Valorization, practice and recognition of university creches teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Silvânia Brito
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pires, Ennia Débora Passos Braga, Ribas, Geovania Fagundes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12780
Resumo: This article is a master's research clipping whose objective was to discuss Public Policies for Early Childhood Education: implementation of university daycare centers at the State University of Southwest of Bahia (UESB). It is a qualitative research with a theoretical contribution in dialectical historical materialism. Data were collected through semi-structured interviews and analysis of legal and normative documents of the studied institution. The study reveals that the UESB daycare centers have faced dilemmas since the implementation, for 30 years, of: lack of professional valorization, precariousness of labor contracts and the lack of recognition of these spaces within the institution as a field of research and training for university students.
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spelling Valorization, practice and recognition of university creches teachersValorización, práctica y reconocimiento de profesores de creches de la universidadValorização, precarização e reconhecimento dos professores de creches universitáriasPublic policiesChild educationUniversity nursery.Políticas públicasEducación infantilGuardería universitaria.Políticas públicasEducação infantilCreche universitária.This article is a master's research clipping whose objective was to discuss Public Policies for Early Childhood Education: implementation of university daycare centers at the State University of Southwest of Bahia (UESB). It is a qualitative research with a theoretical contribution in dialectical historical materialism. Data were collected through semi-structured interviews and analysis of legal and normative documents of the studied institution. The study reveals that the UESB daycare centers have faced dilemmas since the implementation, for 30 years, of: lack of professional valorization, precariousness of labor contracts and the lack of recognition of these spaces within the institution as a field of research and training for university students.Este texto es un recorte de investigación de maestría cuyo objetivo fue discutir Políticas públicas para la educación infantil temprana: implementación de guarderías universitarias en la Universidad Estatal del Suroeste de Bahía (UESB). Es una investigación cualitativa con una contribución teórica en el materialismo histórico dialéctico. Los datos se recopilaron a través de entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos legales y normativos de la institución estudiada, que revela que las guarderías de la UESB han enfrentado dilemas desde la implementación, durante 30 años, de: falta de valorización profesional, precariedad de los contratos laborales y la falta de reconocimiento de estos espacios dentro de la institución como un campo de investigación y formación para estudiantes universitarios.Este artigo é um recorte de pesquisa de mestrado cujo objetivo foi discutir Políticas Públicas para Educação Infantil: implementação de creches universitárias na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Trata-se de uma pesquisa qualitativa com aporte teórico no materialismo histórico dialético. Os dados foram coletados através de entrevistas semiestruturadas e análise de documentos legais e normativos da Instituição estudada. O estudo revela que as creches da UESB enfrentam dilemas desde a implementação, há trinta anos, sejam: a falta de valorização profissional, a precarização dos contratos trabalhistas e a falta de reconhecimento desses espaços no interior da instituição como campo de pesquisa e de formação para alunos da própria universidade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1278010.21723/riaee.v15i1.12780Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 221-235Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 221-2351982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12780/8807https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12780/9090https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12780/9479Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Silvânia BritoPires, Ennia Débora Passos BragaRibas, Geovania Fagundes2020-08-14T16:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12780Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:55:56Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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