Hermeneutics as a methodological possibility to research in education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sidi, Pilar de Moraes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Conte, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270
Resumo: The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding.
id UNESP-15_6c4e89a94f184b8993cf7b72545f4659
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9270
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Hermeneutics as a methodological possibility to research in educationLa hermenéutica como posibilidad metodológica de la investigación en educaciónA hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educaçãoHermeneutics. Education. Research methodology.Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación.Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa.The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding.El propósito de este trabajo es discutir y señalar caminos para el uso de la hermenéutica como una posibilidad metodológica a la investigación en educación. Se trata de una reflexión teórica sobre el horizonte hermenéutico como un principio científico y educativo para el diálogo y para la contradicción formativa en el diálogo con el otro, la superación de las debilidades y limitaciones de la incomprensión. Los resultados del estudio indican que el enfoque hermenéutico, por tanto, es muy importante para la investigación académica en la educación, convirtiéndose así en una rica fuente de análisis, con lo que las contribuciones a la construcción del problema de investigación, análisis de datos y su interpretación de los mismos, es fundamental para el juego de preguntas y respuestas y la apertura dialógica, a través del acceso a la comprensión humana.O objetivo deste texto é problematizar e apontar caminhos para a utilização da hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Trata-se de uma reflexão teórica sobre o horizonte hermenêutico como um princípio científico e educativo para a interlocução e para a contradição formativa em diálogo com o outro, superando as fraquezas e limitações da incompreensão. Os resultados da pesquisa apontam que a abordagem hermenêutica mostra-se muito importante para as pesquisas acadêmicas em educação, constituindo-se em uma rica fonte de análise, trazendo contribuições para a construção do problema de pesquisa, a análise de dados e sua respectiva interpretação, sendo fundamental para o jogo pergunta-resposta e para a abertura dialógica – via de acesso à compreensão humana.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/927010.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-19541982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270/6932Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSidi, Pilar de MoraesConte, Elaine2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9270Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
La hermenéutica como posibilidad metodológica de la investigación en educación
A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação
title Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
spellingShingle Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
Sidi, Pilar de Moraes
Hermeneutics. Education. Research methodology.
Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación.
Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa.
title_short Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
title_full Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
title_fullStr Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
title_full_unstemmed Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
title_sort Hermeneutics as a methodological possibility to research in education
author Sidi, Pilar de Moraes
author_facet Sidi, Pilar de Moraes
Conte, Elaine
author_role author
author2 Conte, Elaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sidi, Pilar de Moraes
Conte, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Hermeneutics. Education. Research methodology.
Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación.
Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa.
topic Hermeneutics. Education. Research methodology.
Hermenéutica. Educación. Metodología de la investigación.
Hermenêutica. Educação. Metodologia da pesquisa.
description The aim of this text is to problematize and point out ways to use hermeneutics as a methodological possibility for research in education. It is a theoretical reflection on the hermeneutical horizon as a scientific and educational principle for dialogue and for the formative contradiction in dialogue with the other, overcoming the weaknesses and limitations of incomprehension. The results of the research indicate that the hermeneutic approach is very important for academic research in education, constituting a rich source of analysis, contributing to the construction of the research problem, data analysis and its respective interpretation, Being fundamental for the question-answer game and for the dialogical opening - a way of access to human understanding.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9270/6932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 1942-1954
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855510847488