Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonilla Esquivel, José Luis
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Montes Silva, Melanie Elizabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505
Resumo: Academic mobility is a strategy for achieving internationalization and helps to meet the demands of globalization. This paper reports the learning achieved by 31 Mexican students from a professional Master's program in Education, who took a short, one-week course at the University of Salamanca and the University of Coimbra. The method consisted in performing qualitative content analysis of the students' final papers, specifically the reflective sections that were requested. The result allows identifying learning of diverse nature: (1) conceptual, mainly those of the course; (2) procedural, by the planning of the trip; (3) attitudinal, as personal growth, experience of values and reproduction of stereotypes, and (4) socio-affective, by the coexistence. As a conclusion, the relevance and meaning of study trips of this type is established, which, in spite of their brevity, entails substantial learning of diverse nature.
id UNESP-15_a783cc527612c6b7003c76c267886059
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14505
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in EducationCursos breves en el extranjero: aprendizajes logrados por estudiantes de posgrado en EducaciónCursos de curta duração no exterior: aprendizagens obtidas por estudantes de pós-graduação em EducaçãoInternationalizationStudent mobilityPostgraduate studentLearningInternacionalizaciónMovilidad estudiantilEstudiante de PosgradoAprendizajeInternacionalizaçãoMobilidade estudantilEstudante de pós-graduaçãoAprendizagemAcademic mobility is a strategy for achieving internationalization and helps to meet the demands of globalization. This paper reports the learning achieved by 31 Mexican students from a professional Master's program in Education, who took a short, one-week course at the University of Salamanca and the University of Coimbra. The method consisted in performing qualitative content analysis of the students' final papers, specifically the reflective sections that were requested. The result allows identifying learning of diverse nature: (1) conceptual, mainly those of the course; (2) procedural, by the planning of the trip; (3) attitudinal, as personal growth, experience of values and reproduction of stereotypes, and (4) socio-affective, by the coexistence. As a conclusion, the relevance and meaning of study trips of this type is established, which, in spite of their brevity, entails substantial learning of diverse nature.La movilidad académica es una estrategia para lograr la internacionalización y contribuye a responder a las exigencias de la globalización. Este trabajo reporta los aprendizajes logrados por 31 estudiantes mexicanos de un programa profesionalizante de Maestría en Educación, quienes tomaron un curso breve, de una semana, en la Universidad de Salamanca y en la Universidad de Coimbra. El método consistió en realizar análisis de contenido cualitativo a los trabajos finales de los estudiantes, específicamente a los apartados reflexivos que les fueron solicitados. El resultado permite identificar aprendizajes de naturaleza diversa: (1) conceptuales, principalmente los propios del curso; (2) procedimentales, por la planeación del viaje; (3) actitudinales, como crecimiento personal, vivencia de valores y reproducción de estereotipos, y (4) socioafectivos, por la convivencia. Como conclusión se establece la relevancia y significado de viajes de estudio de este tipo, que, a pesar de su brevedad, conllevan aprendizajes cuantiosos y de diversa naturaleza.A mobilidade acadêmica é uma estratégia para alcançar a internacionalização e ajuda a atender às demandas da globalização. Este trabalho relata os aprendizados alcançados por 31 estudantes mexicanos de um programa de mestrado profissionalizante, que fez um curso curto de uma semana na Universidade de Salamanca e na Universidade de Coimbra. O método consistiu na realização da análise de conteúdo qualitativo ao trabalho final dos alunos, especificamente as seções reflexivas solicitadas. O resultado permite identificar aprendizados de natureza diferente: (1) conceitual, principalmente os do curso; (2) processual, pelo planejamento da viagem; (3) atitudes, como crescimento pessoal, experiência de valores e reprodução de estereótipos, e (4) sociofetiva, pela convivência. A conclusão estabelece a relevância e a significância das viagens de estudo desse tipo, que, apesar de sua brevidade, envolvem grandes aprendizados de natureza diferente.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1450510.21723/riaee.v15iesp4.14505Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 4, dez. - 15 Anos pensando a Educação Escolar em Ibero-América ; 2577-2586Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 4, dez. - 15 Anos pensando a Educação Escolar em Ibero-América ; 2577-25861982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13769https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/10040https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13770https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13771Copyright (c) 2020 José Luis Bonilla Esquivel, Melanie Elizabeth Montes Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonilla Esquivel, José LuisMontes Silva, Melanie Elizabeth2022-08-11T20:02:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14505Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2022-08-11T20:02:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
Cursos breves en el extranjero: aprendizajes logrados por estudiantes de posgrado en Educación
Cursos de curta duração no exterior: aprendizagens obtidas por estudantes de pós-graduação em Educação
title Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
spellingShingle Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
Bonilla Esquivel, José Luis
Internationalization
Student mobility
Postgraduate student
Learning
Internacionalización
Movilidad estudiantil
Estudiante de Posgrado
Aprendizaje
Internacionalização
Mobilidade estudantil
Estudante de pós-graduação
Aprendizagem
title_short Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
title_full Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
title_fullStr Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
title_full_unstemmed Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
title_sort Short courses abroad: learnings obtained by postgraduate students in Education
author Bonilla Esquivel, José Luis
author_facet Bonilla Esquivel, José Luis
Montes Silva, Melanie Elizabeth
author_role author
author2 Montes Silva, Melanie Elizabeth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonilla Esquivel, José Luis
Montes Silva, Melanie Elizabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization
Student mobility
Postgraduate student
Learning
Internacionalización
Movilidad estudiantil
Estudiante de Posgrado
Aprendizaje
Internacionalização
Mobilidade estudantil
Estudante de pós-graduação
Aprendizagem
topic Internationalization
Student mobility
Postgraduate student
Learning
Internacionalización
Movilidad estudiantil
Estudiante de Posgrado
Aprendizaje
Internacionalização
Mobilidade estudantil
Estudante de pós-graduação
Aprendizagem
description Academic mobility is a strategy for achieving internationalization and helps to meet the demands of globalization. This paper reports the learning achieved by 31 Mexican students from a professional Master's program in Education, who took a short, one-week course at the University of Salamanca and the University of Coimbra. The method consisted in performing qualitative content analysis of the students' final papers, specifically the reflective sections that were requested. The result allows identifying learning of diverse nature: (1) conceptual, mainly those of the course; (2) procedural, by the planning of the trip; (3) attitudinal, as personal growth, experience of values and reproduction of stereotypes, and (4) socio-affective, by the coexistence. As a conclusion, the relevance and meaning of study trips of this type is established, which, in spite of their brevity, entails substantial learning of diverse nature.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505
10.21723/riaee.v15iesp4.14505
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp4.14505
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13769
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/10040
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13770
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14505/13771
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 José Luis Bonilla Esquivel, Melanie Elizabeth Montes Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 José Luis Bonilla Esquivel, Melanie Elizabeth Montes Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 4, dez. - 15 Anos pensando a Educação Escolar em Ibero-América ; 2577-2586
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 4, dez. - 15 Anos pensando a Educação Escolar em Ibero-América ; 2577-2586
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1820236784719626240