Accessibility for the visually impaired in Moodle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Cristina Madeira
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Raposo, Patrícia Neves, Silva, Eduardo Xavier da, Almeida, Ana Caroline Freitas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735
Resumo: An educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences.
id UNB - 28_34ef2a3530a66d22882d57fcd76d9539
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3735
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Accessibility for the visually impaired in MoodleAccesibilidad en el moodle para sujetos con discapacidad visualAcessibilidade para pessoas com deficiência visual no MoodleSubjetividadeAcessibilidadeInclusãoSubjetividadAccesibilidadInclusiónSubjectivityAccessibilityInclusionAn educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences.Una experiencia de trabajo pedagógico es utilizada para describir la construcción de la accesibilidad en un Ambiente Virtual de Aprendizaje – AVA para una maestra con discapacidad visual. Tres aspectos son abordados: a) la descripción textual de las imágenes y tablas; b) la organización de las informaciones; c) la configuración específica del editor de textos del MOODLE para la utilización del software leedor de pantallas. Se concluye indicando que el valor de la experiencia educacional, tanto en su aspecto inclusivo como en el uso de las nuevas tecnologías en la educación, está en los desafíos que nos han traído y que nos permiten avanzar nuestra comprensión sobre la relación sujeto/enseñanza-aprendizaje/conocimiento, en nuevas formas de vivencias educacionales.Uma experiência de trabalho pedagógico é utilizada para descrição da construção de acessibilidade em Ambiente Virtual de Aprendizagem-AVA para pessoas com deficiência visual. Três aspectos são priorizados: descrição textual das imagens e tabelas; organização das informações; configuração específica do editor de textos do MOODLE para utilização de softwares leitores de tela. Concluímos indicando que o valor da experiência educacional, tanto em seu aspecto inclusivo quanto no uso de tecnologias na educação, está nos desafios que nos permitiram fazer avançar nossa compreensão sobre a relação sujeito/ensino-aprendizagem/conhecimento em novas formas de vivências educacionais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/373510.26512/lc.v17i33.3735Linhas Críticas; Vol. 17 No. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-3481981-04311516-489610.26512/lc.v17i33reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735/3412Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Cristina MadeiraRaposo, Patrícia NevesSilva, Eduardo Xavier daAlmeida, Ana Caroline Freitas de2022-08-10T11:14:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3735Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T11:14:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility for the visually impaired in Moodle
Accesibilidad en el moodle para sujetos con discapacidad visual
Acessibilidade para pessoas com deficiência visual no Moodle
title Accessibility for the visually impaired in Moodle
spellingShingle Accessibility for the visually impaired in Moodle
Coelho, Cristina Madeira
Subjetividade
Acessibilidade
Inclusão
Subjetividad
Accesibilidad
Inclusión
Subjectivity
Accessibility
Inclusion
title_short Accessibility for the visually impaired in Moodle
title_full Accessibility for the visually impaired in Moodle
title_fullStr Accessibility for the visually impaired in Moodle
title_full_unstemmed Accessibility for the visually impaired in Moodle
title_sort Accessibility for the visually impaired in Moodle
author Coelho, Cristina Madeira
author_facet Coelho, Cristina Madeira
Raposo, Patrícia Neves
Silva, Eduardo Xavier da
Almeida, Ana Caroline Freitas de
author_role author
author2 Raposo, Patrícia Neves
Silva, Eduardo Xavier da
Almeida, Ana Caroline Freitas de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Cristina Madeira
Raposo, Patrícia Neves
Silva, Eduardo Xavier da
Almeida, Ana Caroline Freitas de
dc.subject.por.fl_str_mv Subjetividade
Acessibilidade
Inclusão
Subjetividad
Accesibilidad
Inclusión
Subjectivity
Accessibility
Inclusion
topic Subjetividade
Acessibilidade
Inclusão
Subjetividad
Accesibilidad
Inclusión
Subjectivity
Accessibility
Inclusion
description An educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735
10.26512/lc.v17i33.3735
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i33.3735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3735/3412
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 33 (2011): Educação Especial Inclusiva; 327-348
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i33
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650961432576