Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jeane Felix da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho , Maria Eulina Pessoa de, Miranda, Joseval dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681
Resumo: This paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education.
id UNESP-15_b5dcc7c13ceef6ff23cdf4c8e66b5c3d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16681
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPBGénero y diversidad en la escuela y su interfaz en la formación docente: La experiencia de/la GDE/UFPBGênero e diversidade na escola e sua interface na formação de professores/as: A experiência do GDE/UFPBGenderDiversityTeacher educationGDEGéneroDiversidadFormación de profesoresGDEGêneroDiversidadeFormação docenteGDEThis paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education.Este texto trata sobre el Curso de Especialización en Género y Diversidad en la Escuela (GDE), una propuesta pionera, en Brasil, dirigida a la formación de educadores. Inicialmente, recupera la propuesta de formación continua de profesores sobre eses temas, situándola en su contexto político. Luego presenta la experiencia del Centro Interdisciplinario de Investigación y Acción sobre Mujer y Relaciones de Género, del Centro de Educación de la Universidad Federal de Paraíba, en su primera oferta, en 2014-2015. Enfoca la experiencia reciente de su segunda promoción en 2020-2021, en el formato a distancia, durante la pandemia del Covid-19, y describe a sus alumnos, sus motivaciones y expectativas, con base en un cuestionario aplicado en julio de 2021. En este momento de ataque a los estudios y políticas de género, especialmente en la educación escolar, termina argumentando sobre la importancia de incluir la perspectiva de género en la formación docente.Este texto trata do Curso de Especialização Gênero e Diversidade na Escola (GDE), uma proposta pioneira, de âmbito nacional, destinada à formação de educadoras/es. Inicialmente, recupera a proposta de oferta desse curso de formação docente continuada, situando-a em seu contexto político. Em seguida, apresenta a experiência do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher e Relações de Sexo e Gênero, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, em sua primeira oferta, em 2014-2015. Focaliza, então, a experiência recente de sua segunda turma em 2020-2021, no formato à distância, durante o isolamento social decorrente da pandemia de Covid-19, e descreve seu alunado, suas motivações e expectativas, com base em um questionário aplicado em julho de 2021. Neste momento de ataque aos estudos e às políticas de gênero, especialmente na educação escolar, finaliza argumentando sobre a importância da inclusão da perspectiva de gênero na formação docente.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1668110.21723/riaee.v18i00.16681Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0231271982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17161https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17162https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17163https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17164https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17165Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Mirandahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jeane Felix daCarvalho , Maria Eulina Pessoa deMiranda, Joseval dos Reis2024-01-10T21:42:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16681Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:26Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
Género y diversidad en la escuela y su interfaz en la formación docente: La experiencia de/la GDE/UFPB
Gênero e diversidade na escola e sua interface na formação de professores/as: A experiência do GDE/UFPB
title Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
spellingShingle Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
Silva, Jeane Felix da
Gender
Diversity
Teacher education
GDE
Género
Diversidad
Formación de profesores
GDE
Gênero
Diversidade
Formação docente
GDE
title_short Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
title_full Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
title_fullStr Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
title_full_unstemmed Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
title_sort Gender and diversity at school and their interface in teacher education: The experience of GDE/UFPB
author Silva, Jeane Felix da
author_facet Silva, Jeane Felix da
Carvalho , Maria Eulina Pessoa de
Miranda, Joseval dos Reis
author_role author
author2 Carvalho , Maria Eulina Pessoa de
Miranda, Joseval dos Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jeane Felix da
Carvalho , Maria Eulina Pessoa de
Miranda, Joseval dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Diversity
Teacher education
GDE
Género
Diversidad
Formación de profesores
GDE
Gênero
Diversidade
Formação docente
GDE
topic Gender
Diversity
Teacher education
GDE
Género
Diversidad
Formación de profesores
GDE
Gênero
Diversidade
Formação docente
GDE
description This paper focuses on the Gender and Diversity at School (GDE) program, a pioneering nationwide teacher continual education policy proposal. Initially, it places this initiative in the current Brazilian political context. It then presents the experience of its first class, sponsored by the Interdisciplinary Gender Center (NIPAM) of the College of Education of the Federal University of Paraiba (UFPB), in 2014-2015. Mainly, it addresses the recent experience of its second class, in 2020-2021, through distance education, during the social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. Based on responses to a questionnaire applied in July 2021, it describes its students’ motivations and expectations. At this time of attack on gender studies and policies, especially in schools, it concludes by arguing the importance of including the gender perspective in teacher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681
10.21723/riaee.v18i00.16681
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.16681
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17161
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17162
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17163
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17164
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16681/17165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Miranda
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jeane Felix da Silva, Maria Eulina Pessoa de Carvalho , Joseval dos Reis Miranda
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023127
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039669223424