Scratch potentialities in Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Ivonaldo Pereira de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferrete, Anne Alilma Silva Souza, Vasconcelos, Alana Danielly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225
Resumo: The present study shows the possible capabilities of Scratch when used in the final years of elementary school classroom, in the town of Igaci-AL. This work is qualitative in nature with a descriptive and exploratory approach according to Richardson (2009) and the fieldwork. The research data were gathered through a semi-structured questionnaire among four teachers from the Igaci teaching network who use Scratch in the classroom as researchers. For data analysis, Bardin's content analysis (2016) were taken as reference, which allowed us to understand that through Scratch software, the student develops the ability to solve pre-existing problems that may arise throughout the process. The results pointed out in this research also indicate that when working with this software the student becomes the author of their own study materials as it is a tool that enables creativity and the development of logical reasoning in an attempt to find answers to the various situations encountered.
id UNESP-15_7472831cf6a8b46f9b6a4439c78aa81b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13225
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Scratch potentialities in Basic EducationPotencialidad del Scratch en la Educación BásicaPotencialidades do Scratch na Educação BásicaEducaçãoAprendizagemScratchEducationLearningScratchEducaciónAprendizajeScratchThe present study shows the possible capabilities of Scratch when used in the final years of elementary school classroom, in the town of Igaci-AL. This work is qualitative in nature with a descriptive and exploratory approach according to Richardson (2009) and the fieldwork. The research data were gathered through a semi-structured questionnaire among four teachers from the Igaci teaching network who use Scratch in the classroom as researchers. For data analysis, Bardin's content analysis (2016) were taken as reference, which allowed us to understand that through Scratch software, the student develops the ability to solve pre-existing problems that may arise throughout the process. The results pointed out in this research also indicate that when working with this software the student becomes the author of their own study materials as it is a tool that enables creativity and the development of logical reasoning in an attempt to find answers to the various situations encountered.El estudio presentado muestra las posibles potencialidades de Scratch usado en el aula en una escuela primaria, en los últimos años, en la ciudad de Igaci-AL. Este trabajo es de naturaleza cualitativa, y el enfoque es descriptivo y exploratorio, como Richardson (2009), y con el trabajo de campo. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario semiestructurado, con cuatro maestros de la Red de Enseñanza de Igaci que usan Scratch en el aula. Para el análisis de datos, se tomó como referencia el Análisis de Contenido de Bardin (2016), lo que nos permitió comprender que, a través del software Scratch, el estudiante desarrolla la capacidad de resolver problemas preexistentes que puedan surgir durante el proceso. Los resultados obtenidos en esta investigación también indican que cuando se trabaja con este software, el estudiante se convierte en el autor de sus materiales de estudio, ya que es una herramienta que permite la creatividad y el desarrollo del razonamiento lógico, en un intento de encontrar respuestas a las diversas situaciones encontradas.O estudo apresentado mostra as possíveis potencialidades do Scratch usado em sala de aula, nos Anos Finais do Ensino Fundamental, no município de Igaci-AL. Este trabalho é de natureza qualitativa, e a abordagem é descritiva e exploratória, conforme Richardson (2009), complementado com o trabalho de campo. Os dados foram coletados através de um questionário semiestruturado, tendo como participantes da pesquisa quatro professores da Rede de Ensino de Igaci que fazem uso do Scratch em sala de aula. Para a análise dos dados, tomou-se como referência a Análise de Conteúdo de Bardin (2016), que nos permitiu entender que, através do software Scratch, o estudante desenvolve capacidade de solucionar problemas pré-existentes ou que venham a surgir no decorrer do processo. Os resultados levantados, nesta pesquisa, também apontam que, quando se trabalha com esse software, o estudante se torna o autor de seus materiais de estudo, pois, é uma ferramenta que possibilita a criatividade e o desenvolvimento do raciocínio lógico na tentativa de encontrar respostas para as diversas situações encontradas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativo. Trabalho de campo.application/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1322510.21723/riaee.v16i2.13225Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 593-604Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 593-6041982-55872446-860610.21723/riaee.v16i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/10426https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/11050https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/11051Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Ivonaldo Pereira deFerrete, Anne Alilma Silva SouzaVasconcelos, Alana Danielly2021-08-17T01:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13225Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-08-17T01:59:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Scratch potentialities in Basic Education
Potencialidad del Scratch en la Educación Básica
Potencialidades do Scratch na Educação Básica
title Scratch potentialities in Basic Education
spellingShingle Scratch potentialities in Basic Education
Lima, Ivonaldo Pereira de
Educação
Aprendizagem
Scratch
Education
Learning
Scratch
Educación
Aprendizaje
Scratch
title_short Scratch potentialities in Basic Education
title_full Scratch potentialities in Basic Education
title_fullStr Scratch potentialities in Basic Education
title_full_unstemmed Scratch potentialities in Basic Education
title_sort Scratch potentialities in Basic Education
author Lima, Ivonaldo Pereira de
author_facet Lima, Ivonaldo Pereira de
Ferrete, Anne Alilma Silva Souza
Vasconcelos, Alana Danielly
author_role author
author2 Ferrete, Anne Alilma Silva Souza
Vasconcelos, Alana Danielly
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Ivonaldo Pereira de
Ferrete, Anne Alilma Silva Souza
Vasconcelos, Alana Danielly
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Aprendizagem
Scratch
Education
Learning
Scratch
Educación
Aprendizaje
Scratch
topic Educação
Aprendizagem
Scratch
Education
Learning
Scratch
Educación
Aprendizaje
Scratch
description The present study shows the possible capabilities of Scratch when used in the final years of elementary school classroom, in the town of Igaci-AL. This work is qualitative in nature with a descriptive and exploratory approach according to Richardson (2009) and the fieldwork. The research data were gathered through a semi-structured questionnaire among four teachers from the Igaci teaching network who use Scratch in the classroom as researchers. For data analysis, Bardin's content analysis (2016) were taken as reference, which allowed us to understand that through Scratch software, the student develops the ability to solve pre-existing problems that may arise throughout the process. The results pointed out in this research also indicate that when working with this software the student becomes the author of their own study materials as it is a tool that enables creativity and the development of logical reasoning in an attempt to find answers to the various situations encountered.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Qualitativo. Trabalho de campo.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225
10.21723/riaee.v16i2.13225
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v16i2.13225
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/10426
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/11050
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13225/11051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 593-604
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 593-604
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v16i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857855463424