O avanço do projeto neoliberal nas diretrizes para a formação de professores no Brasil
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8920 |
Resumo: | The article analyzes the restructuring of teacher education in Brazil from Resolution 2/2019, which defines the National Curriculum Guidelines for Teacher Education for Basic Education, comparing your projectwith the Resolution that preceded,the Resolution 1/2002, identifying updates and continuities. The text is a study of politics, without reducing it to the political text, here understood as one of the moments of its production. To understand the Guidelines in their political trajectory, the authors use the documentary analysis of opinions and resolutions of the National Education Council, in addition to texts by political actors who contributed to sustain the need to reform teacher training courses. It concludes that the Guidelines approved in 2019 reissues the principles, fundamentals, and procedures of the 2002 Guidelines, growing the neoliberal teacher training project started during the Fernando Henrique Cardoso government, with the expansion of its managerial characteristics. |
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O avanço do projeto neoliberal nas diretrizes para a formação de professores no Brasil El avance del proyecto neoliberal en directrices para la formación de profesores en Brasil The advancement of the neoliberal project inguidelines for teacher training in Brazil Formação de professoresDiretrizesNeoliberalismoFormación del profesoradoDirectricesNeoliberalismoTeacher TrainingGuidelinesNeoliberalism The article analyzes the restructuring of teacher education in Brazil from Resolution 2/2019, which defines the National Curriculum Guidelines for Teacher Education for Basic Education, comparing your projectwith the Resolution that preceded,the Resolution 1/2002, identifying updates and continuities. The text is a study of politics, without reducing it to the political text, here understood as one of the moments of its production. To understand the Guidelines in their political trajectory, the authors use the documentary analysis of opinions and resolutions of the National Education Council, in addition to texts by political actors who contributed to sustain the need to reform teacher training courses. It concludes that the Guidelines approved in 2019 reissues the principles, fundamentals, and procedures of the 2002 Guidelines, growing the neoliberal teacher training project started during the Fernando Henrique Cardoso government, with the expansion of its managerial characteristics. El artículo analiza la reestructuración de la formación docente en Brasil a partir de la Resolución 2/2019, que define las Directrices Curriculares Nacionales para la Formación Docente de Educación Básica, comparando tu proyecto con la Resolución que la precedió, la Resolución 1/2002, identificando actualizaciones y continuidades. El texto es un estudio de la política, sin reducirlo al texto político, entendido aquí como uno de los momentos de su producción. Para comprender los Lineamientos en su trayectoria política, los autores utilizan el análisis documental de opiniones y resoluciones del Consejo Nacional de Educación, además de textos de actores políticos que contribuyeron a sustentar la necesidad de reformar los cursos de formación docente. Concluye que los Lineamientos aprobados en 2019 reeditan los principios, fundamentos y procedimientos de los Lineamientos de 2002, empeoramiento el proyecto neoliberal de formación docente iniciado durante el gobierno de Fernando Henrique Cardoso, con la ampliación de sus características gerenciales. O artigo analisa a reestruturação da formação docente no Brasil a partir da Resolução CNE/CP no 2/2019, que define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores para a Educação Básica, confrontando seu projeto com a Resolução que a precedeu, a Resolução CNE/CP no 1/2002, identificando atualizações e continuidades. O texto é um estudo de política, sem reduzi-la ao texto político, aqui entendido como um dos momentos da sua produção. Para compreender as Diretrizes na sua trajetória política os autores utilizam a análise documental de pareceres e resoluções do Conselho Nacional de Educação, além de textos de atores políticos que contribuíram para sustentar a necessidade de reformar os cursos de formação de professores. Conclui que as Diretrizes aprovadas no ano de 2019 reeditam princípios, fundamentos e procedimentos das Diretrizes de 2002, recrudescendoo projeto neoliberal de formação de professores iniciado no governo Fernando Henrique Cardoso, com a ampliação das suas características gerenciais. Edições UESB2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/892010.22481/praxisedu.v17i46.8920Práxis Educacional; v. 17 n. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 127-151Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 127-151Práxis Educacional; Vol. 17 No. 46 (2021): Dossiê formação de professores: projetos em disputa ; 127-1512178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8920/5837http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Eliana da SilvaCunha, Emmanuel RibeiroBrito, Ana Rosa Peixoto de2021-08-06T01:37:06Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8920Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-08-06T01:37:06Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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