Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545 |
Resumo: | This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology. |
id |
UNESP-15_7d46856f2e65a96103bb0f3cad87100e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8545 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberalLa formación de profesores en servicio: políticas de alineación a los organismos internacionales y la lógica neoliberalA formação de professores em serviço: políticas de alinhamento aos organismos internacionais e à lógica neoliberalContinuing formation of teacherInternational OrganizationsNeoliberalism.Formación continuada de profesoresOrganismos internacionalesNeoliberalismo.Formação continuada de professoresOrganismos internacionaisNeoliberalismo.This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology.Este estudio es parte integrante del proyecto PIBIC / UFC / FUNCAP, titulado: "La formación continuada de los profesores en el contexto de democratización de la gestión escolar en la red municipal de Fortaleza, Ceará, Brasil", que tiene por objetivo identificar las acciones y propuestas que involucra Los procesos de formación continuada de profesores a partir de los diferentes espacios formativos. Se trata de una investigación con enfoque cualitativo, teniendo como instrumentos la investigación documental y entrevistas semiestructuradas con profesores y otros componentes de la comunidad escolar. En el análisis de los datos el aporte teórico de sustentación es el histórico dialéctico, para intentar llegar a la comprensión de la realidad investigada. Como resultados parciales, teniendo como objetos once escuelas de la red municipal y sus segmentos, se constata que las políticas de formación de profesores y las acciones en marcha señalan para el alineamiento de las formaciones, que atienden a las prerrogativas legales, organismos internacionales e ideario neoliberal.Este estudo é parte integrante do projeto PIBIC/UFC/FUNCAP, intitulado: “A formação continuada dos professores no contexto de democratização da gestão escolar na rede municipal de Fortaleza, Ceará, Brasil”, que tem por objetivo identificar as ações e propostas que envolvem os processos de formação continuada de professores a partir dos diferentes espaços formativos. Trata-se de pesquisa com abordagem qualitativa, tendo como instrumentos a pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas com professores e outros componentes da comunidade escolar. Na análise dos dados, o aporte teórico de sustentação é o histórico dialético, para tentar chegar à compreensão da realidade investigada. Como resultados parciais, tendo como objetos onze escolas da rede municipal e seus segmentos, constata-se que as políticas de formação de professores e as ações em andamento sinalizam para o alinhamento das formações, que atendem às prerrogativas legais, organismos internacionais e ideário neoliberal.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/854510.21723/riaee.v14i4.8545Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-21741982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/8727https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9533https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9698Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZientarski, ClariceFreire, Perla da Almeidade Lima, Maria Aires2020-10-01T15:54:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8545Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:54:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal La formación de profesores en servicio: políticas de alineación a los organismos internacionales y la lógica neoliberal A formação de professores em serviço: políticas de alinhamento aos organismos internacionais e à lógica neoliberal |
title |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
spellingShingle |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal Zientarski, Clarice Continuing formation of teacher International Organizations Neoliberalism. Formación continuada de profesores Organismos internacionales Neoliberalismo. Formação continuada de professores Organismos internacionais Neoliberalismo. |
title_short |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
title_full |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
title_fullStr |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
title_full_unstemmed |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
title_sort |
Formation teachers in service: alignment of policies to international organizations and logic neoliberal |
author |
Zientarski, Clarice |
author_facet |
Zientarski, Clarice Freire, Perla da Almeida de Lima, Maria Aires |
author_role |
author |
author2 |
Freire, Perla da Almeida de Lima, Maria Aires |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zientarski, Clarice Freire, Perla da Almeida de Lima, Maria Aires |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing formation of teacher International Organizations Neoliberalism. Formación continuada de profesores Organismos internacionales Neoliberalismo. Formação continuada de professores Organismos internacionais Neoliberalismo. |
topic |
Continuing formation of teacher International Organizations Neoliberalism. Formación continuada de profesores Organismos internacionales Neoliberalismo. Formação continuada de professores Organismos internacionais Neoliberalismo. |
description |
This study is part of PIBIC / UFC / FUNCAP project entitled: "The continuing formation of teachers in the context of democratization of the school management in municipal network of Fortaleza, Ceará, Brazil", which aims to identify actions and proposals involving the continuing formation process of teachers from different training areas. This is a qualitative approach research; the instruments used were documentary research and semi-structured interviews with teachers and other components of the school community. In the data analysis the theoretical basis of support is the historical dialectic, to try to reach an understanding of the investigated reality. As partial results with the objects, eleven schools of the municipal network, and their segments, it appears that teacher formation policies and actions in progress signal to the alignment of education and training to meet the legal powers, international organizations and neoliberal ideology. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545 10.21723/riaee.v14i4.8545 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i4.8545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/8727 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9533 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8545/9698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2160-2174 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854835564544 |