Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070 |
Resumo: | This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal. |
id |
UNESP-15_8d5d7a40403012b8440865af2b78cfb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11070 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC)Entre trajetorias y la construcción de la conciencia histórica en la formación de los profesores de Historia (Indaial/SC)Entre trajetórias e a construção da consciência histórica na formação dos professores de História (Indaial/SC)Teacher trainingEthnic-cultural diversityHistorical teacher consciousnessFormación de profesoresDiversidad étnico-culturalConsciencia histórica docenteFormação de professoresDiversidade étnico-culturalConsciência histórica docente.This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal.Este artículo hace un balance teórico-metodológico sobre la trayectoria de la Formación de Profesores de la Enseñanza Fundamental (años finales) de la red municipal de Indaial (SC). El objetivo de esta formación, iniciada en 2014 y concluida en 2017, era reelaborar la propuesta curricular de historia. Los profesores resignificaron los contenidos y enfoques de las prácticas de enseñanza en historia reinterpretando sus conciencias históricas. Este análisis se divide en tres momentos: primero, abordamos las elecciones de los referentes teóricos y metodológicos; segundo, discutimos la importancia de las reflexiones acerca de la pluralidad étnico-cultural en la didáctica de la Historia; por último, presentamos las acciones efectivas en la formación con esos profesores para la reelaboración de la propuesta.Este artigo faz um balanço teórico-metodológico sobre a trajetória da Formação de Professores do Ensino Fundamental (anos finais) da rede municipal de Indaial (SC). O objetivo dessa formação, iniciada em 2014 e concluída em 2017, era reelaborar a Proposta Curricular de História. Os professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricas. Essa análise é dividida em três momentos: primeiro, abordamos as escolhas dos referenciais teóricos e metodológicos; segundo, discutimos a importância das reflexões acerca da pluralidade étnico-cultural na didática da História; por fim, apresentamos as ações efetivadas na formação com esses professores para a reelaboração da proposta.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionos professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricasapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1107010.21723/riaee.v14i1.11070Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-3241982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7905https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7906https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7987Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cíntia Régia2020-08-31T14:14:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11070Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-31T14:14:23Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) Entre trajetorias y la construcción de la conciencia histórica en la formación de los profesores de Historia (Indaial/SC) Entre trajetórias e a construção da consciência histórica na formação dos professores de História (Indaial/SC) |
title |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
spellingShingle |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) Rodrigues, Cíntia Régia Teacher training Ethnic-cultural diversity Historical teacher consciousness Formación de profesores Diversidad étnico-cultural Consciencia histórica docente Formação de professores Diversidade étnico-cultural Consciência histórica docente. |
title_short |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
title_full |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
title_fullStr |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
title_full_unstemmed |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
title_sort |
Between trajectories and the construction of historical consciousness in the training of the teachers of History (Indaial /SC) |
author |
Rodrigues, Cíntia Régia |
author_facet |
Rodrigues, Cíntia Régia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cíntia Régia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Ethnic-cultural diversity Historical teacher consciousness Formación de profesores Diversidad étnico-cultural Consciencia histórica docente Formação de professores Diversidade étnico-cultural Consciência histórica docente. |
topic |
Teacher training Ethnic-cultural diversity Historical teacher consciousness Formación de profesores Diversidad étnico-cultural Consciencia histórica docente Formação de professores Diversidade étnico-cultural Consciência histórica docente. |
description |
This article makes a theoretical-methodological balance on the trajectory of the Teacher Training of Elementary School (final years) of the municipal network of Indaial (SC). The purpose of this training, begun in 2014 and completed in 2017, was to rework the Curriculum Proposal of History. The teachers carried out the re-signification of contents and approaches of teaching practices in history, building and reinterpreting their historical consciousnesses. This analysis is divided into three moments: in the first, we approach the choices of theoretical and methodological references; in the second, we discuss the importance of reflections about ethnic-cultural plurality in the didactics of History; finally, we present the actions carried out in the training with these teachers for the re-elaboration of the proposal. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion os professores ressignificaram os conteúdos e abordagens das práticas de ensino em história reinterpretando suas consciências históricas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070 10.21723/riaee.v14i1.11070 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.11070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7905 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7906 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11070/7987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 309-324 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856145235968 |