Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zientarski, Clarice
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Freire, Perla da Almeida, de Lima, Maria Aires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545
Resumo: This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology.
id UNESP-15_7d46856f2e65a96103bb0f3cad87100e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8545
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberalLa formación de profesores en servicio: políticas de alineación a los organismos internacionales y la lógica neoliberalA formação de professores em serviço: políticas de alinhamento aos organismos internacionais e à lógica neoliberalContinuing formation of teacherInternational OrganizationsNeoliberalism.Formación continuada de profesoresOrganismos internacionalesNeoliberalismo.Formação continuada de professoresOrganismos internacionaisNeoliberalismo.This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology.Este estudio es parte integrante del proyecto PIBIC / UFC / FUNCAP, titulado: "La formación continuada de los profesores en el contexto de democratización de la gestión escolar en la red municipal de Fortaleza, Ceará, Brasil", que tiene por objetivo identificar las acciones y propuestas que involucra Los procesos de formación continuada de profesores a partir de los diferentes espacios formativos. Se trata de una investigación con enfoque cualitativo, teniendo como instrumentos la investigación documental y entrevistas semiestructuradas con profesores y otros componentes de la comunidad escolar. En el análisis de los datos el aporte teórico de sustentación es el histórico dialéctico, para intentar llegar a la comprensión de la realidad investigada. Como resultados parciales, teniendo como objetos once escuelas de la red municipal y sus segmentos, se constata que las políticas de formación de profesores y las acciones en marcha señalan para el alineamiento de las formaciones, que atienden a las prerrogativas legales, organismos internacionales e ideario neoliberal.Este estudo é parte integrante do projeto PIBIC/UFC/FUNCAP, intitulado: “A formação continuada dos professores no contexto de democratização da gestão escolar na rede municipal de Fortaleza, Ceará, Brasil”, que tem por objetivo identificar as ações e propostas que envolvem os processos de formação continuada de professores a partir dos diferentes espaços formativos. Trata-se de pesquisa com abordagem qualitativa, tendo como instrumentos a pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas com professores e outros componentes da comunidade escolar. Na análise dos dados, o aporte teórico de sustentação é o histórico dialético, para tentar chegar à compreensão da realidade investigada. Como resultados parciais, tendo como objetos onze escolas da rede municipal e seus segmentos, constata-se que as políticas de formação de professores e as ações em andamento sinalizam para o alinhamento das formações, que atendem às prerrogativas legais, organismos internacionais e ideário neoliberal.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/854510.21723/riaee.v14i4.8545Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-21741982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/8727https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9533https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9698Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZientarski, ClariceFreire, Perla da Almeidade Lima, Maria Aires2020-10-01T15:54:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8545Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:54:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
La formación de profesores en servicio: políticas de alineación a los organismos internacionales y la lógica neoliberal
A formação de professores em serviço: políticas de alinhamento aos organismos internacionais e à lógica neoliberal
title Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
spellingShingle Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
Zientarski, Clarice
Continuing formation of teacher
International Organizations
Neoliberalism.
Formación continuada de profesores
Organismos internacionales
Neoliberalismo.
Formação continuada de professores
Organismos internacionais
Neoliberalismo.
title_short Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
title_full Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
title_fullStr Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
title_full_unstemmed Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
title_sort Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
author Zientarski, Clarice
author_facet Zientarski, Clarice
Freire, Perla da Almeida
de Lima, Maria Aires
author_role author
author2 Freire, Perla da Almeida
de Lima, Maria Aires
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zientarski, Clarice
Freire, Perla da Almeida
de Lima, Maria Aires
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing formation of teacher
International Organizations
Neoliberalism.
Formación continuada de profesores
Organismos internacionales
Neoliberalismo.
Formação continuada de professores
Organismos internacionais
Neoliberalismo.
topic Continuing formation of teacher
International Organizations
Neoliberalism.
Formación continuada de profesores
Organismos internacionales
Neoliberalismo.
Formação continuada de professores
Organismos internacionais
Neoliberalismo.
description This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545
10.21723/riaee.v14i4.8545
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i4.8545
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/8727
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9533
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854835564544