The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zucchetti, Dinora Tereza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Severo, José Leonardo Rolim de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467
Resumo: The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education.
id UNESP-15_6b0ad2a1a84a6c4b9999c2e4e8341761
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12467
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy RibeiroLas dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral: implicaciones curriculares a partir del diálogo entre Paulo Freire y Darcy RibeiroAs dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral: implicações curriculares a partir do diálogo entre Paulo Freire e Darcy RibeiroIntegral educationCurriculumPaulo FreireDarcy Ribeiro.Educación integralCurrículoPaulo FreireDarcy Ribeiro.Educação integralCurrículoPaulo FreireDarcy Ribeiro.The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education.El texto, en forma de ensayo, tiene como base transcripciones de declaraciones de Paulo Freire y Darcy Ribeiro para reflexionar sobre las dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral, en los días de hoy. Pasados casi treinta años nos vemos ante situaciones que, en mucho, recuerdan la realidad de otrora. Sin embargo, más recientemente, por ejemplo, en el Programa Mais Educação, ocurrieron ensayos en el campo de las políticas sociales para enfrentar el dilema de la ampliación del tiempo y el ensanchamiento de los espacios en la búsqueda de crear alternativas para educar a los niños y adolescentes peor situados socialmente. Observamos que la gestión del tiempo y de los espacios formativos por medio del currículo es una cuestión clave en la construcción de propuestas institucionales que conduzcan a esa ampliación como estrategia de garantía del derecho a una educación crítica, integradora y problematizadora.O texto, na forma de ensaio, tem como ancoragem transcrições de pronunciamentos de Paulo Freire e Darcy Ribeiro para refletir sobre as dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral, nos dias de hoje. Passados quase trinta anos nos vemos mediante situações que, em muito, lembram a realidade de outrora. Contudo, mais recentemente, a exemplo do Programa Mais Educação, viu-se ocorrer ensaios no campo das políticas sociais para enfrentar o dilema da ampliação do tempo e do alargamento dos espaços na busca por criar alternativas para educar crianças e adolescentes pior situados socialmente. Apontamos que a gestão do tempo e dos espaços formativos através do currículo é uma questão chave na construção de propostas institucionais que conduzam a esse alargamento enquanto estratégia de garantia do direito uma educação crítica, integradora e problematizadora.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1246710.21723/riaee.v15i2.12467Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-5771982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/8960https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/9742Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZucchetti, Dinora TerezaSevero, José Leonardo Rolim de Lima2020-10-03T15:06:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12467Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-03T15:06:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
Las dimensiones tiempo y espacio en prácticas de educación integral: implicaciones curriculares a partir del diálogo entre Paulo Freire y Darcy Ribeiro
As dimensões tempo e espaço em práticas de educação integral: implicações curriculares a partir do diálogo entre Paulo Freire e Darcy Ribeiro
title The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
spellingShingle The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
Zucchetti, Dinora Tereza
Integral education
Curriculum
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educación integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educação integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
title_short The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
title_full The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
title_fullStr The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
title_full_unstemmed The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
title_sort The dimensions of time and space in comprehensive education practices: curricular implications based on the dialogue between Paulo Freire and Darcy Ribeiro
author Zucchetti, Dinora Tereza
author_facet Zucchetti, Dinora Tereza
Severo, José Leonardo Rolim de Lima
author_role author
author2 Severo, José Leonardo Rolim de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zucchetti, Dinora Tereza
Severo, José Leonardo Rolim de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Integral education
Curriculum
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educación integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educação integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
topic Integral education
Curriculum
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educación integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
Educação integral
Currículo
Paulo Freire
Darcy Ribeiro.
description The text, in the form of an essay, is anchored by transcriptions of pronouncements by Paulo Freire and Darcy Ribeiro to reflect on the dimensions of time and space in curent practices of integral education. Almost thirty years later, we see ourselves through situations that remind us of the reality of the past. However, more recently, as in the case of the program "Mais Educação", there have been assays in the field of social policies to address the dilemma of expanding time and widening the scope of the search for alternatives to educate children and adolescents who are worse off socially. We point out that the management of time and of the formative spaces through the curriculum is a key issue in the construction of institutional proposals that lead to this enlargement as a strategy to guarantee the right to a critical, integrative and problematizing education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ensaio
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467
10.21723/riaee.v15i2.12467
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i2.12467
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/8960
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12467/9742
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 560-577
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857240997888