Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cícera Andréia de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Marques, Carmen Lúcia da Silva, Telles, Cassino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6638
Resumo: This article is in an effort to summarize the main features of social theory, referred to as Critical Theory, theoretical approach known by the Traditional Theory critical, especially as it is situated as a critical stance against capitalist society in the rescue of the ideal of human emancipation . Taking as a starting point supports the theoretical underpinning and as a point of arrival, the relationships between its theoretical and epistemological assumptions, our purpose focuses on the possibility of contributing to the understanding of the need for a link between theory and practice in teaching practices teachers of Physical Education, from its foundation in Critical Theory and Emancipatory Teaching Communicative (Kunz, 1994), which presents as foundational theoretical element Critical Theory of the Frankfurt School.
id UNESP-15_965e2fc800e5e6467fc1b7ea23354884
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6638
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativaTeoria crítica e educação física: aproximações a partir da abordagem critico-emancipatória e didática comunicativaCritical theoryPhysical educationCritical approach - emancipation and communicative teachingTeoria críticaEducação físicaAbordagem críticoemancipatória e didática comunicativaThis article is in an effort to summarize the main features of social theory, referred to as Critical Theory, theoretical approach known by the Traditional Theory critical, especially as it is situated as a critical stance against capitalist society in the rescue of the ideal of human emancipation . Taking as a starting point supports the theoretical underpinning and as a point of arrival, the relationships between its theoretical and epistemological assumptions, our purpose focuses on the possibility of contributing to the understanding of the need for a link between theory and practice in teaching practices teachers of Physical Education, from its foundation in Critical Theory and Emancipatory Teaching Communicative (Kunz, 1994), which presents as foundational theoretical element Critical Theory of the Frankfurt School.Este artigo trata-se de um esforço para sintetizar as principais características da teoria social, denominada como Teoria Crítica, abordagem teórica conhecida pela crítica a Teoria Tradicional, sobretudo por situar-se como postura crítica ante a sociedade capitalista no resgate do ideal de emancipação humana. Tendo como ponto de partida as sustentações teóricas que a alicerçam e como ponto de chegada, as relações entre seus pressupostos teóricos e epistemológicos, nosso propósito centra-se na possibilidade de contribuir para a compreensão da necessidade de uma relação entre teoria e prática nas práticas pedagógicas dos professores de Educação Física, a partir de sua fundamentação na Teoria Crítico Emancipatória e Didática Comunicativa (KUNZ, 1994), que apresenta como elemento teórico fundante a Teoria Crítica da Escola de Frankfurt.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/663810.21723/riaee.2016.v11.n1.p231Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 231-244Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 231-2441982-55872446-860610.21723/RIAEE.v11.n1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6638/5710Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Cícera Andréia deMarques, Carmen Lúcia da SilvaTelles, Cassino2017-11-08T19:19:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6638Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-08T19:19:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
Teoria crítica e educação física: aproximações a partir da abordagem critico-emancipatória e didática comunicativa
title Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
spellingShingle Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
Souza, Cícera Andréia de
Critical theory
Physical education
Critical approach - emancipation and communicative teaching
Teoria crítica
Educação física
Abordagem críticoemancipatória e didática comunicativa
title_short Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
title_full Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
title_fullStr Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
title_full_unstemmed Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
title_sort Physical education and critical theory: approaches from the approach critical-emancipatory and teaching comunicativa
author Souza, Cícera Andréia de
author_facet Souza, Cícera Andréia de
Marques, Carmen Lúcia da Silva
Telles, Cassino
author_role author
author2 Marques, Carmen Lúcia da Silva
Telles, Cassino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cícera Andréia de
Marques, Carmen Lúcia da Silva
Telles, Cassino
dc.subject.por.fl_str_mv Critical theory
Physical education
Critical approach - emancipation and communicative teaching
Teoria crítica
Educação física
Abordagem críticoemancipatória e didática comunicativa
topic Critical theory
Physical education
Critical approach - emancipation and communicative teaching
Teoria crítica
Educação física
Abordagem críticoemancipatória e didática comunicativa
description This article is in an effort to summarize the main features of social theory, referred to as Critical Theory, theoretical approach known by the Traditional Theory critical, especially as it is situated as a critical stance against capitalist society in the rescue of the ideal of human emancipation . Taking as a starting point supports the theoretical underpinning and as a point of arrival, the relationships between its theoretical and epistemological assumptions, our purpose focuses on the possibility of contributing to the understanding of the need for a link between theory and practice in teaching practices teachers of Physical Education, from its foundation in Critical Theory and Emancipatory Teaching Communicative (Kunz, 1994), which presents as foundational theoretical element Critical Theory of the Frankfurt School.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6638
10.21723/riaee.2016.v11.n1.p231
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6638
identifier_str_mv 10.21723/riaee.2016.v11.n1.p231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6638/5710
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 231-244
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 231-244
1982-5587
2446-8606
10.21723/RIAEE.v11.n1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853478707200