Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cíntia Régia
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070
Resumo: This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal.
id UNESP-15_8d5d7a40403012b8440865af2b78cfb2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11070
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)Entre trajetorias y la construcción de la conciencia histórica en la formación de los profesores de Historia (Indaial/SC)Entre trajetórias e a construção da consciência histórica na formação dos professores de História (Indaial/SC)Teacher trainingEthnic-cultural diversityHistorical teacher consciousnessFormación de profesoresDiversidad étnico-culturalConsciencia histórica docenteFormação de professoresDiversidade étnico-culturalConsciência histórica docente.This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal.Este artículo hace un balance teórico-metodológico sobre la trayectoria de la Formación de Profesores de la Enseñanza Fundamental (años finales) de la red municipal de Indaial (SC). El objetivo de esta formación, iniciada en 2014 y concluida en 2017, era reelaborar la propuesta curricular de historia. Los profesores resignificaron los contenidos y enfoques de las prácticas de enseñanza en historia reinterpretando sus conciencias históricas. Este análisis se divide en tres momentos: primero, abordamos las elecciones de los referentes teóricos y metodológicos; segundo, discutimos la importancia de las reflexiones acerca de la pluralidad étnico-cultural en la didáctica de la Historia; por último, presentamos las acciones efectivas en la formación con esos profesores para la reelaboración de la propuesta.Este artigo faz um balanço teórico-metodológico sobre a trajetória da Formação de Professores do Ensino Fundamental (anos finais) da rede municipal de Indaial (SC). O objetivo dessa formação, iniciada em 2014 e concluída em 2017, era reelaborar a Proposta Curricular de História. Os professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricas. Essa análise é dividida em três momentos: primeiro, abordamos as escolhas dos referenciais teóricos e metodológicos; segundo, discutimos a importância das reflexões acerca da pluralidade étnico-cultural na didática da História; por fim, apresentamos as ações efetivadas na formação com esses professores para a reelaboração da proposta.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionos professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricasapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1107010.21723/riaee.v14i1.11070Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-3241982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7905https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7906https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7987Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cíntia Régia2020-08-31T14:14:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11070Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-31T14:14:23Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
Entre trajetorias y la construcción de la conciencia histórica en la formación de los profesores de Historia (Indaial/SC)
Entre trajetórias e a construção da consciência histórica na formação dos professores de História (Indaial/SC)
title Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
spellingShingle Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
Rodrigues, Cíntia Régia
Teacher training
Ethnic-cultural diversity
Historical teacher consciousness
Formación de profesores
Diversidad étnico-cultural
Consciencia histórica docente
Formação de professores
Diversidade étnico-cultural
Consciência histórica docente.
title_short Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
title_full Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
title_fullStr Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
title_full_unstemmed Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
title_sort Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
author Rodrigues, Cíntia Régia
author_facet Rodrigues, Cíntia Régia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cíntia Régia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Ethnic-cultural diversity
Historical teacher consciousness
Formación de profesores
Diversidad étnico-cultural
Consciencia histórica docente
Formação de professores
Diversidade étnico-cultural
Consciência histórica docente.
topic Teacher training
Ethnic-cultural diversity
Historical teacher consciousness
Formación de profesores
Diversidad étnico-cultural
Consciencia histórica docente
Formação de professores
Diversidade étnico-cultural
Consciência histórica docente.
description This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
os professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070
10.21723/riaee.v14i1.11070
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.11070
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7905
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7906
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856145235968