Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Emerson Lizandro Dias
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Roberto Rafael Dias da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226
Resumo: This article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation.
id UNESP-15_941feeb7f30ba139446207f27966b34a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11226
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical readingLa flexibilización como un imperativo político en las políticas curriculares para la Enseñanza Media en Brasil: una lectura críticaA flexibilização como um imperativo político nas políticas curriculares para o Ensino Médio no Brasil: uma leitura críticaCurricular PoliciesSecondary EducationCapitalist RestructuringPolíticas CurricularesEnseñanza MediaReestructuración capitalistaPolíticas CurricularesEnsino MédioReestruturação capitalistaThis article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation.El presente artículo se inscribe en el campo de los Estudios Curriculares y examina la reforma curricular de la Enseñanza Media promulgada en 2017. A partir de un análisis teórico conceptual que tiene como base las políticas educativas en el contexto de la Globalización y la ley 13.415 / 2017, el objetivo Del trabajo es entender que las racionalidades políticas se constituyen en Brasil, desde la década de 1990 que reorientan y reproducen arreglos curriculares de forma continua y progresiva. El estudio se justifica por la centralidad que la Enseñanza Media ha asumido en la agenda educativa brasileñaO presente artigo inscreve-se no campo dos Estudos Curriculares e realiza uma análise preliminar da reforma curricular do Ensino Médio promulgada no Brasil em 2017. A partir de uma análise teórico-conceitual que toma como base as políticas educacionais no contexto da Globalização e a Lei n. 13.415/2017, o objetivo do trabalho é compreender que racionalidades políticas se constituem no Brasil, desde a década de 1990, que reorientam e reproduzem arranjos curriculares de forma contínua e progressiva. O estudo justifica-se pela centralidade que o Ensino Médio tem assumido na agenda educacional brasileira no decorrer deste período e que neste momento volta à tona com a recente reformulação. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1122610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-17781982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7690https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7691https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7756Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Emerson Lizandro DiasSilva, Roberto Rafael Dias da2018-11-17T02:05:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11226Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
La flexibilización como un imperativo político en las políticas curriculares para la Enseñanza Media en Brasil: una lectura crítica
A flexibilização como um imperativo político nas políticas curriculares para o Ensino Médio no Brasil: uma leitura crítica
title Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
spellingShingle Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
Silveira, Emerson Lizandro Dias
Curricular Policies
Secondary Education
Capitalist Restructuring
Políticas Curriculares
Enseñanza Media
Reestructuración capitalista
Políticas Curriculares
Ensino Médio
Reestruturação capitalista
title_short Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
title_full Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
title_fullStr Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
title_full_unstemmed Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
title_sort Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
author Silveira, Emerson Lizandro Dias
author_facet Silveira, Emerson Lizandro Dias
Silva, Roberto Rafael Dias da
author_role author
author2 Silva, Roberto Rafael Dias da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Emerson Lizandro Dias
Silva, Roberto Rafael Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv Curricular Policies
Secondary Education
Capitalist Restructuring
Políticas Curriculares
Enseñanza Media
Reestructuración capitalista
Políticas Curriculares
Ensino Médio
Reestruturação capitalista
topic Curricular Policies
Secondary Education
Capitalist Restructuring
Políticas Curriculares
Enseñanza Media
Reestructuración capitalista
Políticas Curriculares
Ensino Médio
Reestruturação capitalista
description This article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7690
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7691
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856530063360