Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601 |
Resumo: | The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic. |
id |
UNESP-15_b49cb33278860e1d8ad100aa716393b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning processContenido y forma, razón y sensibilidad en el proceso de enseñanza-aprendizajeConteúdo e forma, razão e sensibilidade no processo de ensino-aprendizagemAdorno. Reason and sensibility. Teaching- learning.Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje.Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem.The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic.Se pretende reflexionar sobre la relación entre contenido y forma a partir del par conceptual razón y sensibilidad. Se entiende que la experiencia estética abre espacio para el diálogo entre los dos elementos que componen el último par conceptual, contribuyendo para que la relación entre contenido y forma resista al dualismo y a la espetacularización de la enseñanza. El análisis fundamentado en el referencial teórico adorniano vislumbra, en el arte, la potencialidad formativa y la posibilidad de pensar y conocer de forma acogedora el objeto de conocimiento. Así, la experiencia estética como experiencia formativa presupone la negación de la lógica instrumental y el énfasis en la lógica emancipadora.Pretende-se refletir sobre a relação entre conteúdo e forma a partir do par conceitual razão e sensibilidade. Entende-se que a experiência estética abre espaço para o diálogo entre os dois elementos que compõem o último par conceitual, contribuindo para que a relação entre conteúdo e forma resista ao dualismo e à espetacularização do ensino. A análise fundamentada no referencial teórico adorniano vislumbra, na arte, a potencialidade formativa e a possibilidade de pensar e conhecer acolhedoramente o objeto de conhecimento. Nesses termos, a experiência estética enquanto experiência formativa pressupõe a negação da lógica instrumental e a ênfase na lógica emancipatória. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/760110.21723/riaee.v11.n3.p7601Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-13421982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601/5912Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeuvald, LucianeMesomo Lira, Aliandra Cristina2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process Contenido y forma, razón y sensibilidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje Conteúdo e forma, razão e sensibilidade no processo de ensino-aprendizagem |
title |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
spellingShingle |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process Neuvald, Luciane Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning. Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje. Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem. |
title_short |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
title_full |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
title_fullStr |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
title_full_unstemmed |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
title_sort |
Content and form, reason and sensibility in the teaching-learning process |
author |
Neuvald, Luciane |
author_facet |
Neuvald, Luciane Mesomo Lira, Aliandra Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Mesomo Lira, Aliandra Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neuvald, Luciane Mesomo Lira, Aliandra Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning. Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje. Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem. |
topic |
Adorno. Reason and sensibility. Teaching- learning. Adorno. Razón y Sensibilidad. Enseñanza-aprendizaje. Adorno. Razão e sensibilidade. Ensino-aprendizagem. |
description |
The intention is reflect on the relationship between content and form from the conceptual couple reason and sensibility. It is understood that the aesthetic experience open space for dialogue between the two elements that make up the last couple conceptual, contributing to the relationship between content and form resist the dualism and the spectacle of education. The analysis based on the theoretical framework envisions Adorno, in the art, the formative potential and the possibility of thinking and knowing warmly the object of knowledge. In these terms, the aesthetic experience as a formative experience presupposes the denial of instrumental logic and the emphasis on the emancipatory logic. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601 10.21723/riaee.v11.n3.p7601 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n3.p7601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7601/5912 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1331-1342 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.n3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215853931692032 |