The humanization and emancipation process facing bullying

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felippe, Gabrielly Manesco da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Katya Luciane de, Beluce, Andrea Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325
Resumo: The chapter aims to present some reflections on bullying and the capitalist system. The research problem deals with the relationship of consumerism and competitive behavior discussed here as a manifestation of bullying, since this practice concerns aspects of power relations, reproducing unequal and destructuring relations from a psychic point of view. In this scenario, it is possible to reflect that the dispute that the current social and economic system encourages determined roles of winners and losers, implies violence and submission to authority - characteristics of bullying. Thinking of the school as a social space more susceptible to bullying, it is up to professionals, through their teaching action, to assist students in the process of humanization and emancipation against school bullying, contemplating critical reading so that students can perceive themselves as active agents within historical-social relations.
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spelling The humanization and emancipation process facing bullyingEl proceso de humanización y emancipación ante el bullyingO processo de humanização e emancipação frente ao bullyingBullyingCapitalRelação de poderThe chapter aims to present some reflections on bullying and the capitalist system. The research problem deals with the relationship of consumerism and competitive behavior discussed here as a manifestation of bullying, since this practice concerns aspects of power relations, reproducing unequal and destructuring relations from a psychic point of view. In this scenario, it is possible to reflect that the dispute that the current social and economic system encourages determined roles of winners and losers, implies violence and submission to authority - characteristics of bullying. Thinking of the school as a social space more susceptible to bullying, it is up to professionals, through their teaching action, to assist students in the process of humanization and emancipation against school bullying, contemplating critical reading so that students can perceive themselves as active agents within historical-social relations.El capítulo tiene como objetivo presentar algunas reflexiones sobre la intimidación y el sistema capitalista. El problema de la investigación trata de la relación del consumismo y la conducta competitiva discutida aquí como una manifestación del bullying, ya que esta práctica se refiere a aspectos de las relaciones de poder, reproduciendo relaciones desiguales y desestructurantes desde un punto de vista psíquico. En este escenario, es posible reflexionar que la disputa de que el sistema social y económico actual fomenta determinados roles de ganadores y perdedores, implica violencia y sometimiento a la autoridad, características del bullying. Pensando en la escuela como un espacio social más susceptible al acoso escolar, corresponde a los profesionales, a través de su acción docente, ayudar a los estudiantes en el proceso de humanización y emancipación frente al acoso escolar, contemplando la lectura para que los estudiantes se perciban como activos. agentes dentro de las relaciones histórico-sociales.O capítulo tem por objetivo apresentar algumas reflexões sobre o bullying e o sistema capitalista. O problema de pesquisa versa sobre a relação do consumismo e do comportamento competitivo aqui discutido como manifestação do bullying, uma vez que tal prática tange aspectos das relações de poder, reproduzindo relações desiguais e desestruturantes do ponto de vista psíquico. Nesse cenário, é possível refletir que a disputa que o sistema social e econômico vigente impõe estimula papéis determinados de vencedores e perdedores, implica em violência e submissão à autoridade – características do bullying. Pensando na escola como espaço social mais suscetível ao bullying, cabe aos profissionais, por meio de sua ação docente, auxiliar os alunos no processo de humanização e emancipação frente ao bullying escolar, contemplando leitura a fim de que os alunos possam se perceber como agentes ativos dentro das relações histórico-sociais.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1632510.21723/riaee.v17iesp.1.16325Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. esp.1, mar. - Dossiê: Educação, formação humana e práxis na educação escolar: um olhar crítico-dialético ; 0860-0869Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. esp.1, mar. - Dossiê: Educação, formação humana e práxis na educação escolar: um olhar crítico-dialético ; 0860-08691982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325/12704https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325/13123https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325/13124https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325/13125https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16325/15435Copyright (c) 2022 Gabrielly Felippe, Katya Oliveira, Andrea Belucehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelippe, Gabrielly Manesco da SilvaOliveira, Katya Luciane deBeluce, Andrea Carvalho2023-02-01T15:13:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16325Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-01T15:13:58Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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