. Odontologia. |
title_short |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
title_full |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
title_fullStr |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
title_full_unstemmed |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
title_sort |
Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers |
author |
Carneiro, Verydianna Frota |
author_facet |
Carneiro, Verydianna Frota Correia Pequeno, Alice Maria Antero Sousa Machado, Maria de Fátima de Lucena Aguiar, Dulce Maria Carneiro, Cleide Carneiro, Rithianne Frota |
author_role |
author |
author2 |
Correia Pequeno, Alice Maria Antero Sousa Machado, Maria de Fátima de Lucena Aguiar, Dulce Maria Carneiro, Cleide Carneiro, Rithianne Frota |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Verydianna Frota Correia Pequeno, Alice Maria Antero Sousa Machado, Maria de Fátima de Lucena Aguiar, Dulce Maria Carneiro, Cleide Carneiro, Rithianne Frota |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational evaluation. Teachers. Dentistry. Evaluación educativa. Profesores. Odontología. Avaliação educacional. Docentes. Odontologia. |
topic |
Educational evaluation. Teachers. Dentistry. Evaluación educativa. Profesores. Odontología. Avaliação educacional. Docentes. Odontologia. |
description |
Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486 10.21723/riaee.v12.n2.8486 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n2.8486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486/6573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854490583040 |