Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681 |
Resumo: | This paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education. |
id |
UNESP-15_b5dcc7c13ceef6ff23cdf4c8e66b5c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16681 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPBGénero y diversidad en la escuela y su interfaz en la formación docente: La experiencia de/la GDE/UFPBGênero e diversidade na escola e sua interface na formação de professores/as: A experiência do GDE/UFPBGenderDiversityTeacher educationGDEGéneroDiversidadFormación de profesoresGDEGêneroDiversidadeFormação docenteGDEThis paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education.Este texto trata sobre el Curso de Especialización en Género y Diversidad en la Escuela (GDE), una propuesta pionera, en Brasil, dirigida a la formación de educadores. Inicialmente, recupera la propuesta de formación continua de profesores sobre eses temas, situándola en su contexto político. Luego presenta la experiencia del Centro Interdisciplinario de Investigación y Acción sobre Mujer y Relaciones de Género, del Centro de Educación de la Universidad Federal de Paraíba, en su primera oferta, en 2014-2015. Enfoca la experiencia reciente de su segunda promoción en 2020-2021, en el formato a distancia, durante la pandemia del Covid-19, y describe a sus alumnos, sus motivaciones y expectativas, con base en un cuestionario aplicado en julio de 2021. En este momento de ataque a los estudios y políticas de género, especialmente en la educación escolar, termina argumentando sobre la importancia de incluir la perspectiva de género en la formación docente.Este texto trata do Curso de Especialização Gênero e Diversidade na Escola (GDE), uma proposta pioneira, de âmbito nacional, destinada à formação de educadoras/es. Inicialmente, recupera a proposta de oferta desse curso de formação docente continuada, situando-a em seu contexto político. Em seguida, apresenta a experiência do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher e Relações de Sexo e Gênero, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, em sua primeira oferta, em 2014-2015. Focaliza, então, a experiência recente de sua segunda turma em 2020-2021, no formato à distância, durante o isolamento social decorrente da pandemia de Covid-19, e descreve seu alunado, suas motivações e expectativas, com base em um questionário aplicado em julho de 2021. Neste momento de ataque aos estudos e às políticas de gênero, especialmente na educação escolar, finaliza argumentando sobre a importância da inclusão da perspectiva de gênero na formação docente.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1668110.21723/riaee.v18i00.16681Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0231271982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17161https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17162https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17163https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17164https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17165Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Mirandahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jeane Felix daCarvalho , Maria Eulina Pessoa deMiranda, Joseval dos Reis2024-01-10T21:42:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16681Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:26Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB Género y diversidad en la escuela y su interfaz en la formación docente: La experiencia de/la GDE/UFPB Gênero e diversidade na escola e sua interface na formação de professores/as: A experiência do GDE/UFPB |
title |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
spellingShingle |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB Silva, Jeane Felix da Gender Diversity Teacher education GDE Género Diversidad Formación de profesores GDE Gênero Diversidade Formação docente GDE |
title_short |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
title_full |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
title_fullStr |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
title_full_unstemmed |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
title_sort |
Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB |
author |
Silva, Jeane Felix da |
author_facet |
Silva, Jeane Felix da Carvalho , Maria Eulina Pessoa de Miranda, Joseval dos Reis |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho , Maria Eulina Pessoa de Miranda, Joseval dos Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jeane Felix da Carvalho , Maria Eulina Pessoa de Miranda, Joseval dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Diversity Teacher education GDE Género Diversidad Formación de profesores GDE Gênero Diversidade Formação docente GDE |
topic |
Gender Diversity Teacher education GDE Género Diversidad Formación de profesores GDE Gênero Diversidade Formação docente GDE |
description |
This paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681 10.21723/riaee.v18i00.16681 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18i00.16681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17161 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17162 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17163 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17164 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Miranda https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Miranda https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18i00 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171039669223424 |