Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226 |
Resumo: | This article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation. |
id |
UNESP-15_941feeb7f30ba139446207f27966b34a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11226 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical readingLa flexibilización como un imperativo político en las políticas curriculares para la Enseñanza Media en Brasil: una lectura críticaA flexibilização como um imperativo político nas políticas curriculares para o Ensino Médio no Brasil: uma leitura críticaCurricular PoliciesSecondary EducationCapitalist RestructuringPolíticas CurricularesEnseñanza MediaReestructuración capitalistaPolíticas CurricularesEnsino MédioReestruturação capitalistaThis article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation.El presente artículo se inscribe en el campo de los Estudios Curriculares y examina la reforma curricular de la Enseñanza Media promulgada en 2017. A partir de un análisis teórico conceptual que tiene como base las políticas educativas en el contexto de la Globalización y la ley 13.415 / 2017, el objetivo Del trabajo es entender que las racionalidades políticas se constituyen en Brasil, desde la década de 1990 que reorientan y reproducen arreglos curriculares de forma continua y progresiva. El estudio se justifica por la centralidad que la Enseñanza Media ha asumido en la agenda educativa brasileñaO presente artigo inscreve-se no campo dos Estudos Curriculares e realiza uma análise preliminar da reforma curricular do Ensino Médio promulgada no Brasil em 2017. A partir de uma análise teórico-conceitual que toma como base as políticas educacionais no contexto da Globalização e a Lei n. 13.415/2017, o objetivo do trabalho é compreender que racionalidades políticas se constituem no Brasil, desde a década de 1990, que reorientam e reproduzem arranjos curriculares de forma contínua e progressiva. O estudo justifica-se pela centralidade que o Ensino Médio tem assumido na agenda educacional brasileira no decorrer deste período e que neste momento volta à tona com a recente reformulação. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1122610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-17781982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7690https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7691https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7756Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Emerson Lizandro DiasSilva, Roberto Rafael Dias da2018-11-17T02:05:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11226Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading La flexibilización como un imperativo político en las políticas curriculares para la Enseñanza Media en Brasil: una lectura crítica A flexibilização como um imperativo político nas políticas curriculares para o Ensino Médio no Brasil: uma leitura crítica |
title |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
spellingShingle |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading Silveira, Emerson Lizandro Dias Curricular Policies Secondary Education Capitalist Restructuring Políticas Curriculares Enseñanza Media Reestructuración capitalista Políticas Curriculares Ensino Médio Reestruturação capitalista |
title_short |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
title_full |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
title_fullStr |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
title_full_unstemmed |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
title_sort |
Flexibilization as a political imperative in curricular policies for High School in Brazil: a critical reading |
author |
Silveira, Emerson Lizandro Dias |
author_facet |
Silveira, Emerson Lizandro Dias Silva, Roberto Rafael Dias da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Roberto Rafael Dias da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Emerson Lizandro Dias Silva, Roberto Rafael Dias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curricular Policies Secondary Education Capitalist Restructuring Políticas Curriculares Enseñanza Media Reestructuración capitalista Políticas Curriculares Ensino Médio Reestruturação capitalista |
topic |
Curricular Policies Secondary Education Capitalist Restructuring Políticas Curriculares Enseñanza Media Reestructuración capitalista Políticas Curriculares Ensino Médio Reestruturação capitalista |
description |
This article is part of the Curricular Studies field and examines the curricular reform of the Secondary School promulgated in 2017. Based on a theoretical conceptual analysis based on educational policies in the context of Globalization and Law 13.415 / 2017, the objective Of the work is to understand that political rationalities are constituted in Brazil, since the 1990s that reorient and reproduce curricular arrangements in a continuous and progressive way. The study is justified by the centrality that High School has assumed in the Brazilian educational agenda since the 1990s and that at this moment comes back to the surface with the recent reformulation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7690 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7691 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11226/7756 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1759-1778 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856530063360 |