Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pletsch, Márcia Denise
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Melo, Francisco Ricardo Lins Vieira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354
Resumo: This article presents results of a research on the structure and functioning of the Accessibility Centers (NA) of 19 Federal Universities of the Southeast Region. This is a quantitative and descriptive research. As data collection procedures we applied a questionnaire answered by the NA coordinators by done electronically. The results showed, among other aspects, the difficulties and the choices made by federal institutions to guarantee the accessibility to higher education of students with disabilities, global developmental disorders and with high skills/giftedness. Likewise, they showed the constitution of the teams that work in the NA and the actions that they have been developing to guarantee the access and full participation of the students in the academic activities.
id UNESP-15_5f4c4e31c8b00bed51649163e9e18df5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10354
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast regionEstructura y el funcionamiento de los núcleos de accesibilidad en las universidades federales de la región suresteEstrutura e funcionamento dos núcleos de acessibilidade e inclusão nas universidades federais da região sudesteInclusion policies in higher education. Accessibility centers. Southeast region.Políticas de inclusión en la enseñanza superior. Núcleos de accesibilidad. Región sureste.Políticas de inclusão no ensino superior. Núcleos de acessibilidade. Região sudeste.This article presents results of a research on the structure and functioning of the Accessibility Centers (NA) of 19 Federal Universities of the Southeast Region. This is a quantitative and descriptive research. As data collection procedures we applied a questionnaire answered by the NA coordinators by done electronically. The results showed, among other aspects, the difficulties and the choices made by federal institutions to guarantee the accessibility to higher education of students with disabilities, global developmental disorders and with high skills/giftedness. Likewise, they showed the constitution of the teams that work in the NA and the actions that they have been developing to guarantee the access and full participation of the students in the academic activities.Este artículo presenta resultados de una investigación sobre la estructura y el funcionamiento de los Núcleos de Accesibilidad (NA) en 19 Universidades Federales de la Región Sureste. En términos metodológicos, adoptamos la investigación cuantitativa y descriptiva. Como procedimiento de recolección de datos, aplicamos un cuestionario electrónico respondido por los coordinadores de los NA. Los resultados evidenciaron, entre otros aspectos, las dificultades y las elecciones realizadas por las instituciones federales para garantizar la accesibilidad a la enseñanza superior de discentes con discapacidades, trastornos globales del desarrollo y con altas habilidades / superdotación. Igualmente, mostraron la constitución de los equipos que actúan en los NA y las acciones que las mismas vienen desarrollando para garantizar el acceso y la participación plena de los alumnos, en las actividades académicas. Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre a estrutura e o funcionamento dos Núcleos de Acessibilidade (NA) de 19 Universidades Federais da Região Sudeste. Em termos metodológicos, adotamos a pesquisa quantitativa e descritiva. Como procedimentos de coleta de dados aplicamos um questionário respondido pelos coordenadores dos NA por meio eletrônico. Os resultados evidenciaram, entre outros aspectos, as dificuldades e as escolhas realizadas pelas instituições federais para garantir a acessibilidade ao ensino superior de discentes com deficiências, transtornos globais do desenvolvimento e com altas habilidades/superdotação. Igualmente, mostraram a constituição das equipes que atuam nos NA e as ações que as mesmas vem desenvolvendo para garantir o acesso e a participação plena dos discentes nas atividades acadêmicas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1035410.21723/riaee.v12.n.3.2017.10354Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1610-1627Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1610-16271982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354/6733Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPletsch, Márcia DeniseMelo, Francisco Ricardo Lins Vieira de2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10354Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
Estructura y el funcionamiento de los núcleos de accesibilidad en las universidades federales de la región sureste
Estrutura e funcionamento dos núcleos de acessibilidade e inclusão nas universidades federais da região sudeste
title Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
spellingShingle Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
Pletsch, Márcia Denise
Inclusion policies in higher education. Accessibility centers. Southeast region.
Políticas de inclusión en la enseñanza superior. Núcleos de accesibilidad. Región sureste.
Políticas de inclusão no ensino superior. Núcleos de acessibilidade. Região sudeste.
title_short Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
title_full Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
title_fullStr Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
title_full_unstemmed Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
title_sort Structure and functioning of the accessibility centers on federal universities of the southeast region
author Pletsch, Márcia Denise
author_facet Pletsch, Márcia Denise
Melo, Francisco Ricardo Lins Vieira de
author_role author
author2 Melo, Francisco Ricardo Lins Vieira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pletsch, Márcia Denise
Melo, Francisco Ricardo Lins Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion policies in higher education. Accessibility centers. Southeast region.
Políticas de inclusión en la enseñanza superior. Núcleos de accesibilidad. Región sureste.
Políticas de inclusão no ensino superior. Núcleos de acessibilidade. Região sudeste.
topic Inclusion policies in higher education. Accessibility centers. Southeast region.
Políticas de inclusión en la enseñanza superior. Núcleos de accesibilidad. Región sureste.
Políticas de inclusão no ensino superior. Núcleos de acessibilidade. Região sudeste.
description This article presents results of a research on the structure and functioning of the Accessibility Centers (NA) of 19 Federal Universities of the Southeast Region. This is a quantitative and descriptive research. As data collection procedures we applied a questionnaire answered by the NA coordinators by done electronically. The results showed, among other aspects, the difficulties and the choices made by federal institutions to guarantee the accessibility to higher education of students with disabilities, global developmental disorders and with high skills/giftedness. Likewise, they showed the constitution of the teams that work in the NA and the actions that they have been developing to guarantee the access and full participation of the students in the academic activities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10354
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10354/6733
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1610-1627
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1610-1627
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856031989760