Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270 |
Resumo: | The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding. |
id |
UNESP-15_6c4e89a94f184b8993cf7b72545f4659 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9270 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in educationLa hermenéutica como posibilidad metodológica de la investigación en educaciónA hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educaçãoHermeneutics. Education. Research methodology.Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación.Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa.The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding.El propósito de este trabajo es discutir y señalar caminos para el uso de la hermenéutica como una posibilidad metodológica a la investigación en educación. Se trata de una reflexión teórica sobre el horizonte hermenéutico como un principio científico y educativo para el diálogo y para la contradicción formativa en el diálogo con el otro, la superación de las debilidades y limitaciones de la incomprensión. Los resultados del estudio indican que el enfoque hermenéutico, por tanto, es muy importante para la investigación académica en la educación, convirtiéndose así en una rica fuente de análisis, con lo que las contribuciones a la construcción del problema de investigación, análisis de datos y su interpretación de los mismos, es fundamental para el juego de preguntas y respuestas y la apertura dialógica, a través del acceso a la comprensión humana.O objetivo deste texto é problematizar e apontar caminhos para a utilização da hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Trata-se de uma reflexão teórica sobre o horizonte hermenêutico como um princípio científico e educativo para a interlocução e para a contradição formativa em diálogo com o outro, superando as fraquezas e limitações da incompreensão. Os resultados da pesquisa apontam que a abordagem hermenêutica mostra-se muito importante para as pesquisas acadêmicas em educação, constituindo-se em uma rica fonte de análise, trazendo contribuições para a construção do problema de pesquisa, a análise de dados e sua respectiva interpretação, sendo fundamental para o jogo pergunta-resposta e para a abertura dialógica – via de acesso à compreensão humana.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/927010.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-19541982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270/6932Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSidi, Pilar de MoraesConte, Elaine2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9270Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education La hermenéutica como posibilidad metodológica de la investigación en educación A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação |
title |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
spellingShingle |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education Sidi, Pilar de Moraes Hermeneutics. Education. Research methodology. Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación. Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa. |
title_short |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
title_full |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
title_fullStr |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
title_full_unstemmed |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
title_sort |
Hermeneutics as a methodological possibility to research in education |
author |
Sidi, Pilar de Moraes |
author_facet |
Sidi, Pilar de Moraes Conte, Elaine |
author_role |
author |
author2 |
Conte, Elaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sidi, Pilar de Moraes Conte, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hermeneutics. Education. Research methodology. Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación. Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa. |
topic |
Hermeneutics. Education. Research methodology. Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación. Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa. |
description |
The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270/6932 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855510847488 |