School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Câncio, Raimundo Nonato
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Araújo, Sônia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8766
Resumo: In assuming that the school has produced the exclusion of groups whose cultural backgrounds do not match the prevailing, based on the perspective of multicultural education and the study of ethnographic performed with the chanters of the municipality of Souls Oriximiná-PA, group develops the secular ritual of commendation of Souls, Holy Week, this research sought to answer how these individuals express their concern with maintaining their knowledge and their cultural practices, which assigned to the school in the perpetuation of such know ledge and what importance has been the role of the preservation of this ritual. The results show indifference to this cultural event and demonstrate that the schools walls are still limits to the other non-school know ledges aid.
id UNESP-15_a63648f3de8364c70ce0ed78711156dd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8766
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the AmazonEducación escolar, saberes culturales y prácticas educativas de los “rezadores de almas” en AmazoniaEducação escolar, saberes culturais e práticas educativas dos rezadores de almas na AmazôniaEducation. Knowledge. Cultural practices. Soul Prayers.Educación. Saberes. Prácticas culturales. “Rezadores de Almas”Educação. Saberes. Práticas culturais. Rezadores de Almas.In assuming that the school has produced the exclusion of groups whose cultural backgrounds do not match the prevailing, based on the perspective of multicultural education and the study of ethnographic performed with the chanters of the municipality of Souls Oriximiná-PA, group develops the secular ritual of commendation of Souls, Holy Week, this research sought to answer how these individuals express their concern with maintaining their knowledge and their cultural practices, which assigned to the school in the perpetuation of such know ledge and what importance has been the role of the preservation of this ritual. The results show indifference to this cultural event and demonstrate that the schools walls are still limits to the other non-school know ledges aid.Partiendo de la premisa de que la escuela ha producido la exclusión de aquellos grupos cuyos universos culturales no corresponden a los dominantes, basados en la perspectiva de una educación multicultural y en el estudio del tipo etnográfico realizado con los “Rezadores de Almas” de la ciudad de Oriximiná-PA, grupo que desarrolla el ritual secular de “Recomendación” de las Almas, en la Semana Santa, la presente investigación buscó contestar como esos sujetos expresan su preocupación con la manutención de sus saberes y de sus prácticas culturales; cuál la importancia asignada a la escuela en la perpetuación de esos saberes y cuál ha sido el papel de ésta en la preservación de ese ritual. Los resultados revelan la indiferencia con esa manifestación cultural y demuestran que los muros de las escuelas todavía son los límites con los otros saberes dichos no-escolares.Ao partir do pressuposto de que a escola tem produzido a exclusão daqueles grupos cujos universos culturais não correspondem aos dominantes, baseados na perspectiva de uma educação multicultural e no estudo do tipo etnográfico realizado com os Rezadores de Almas do município de Oriximiná-PA, grupo que desenvolve o ritual secular de Encomendação das Almas, na Semana Santa, a presente pesquisa buscou responder como esses sujeitos expressam sua preocupação com a manutenção de seus saberes e de suas práticas culturais; qual a importância atribuída à escola na perpetuação desses saberes e qual tem sido o papel desta na preservação desse ritual. Os resultados revelam a indiferença com essa manifestação cultural e demonstram que os muros das escolas ainda são os limites com os demais saberes ditos não-escolares.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/876610.21723/riaee.v11.n4.8766Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1864-1884Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1864-18841982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8766/6004Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCâncio, Raimundo NonatoAraújo, Sônia Maria2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8766Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
Educación escolar, saberes culturales y prácticas educativas de los “rezadores de almas” en Amazonia
Educação escolar, saberes culturais e práticas educativas dos rezadores de almas na Amazônia
title School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
spellingShingle School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
Câncio, Raimundo Nonato
Education. Knowledge. Cultural practices. Soul Prayers.
Educación. Saberes. Prácticas culturales. “Rezadores de Almas”
Educação. Saberes. Práticas culturais. Rezadores de Almas.
title_short School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
title_full School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
title_fullStr School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
title_full_unstemmed School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
title_sort School education, cultural knowledge and educational practices used by soul prayers in the Amazon
author Câncio, Raimundo Nonato
author_facet Câncio, Raimundo Nonato
Araújo, Sônia Maria
author_role author
author2 Araújo, Sônia Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Câncio, Raimundo Nonato
Araújo, Sônia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Knowledge. Cultural practices. Soul Prayers.
Educación. Saberes. Prácticas culturales. “Rezadores de Almas”
Educação. Saberes. Práticas culturais. Rezadores de Almas.
topic Education. Knowledge. Cultural practices. Soul Prayers.
Educación. Saberes. Prácticas culturales. “Rezadores de Almas”
Educação. Saberes. Práticas culturais. Rezadores de Almas.
description In assuming that the school has produced the exclusion of groups whose cultural backgrounds do not match the prevailing, based on the perspective of multicultural education and the study of ethnographic performed with the chanters of the municipality of Souls Oriximiná-PA, group develops the secular ritual of commendation of Souls, Holy Week, this research sought to answer how these individuals express their concern with maintaining their knowledge and their cultural practices, which assigned to the school in the perpetuation of such know ledge and what importance has been the role of the preservation of this ritual. The results show indifference to this cultural event and demonstrate that the schools walls are still limits to the other non-school know ledges aid.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8766
10.21723/riaee.v11.n4.8766
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8766
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8766
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8766/6004
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1864-1884
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1864-1884
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854921547776