Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neuvald, Luciane
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mesomo Lira, Aliandra Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601
Resumo: The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic.
id UNESP-15_b49cb33278860e1d8ad100aa716393b4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning processContenido y forma, razón y sensibilidad en el proceso de enseñanza-aprendizajeConteúdo e forma, razão e sensibilidade no processo de ensino-aprendizagemAdorno. Reason and sensibility. Teaching- learning.Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje.Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem.The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic.Se pretende reflexionar sobre la relación entre contenido y forma a partir del par conceptual razón y sensibilidad. Se entiende que la experiencia estética abre espacio para el diálogo entre los dos elementos que componen el último par conceptual, contribuyendo para que la relación entre contenido y forma resista al dualismo y a la espetacularización de la enseñanza. El análisis fundamentado en el referencial teórico adorniano vislumbra, en el arte, la potencialidad formativa y la posibilidad de pensar y conocer de forma acogedora el objeto de conocimiento. Así, la experiencia estética como experiencia formativa presupone la negación de la lógica instrumental y el énfasis en la lógica emancipadora.Pretende-se refletir sobre a relação entre conteúdo e forma a partir do par conceitual razão e sensibilidade. Entende-se que a experiência estética abre espaço para o diálogo entre os dois elementos que compõem o último par conceitual, contribuindo para que a relação entre conteúdo e forma resista ao dualismo e à espetacularização do ensino. A análise fundamentada no referencial teórico adorniano vislumbra, na arte, a potencialidade formativa e a possibilidade de pensar e conhecer acolhedoramente o objeto de conhecimento. Nesses termos, a experiência estética enquanto experiência formativa pressupõe a negação da lógica instrumental e a ênfase na lógica emancipatória. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/760110.21723/riaee.v11.n3.p7601Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-13421982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601/5912Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeuvald, LucianeMesomo Lira, Aliandra Cristina2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
Contenido y forma, razón y sensibilidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje
Conteúdo e forma, razão e sensibilidade no processo de ensino-aprendizagem
title Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
spellingShingle Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
Neuvald, Luciane
Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning.
Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje.
Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem.
title_short Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
title_full Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
title_fullStr Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
title_full_unstemmed Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
title_sort Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
author Neuvald, Luciane
author_facet Neuvald, Luciane
Mesomo Lira, Aliandra Cristina
author_role author
author2 Mesomo Lira, Aliandra Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neuvald, Luciane
Mesomo Lira, Aliandra Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning.
Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje.
Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem.
topic Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning.
Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje.
Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem.
description The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601
10.21723/riaee.v11.n3.p7601
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.p7601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601/5912
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853931692032