Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rascke, Karla Leandro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Carina Santiago dos, Silva, Cristiane Mare da, de Carvalho, Simone Barboza, Cardoso, Paulino de Jesus Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8018
Resumo: This article objective to present tutoring experiences that occurred in 2013 and 2014 through continuing education courses for teachers offered by the Afro-Brazilian Studies Center of the State University of Santa Catarina (NEAB - UDESC) in line with the Federal Law 10.639/03. We seek to discuss the possibilities offered by virtual learning environments for the development of training for teachers concerned with the quality and effective dialogue in building a society that values the diverse backgrounds of its citizens, without rank them. We analyze the role of teacher the construction of knowledge on continuing education courses aimed at teachers of basic education.
id UNESP-15_5c4a52330c43eda8504f03ee91283099
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8018
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledgeFormación continua en educación de las relaciones étnico-raciales: el(la) profesor(a) tutor(a) en la construcción del conocimientoFormação continuada em educação das relações étnico-raciais: o(a) professor(a) tutor(a) na construção do conhecimentoEducation of ethnic-racial Relations. Teacher training. Distance education.Formación Continua. Construcción del Conocimiento. Profesor Tutor.Formação continuada. Construção do conhecimento. Professor tutor.This article objective to present tutoring experiences that occurred in 2013 and 2014 through continuing education courses for teachers offered by the Afro-Brazilian Studies Center of the State University of Santa Catarina (NEAB - UDESC) in line with the Federal Law 10.639/03. We seek to discuss the possibilities offered by virtual learning environments for the development of training for teachers concerned with the quality and effective dialogue in building a society that values the diverse backgrounds of its citizens, without rank them. We analyze the role of teacher the construction of knowledge on continuing education courses aimed at teachers of basic education.Este artículo tiene el objetivo de presentar experiencias de tutoría ocurridas en 2013 y 2014 por medio de cursos de formación continua de profesores(as) ofrecidos por el Núcleo de Estudios Afro-Brasileños de la Universidad del Estado de Santa Catarina (NEAB-UDESC) en conformidad con la Ley Federal 10.639/03.  Buscamos discutir las posibilidades impulsadas por los ambientes virtuales de aprendizaje para el desarrollo de formaciones destinadas a profesoras y profesores preocupados con la cualidad y el efectivo diálogo en la construcción de una sociedad que valore los diferentes orígenes de sus ciudadanas y ciudadanos, sin jerarquizarlos. Analizamos el papel del (de la) profesor(a) tutor(a) en la construcción del conocimiento en cursos de formación continua direccionados a profesores(as) de la educación básica. Este artigo tem por objetivo apresentar experiências de tutoria ocorridas em 2013 e 2014 por meio de cursos de formação continuada de professores(as) oferecidos pelo Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade do Estado de Santa Catarina (NEAB-UDESC) em consonância com a Lei Federal 10.639/03. Procuramos discutir as possibilidades promovidas pelos ambientes virtuais de aprendizagem para o desenvolvimento de formações destinadas a professores e professoras preocupados com a qualidade e o efetivo diálogo na construção de uma sociedade que valorize as diferentes origens de suas cidadãs e seus cidadãos, sem hierarquizá-las. Analisamos o papel do(a) professor(a) tutor(a) na construção do conhecimento em cursos de formação continuada direcionados a professores(as) da educação básica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/801810.21723/riaee.v11.n3.8018Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1389-1408Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1389-14081982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8018/5916Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRascke, Karla LeandroSantos, Carina Santiago dosSilva, Cristiane Mare dade Carvalho, Simone BarbozaCardoso, Paulino de Jesus Francisco2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8018Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
Formación continua en educación de las relaciones étnico-raciales: el(la) profesor(a) tutor(a) en la construcción del conocimiento
Formação continuada em educação das relações étnico-raciais: o(a) professor(a) tutor(a) na construção do conhecimento
title Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
spellingShingle Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
Rascke, Karla Leandro
Education of ethnic-racial Relations. Teacher training. Distance education.
Formación Continua. Construcción del Conocimiento. Profesor Tutor.
Formação continuada. Construção do conhecimento. Professor tutor.
title_short Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
title_full Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
title_fullStr Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
title_full_unstemmed Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
title_sort Continuing education training of racial-ethnic relations: (a) teacher tutor(a) in the construction of knowledge
author Rascke, Karla Leandro
author_facet Rascke, Karla Leandro
Santos, Carina Santiago dos
Silva, Cristiane Mare da
de Carvalho, Simone Barboza
Cardoso, Paulino de Jesus Francisco
author_role author
author2 Santos, Carina Santiago dos
Silva, Cristiane Mare da
de Carvalho, Simone Barboza
Cardoso, Paulino de Jesus Francisco
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rascke, Karla Leandro
Santos, Carina Santiago dos
Silva, Cristiane Mare da
de Carvalho, Simone Barboza
Cardoso, Paulino de Jesus Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Education of ethnic-racial Relations. Teacher training. Distance education.
Formación Continua. Construcción del Conocimiento. Profesor Tutor.
Formação continuada. Construção do conhecimento. Professor tutor.
topic Education of ethnic-racial Relations. Teacher training. Distance education.
Formación Continua. Construcción del Conocimiento. Profesor Tutor.
Formação continuada. Construção do conhecimento. Professor tutor.
description This article objective to present tutoring experiences that occurred in 2013 and 2014 through continuing education courses for teachers offered by the Afro-Brazilian Studies Center of the State University of Santa Catarina (NEAB - UDESC) in line with the Federal Law 10.639/03. We seek to discuss the possibilities offered by virtual learning environments for the development of training for teachers concerned with the quality and effective dialogue in building a society that values the diverse backgrounds of its citizens, without rank them. We analyze the role of teacher the construction of knowledge on continuing education courses aimed at teachers of basic education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8018
10.21723/riaee.v11.n3.8018
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8018
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.8018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8018/5916
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1389-1408
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1389-1408
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854021869568