Historical and social process of the feeling of childhood and the reality of the brazilian child
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8760 |
Resumo: | In order to understand the importance given to childhood today it is necessary to understand the different stages through which the recognition of its existence has passed. Today, it is imagined that childhood represents a moment of life that must be preserved and protected from various situations of difficulty and violence, but it is known that this situation may not always be real for most children. This article proposes to understand the historical development of the feeling of childhood, trying to perceive what the real gains for the children from the discoveries and the acquired knowledge. Problematizes childhood in the contemporary world through analysis and discussion of the documentary "The Invention of Childhood". |
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Historical and social process of the feeling of childhood and the reality of the brazilian childCamino histórico y social del sentimiento de infancia y la realidad del niño brasileñoProcesso histórico e social do sentimento de infância e a realidade da criança brasileiraChildhood. Care. Rights.Infância. Cuidado. Direitos.In order to understand the importance given to childhood today it is necessary to understand the different stages through which the recognition of its existence has passed. Today, it is imagined that childhood represents a moment of life that must be preserved and protected from various situations of difficulty and violence, but it is known that this situation may not always be real for most children. This article proposes to understand the historical development of the feeling of childhood, trying to perceive what the real gains for the children from the discoveries and the acquired knowledge. Problematizes childhood in the contemporary world through analysis and discussion of the documentary "The Invention of Childhood".Para comprender la importancia dada a la infancia en la actualidad es necesario entender las diferentes fases por las que pasó el reconocimiento de su existencia. Hoy, se imagina que la infancia represente un momento de la vida que deba ser preservado y resguardado de las diversas situaciones de dificultad y violencia, se sabe, sin embargo, que no siempre esa situación puede ser real para gran parte de los niños. Este artículo se propone a comprender el desarrollo histórico del sentimiento de infancia, buscando percibir cuáles fueron los reales ingresos para los niños a partir de los descubrimientos y de los conocimientos adquiridos. El problema de la infancia en la contemporaneidad a través del análisis y discusión del documental "La Invención de la Infancia".O cuidado com crianças e adolescentes tem se apresentado como um movimento que é fruto de anos de luta e conscientização. No Brasil essa luta ainda é constante, especialmente no que se refere ao cuidado com a criança em desvantagem social, pois esta, além das dificuldades provenientes do fato de ser criança, enfrenta também as de diferença de classe. A pesquisa bibliográfica de abordagem dialética tem como objetivo compreender por meio de um estudo histórico, que se restringiu aos séculos XIX e XX, o desenvolvimento do sentimento de infância na realidade brasileira e o desenrolar desse sentimento e do reconhecimento de direitos de crianças e adolescentes até os dias atuais. Pretende ainda perceber em que medida o alcance desses direitos é realmente universal ou se destina apenas a parte dessa população. Apesar dos avanços alcançados em relação ao reconhecimento de direitos de crianças e adolescentes, muito ainda é preciso ser feito, especialmente no que diz respeito à criança em desvantagem social.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/876010.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8760Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2024-2043Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2024-20431982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8760/6937Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Ione da Silva Cunha2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8760Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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