Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Breynner Ricardo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Martins, Lídia G., Duarte, Adriana Otoni S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078
Resumo: This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. 
id UNESP-15_c74f9ffe0a707aa9da0585de67c1c17b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10078
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro pretoInteracción en el ciberespaço y formación de profesores: análisis de la sala de interacción virtual del programa escola de gestores en la universidad federal de ouro pretoInteração no ciberespaço e formação de professores: análise da sala de interação virtual do programa escola de gestores na Universidade Federal de Ouro PretoOn line education. Teacher training. Politeaching knowledge. InteractionEducación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. InteracciónEducação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação.This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. Este artículo analiza la contribución de la Sala de Interacción Virtual para el proceso de mediación y supervisión del trabajo pedagógico en el Programa Nacional Escola de Gestores (PNEG), en la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP). Uno de los resultados de una investigacíon realizada con el equipo de formación del programa, cuyo objetivo fue evaluar cómo los conocimientos docentes del equipo de formadores son movilizados y se contribuyen a la conformación de un saber polidocente, fueron entrevistados 26 profesionales del equipo polidocente que actuaron en el PNEG, de 2013 a 2015. El análisis de contenido fue asistido por el software NVivo®. Los resultados indican que la Sala de Interacción promueve sucesivas rondas de intercambios entre el equipo, contribuyendo a la implementación de las acciones de formación en el ciberespacio. Este artigo analisa a contribuição da Sala de Interação Virtual para o processo de mediação e supervisão do trabalho pedagógico no Programa Nacional Escola de Gestores (PNEG), na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É um dos resultados de uma pesquisa realizada com a equipe de formação do programa, cujo objetivo foi avaliar como os saberes docentes da equipe de formadores são mobilizados e se contribuem para a conformação de um saber polidocente; foram entrevistados 26 profissionais da equipe polidocente que atuaram no programa no período de 2013 a 2015. A análise de conteúdo foi assistida pelo software NVivo®. Os resultados indicam que a Sala de Interação Virtual é um espaço que promove rodadas de interações e trocas com outras pessoas da equipe, contribuindo para a implementação das ações de formação no ciberespaço. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1007810.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-14611982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078/6694Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Breynner RicardoMartins, Lídia G.Duarte, Adriana Otoni S.2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10078Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
Interacción en el ciberespaço y formación de profesores: análisis de la sala de interacción virtual del programa escola de gestores en la universidad federal de ouro preto
Interação no ciberespaço e formação de professores: análise da sala de interação virtual do programa escola de gestores na Universidade Federal de Ouro Preto
title Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
spellingShingle Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
de Oliveira, Breynner Ricardo
On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction
Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción
Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação.
title_short Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
title_full Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
title_fullStr Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
title_full_unstemmed Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
title_sort Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
author de Oliveira, Breynner Ricardo
author_facet de Oliveira, Breynner Ricardo
Martins, Lídia G.
Duarte, Adriana Otoni S.
author_role author
author2 Martins, Lídia G.
Duarte, Adriana Otoni S.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Breynner Ricardo
Martins, Lídia G.
Duarte, Adriana Otoni S.
dc.subject.por.fl_str_mv On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction
Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción
Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação.
topic On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction
Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción
Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação.
description This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078/6694
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855635628032