Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Verydianna Frota
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Correia Pequeno, Alice Maria, Antero Sousa Machado, Maria de Fátima, de Lucena Aguiar, Dulce Maria, Carneiro, Cleide, Carneiro, Rithianne Frota
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486
Resumo: Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. 
id UNESP-15_59ce3202eaccdcd6278a004b169e9fda
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8486
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachersEvaluación del aprendizaje: conceptos y facultad de odontología miradas del cursoAvaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologiaEducational evaluation. Teachers. Dentistry.Evaluación educativa. Profesores. Odontología.Avaliação educacional. Docentes. Odontologia.Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. Evaluación del aprendizaje consiste en un mecanismo de educación continua que dirige la práctica pedagógica basada en el aprendizaje de los objetivos propuestos en los programas educativos. El objetivo de la investigación fue analizar el conocimiento de los profesores de un curso de odontología en la evaluación del aprendizaje en Fortaleza-CE. Se trata de una investigación cualitativa, con la recogida de datos realizada en el periodo de septiembre a octubre de 2014, a través del análisis de documentos y la técnica de entrevista semiestructurada. Adoptado el método de análisis temático propuesto por Minayo, para interpretar los datos. Los resultados mostraron que los maestros tengan conocimientos sobre la evaluación del aprendizaje, reconociendo la importancia y características de esta etapa en el proceso educativo. Avaliação da aprendizagem consiste em um mecanismo educacional contínuo que direciona a prática pedagógica, com base nos objetivos de aprendizagem propostos nos programas educacionais. O objetivo da pesquisa foi analisar o conhecimento de docentes de um curso de odontologia sobre avaliação da aprendizagem, em Fortaleza - CE. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, com coleta de dados realizada no período de setembro a outubro de 2014, por meio da análise documental e da técnica da entrevista semiestruturada. Adotou-se a modalidade Análise Temática, proposta por Minayo, para interpretação dos dados. Os resultados encontrados revelam que os docentes apresentam conhecimentos acerca da avaliação da aprendizagem, ao reconhecer a importância e as características dessa etapa no processo educativo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/848610.21723/riaee.v12.n2.8486Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-9151982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486/6573Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Verydianna FrotaCorreia Pequeno, Alice MariaAntero Sousa Machado, Maria de Fátimade Lucena Aguiar, Dulce MariaCarneiro, CleideCarneiro, Rithianne Frota2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8486Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
Evaluación del aprendizaje: conceptos y facultad de odontología miradas del curso
Avaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologia
title Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
spellingShingle Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
Carneiro, Verydianna Frota
Educational evaluation. Teachers. Dentistry.
Evaluación educativa. Profesores. Odontología.
Avaliação educacional. Docentes. Odontologia.
title_short Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
title_full Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
title_fullStr Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
title_full_unstemmed Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
title_sort Assessment of learning: concepts and perspectives of dentistry course teachers
author Carneiro, Verydianna Frota
author_facet Carneiro, Verydianna Frota
Correia Pequeno, Alice Maria
Antero Sousa Machado, Maria de Fátima
de Lucena Aguiar, Dulce Maria
Carneiro, Cleide
Carneiro, Rithianne Frota
author_role author
author2 Correia Pequeno, Alice Maria
Antero Sousa Machado, Maria de Fátima
de Lucena Aguiar, Dulce Maria
Carneiro, Cleide
Carneiro, Rithianne Frota
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Verydianna Frota
Correia Pequeno, Alice Maria
Antero Sousa Machado, Maria de Fátima
de Lucena Aguiar, Dulce Maria
Carneiro, Cleide
Carneiro, Rithianne Frota
dc.subject.por.fl_str_mv Educational evaluation. Teachers. Dentistry.
Evaluación educativa. Profesores. Odontología.
Avaliação educacional. Docentes. Odontologia.
topic Educational evaluation. Teachers. Dentistry.
Evaluación educativa. Profesores. Odontología.
Avaliação educacional. Docentes. Odontologia.
description Learning evaluation consists of a continuous educational mechanism that directs the pedagogical practice, based on the learning objectives proposed in educational programs. The objective of the research was to analyze the knowledge of teachers of a dental course on assessment of learning, in Fortaleza. This is a research with qualitative approach with data collection conducted in the period from September to October 2014, through document analysis and semi-structured interview technique. It adopted the thematic analysis method proposed by Minayo to interpret the data. The results showed that teachers have knowledge about the assessment of learning, recognizing the importance and characteristics of this stage in the educational process. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486
10.21723/riaee.v12.n2.8486
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.8486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486/6573
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 900-915
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854490583040