The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467 |
Resumo: | The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education. |
id |
UNESP-15_6b0ad2a1a84a6c4b9999c2e4e8341761 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12467 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy RibeiroLas dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral: implicaciones curriculares a partir del diálogo entre Paulo Freire y Darcy RibeiroAs dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral: implicações curriculares a partir do diálogo entre Paulo Freire e Darcy RibeiroIntegral educationCurriculumPaulo FreireDarcy Ribeiro.Educación integralCurrículoPaulo FreireDarcy Ribeiro.Educação integralCurrículoPaulo FreireDarcy Ribeiro.The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education.El texto, en forma de ensayo, tiene como base transcripciones de declaraciones de Paulo Freire y Darcy Ribeiro para reflexionar sobre las dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral, en los días de hoy. Pasados casi treinta años nos vemos ante situaciones que, en mucho, recuerdan la realidad de otrora. Sin embargo, más recientemente, por ejemplo, en el Programa Mais Educação, ocurrieron ensayos en el campo de las políticas sociales para enfrentar el dilema de la ampliación del tiempo y el ensanchamiento de los espacios en la búsqueda de crear alternativas para educar a los niños y adolescentes peor situados socialmente. Observamos que la gestión del tiempo y de los espacios formativos por medio del currículo es una cuestión clave en la construcción de propuestas institucionales que conduzcan a esa ampliación como estrategia de garantía del derecho a una educación crítica, integradora y problematizadora.O texto, na forma de ensaio, tem como ancoragem transcrições de pronunciamentos de Paulo Freire e Darcy Ribeiro para refletir sobre as dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral, nos dias de hoje. Passados quase trinta anos nos vemos mediante situações que, em muito, lembram a realidade de outrora. Contudo, mais recentemente, a exemplo do Programa Mais Educação, viu-se ocorrer ensaios no campo das políticas sociais para enfrentar o dilema da ampliação do tempo e do alargamento dos espaços na busca por criar alternativas para educar crianças e adolescentes pior situados socialmente. Apontamos que a gestão do tempo e dos espaços formativos através do currículo é uma questão chave na construção de propostas institucionais que conduzam a esse alargamento enquanto estratégia de garantia do direito uma educação crítica, integradora e problematizadora.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1246710.21723/riaee.v15i2.12467Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-5771982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/8960https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/9742Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZucchetti, Dinora TerezaSevero, José Leonardo Rolim de Lima2020-10-03T15:06:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12467Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-03T15:06:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro Las dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral: implicaciones curriculares a partir del diálogo entre Paulo Freire y Darcy Ribeiro As dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral: implicações curriculares a partir do diálogo entre Paulo Freire e Darcy Ribeiro |
title |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
spellingShingle |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro Zucchetti, Dinora Tereza Integral education Curriculum Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educación integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educação integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. |
title_short |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
title_full |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
title_fullStr |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
title_full_unstemmed |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
title_sort |
The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro |
author |
Zucchetti, Dinora Tereza |
author_facet |
Zucchetti, Dinora Tereza Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zucchetti, Dinora Tereza Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integral education Curriculum Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educación integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educação integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. |
topic |
Integral education Curriculum Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educación integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. Educação integral Currículo Paulo Freire Darcy Ribeiro. |
description |
The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ensaio |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467 10.21723/riaee.v15i2.12467 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i2.12467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/8960 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/9742 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857240997888 |