Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078 |
Resumo: | This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. |
id |
UNESP-15_c74f9ffe0a707aa9da0585de67c1c17b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10078 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro pretoInteracción en el ciberespaço y formación de profesores: análisis de la sala de interacción virtual del programa escola de gestores en la universidad federal de ouro pretoInteração no ciberespaço e formação de professores: análise da sala de interação virtual do programa escola de gestores na Universidade Federal de Ouro PretoOn line education. Teacher training. Politeaching knowledge. InteractionEducación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. InteracciónEducação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação.This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. Este artículo analiza la contribución de la Sala de Interacción Virtual para el proceso de mediación y supervisión del trabajo pedagógico en el Programa Nacional Escola de Gestores (PNEG), en la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP). Uno de los resultados de una investigacíon realizada con el equipo de formación del programa, cuyo objetivo fue evaluar cómo los conocimientos docentes del equipo de formadores son movilizados y se contribuyen a la conformación de un saber polidocente, fueron entrevistados 26 profesionales del equipo polidocente que actuaron en el PNEG, de 2013 a 2015. El análisis de contenido fue asistido por el software NVivo®. Los resultados indican que la Sala de Interacción promueve sucesivas rondas de intercambios entre el equipo, contribuyendo a la implementación de las acciones de formación en el ciberespacio. Este artigo analisa a contribuição da Sala de Interação Virtual para o processo de mediação e supervisão do trabalho pedagógico no Programa Nacional Escola de Gestores (PNEG), na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É um dos resultados de uma pesquisa realizada com a equipe de formação do programa, cujo objetivo foi avaliar como os saberes docentes da equipe de formadores são mobilizados e se contribuem para a conformação de um saber polidocente; foram entrevistados 26 profissionais da equipe polidocente que atuaram no programa no período de 2013 a 2015. A análise de conteúdo foi assistida pelo software NVivo®. Os resultados indicam que a Sala de Interação Virtual é um espaço que promove rodadas de interações e trocas com outras pessoas da equipe, contribuindo para a implementação das ações de formação no ciberespaço. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1007810.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-14611982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078/6694Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Breynner RicardoMartins, Lídia G.Duarte, Adriana Otoni S.2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10078Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto Interacción en el ciberespaço y formación de profesores: análisis de la sala de interacción virtual del programa escola de gestores en la universidad federal de ouro preto Interação no ciberespaço e formação de professores: análise da sala de interação virtual do programa escola de gestores na Universidade Federal de Ouro Preto |
title |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
spellingShingle |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto de Oliveira, Breynner Ricardo On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação. |
title_short |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
title_full |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
title_fullStr |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
title_full_unstemmed |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
title_sort |
Interaction in cyberspace and teacher training: analysis of the virtual interaction room of the programa escola de gestores at the federal university of ouro preto |
author |
de Oliveira, Breynner Ricardo |
author_facet |
de Oliveira, Breynner Ricardo Martins, Lídia G. Duarte, Adriana Otoni S. |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Lídia G. Duarte, Adriana Otoni S. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Breynner Ricardo Martins, Lídia G. Duarte, Adriana Otoni S. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação. |
topic |
On line education. Teacher training. Politeaching knowledge. Interaction Educación a distancia (EaD). Formación continuada de profesores. Saber polidocente. Interacción Educação a distância (EaD). Formação continuada de professores. Saber polidocente. Interação. |
description |
This paper analyzes the Virtual Interaction Room to the mediation process and pedagogical supervision in the Programa Escola de Gestores (PNEG) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). It is one of the results of a research carried out with the program's team, whose objective was to evaluate how their teaching knowledge is mobilized. 26 professionals that worked in the program from 2013 to 2015 were interviewed. Content analysis was assisted by NVivo®, a software used in qualitative research. The results indicate that the Virtual Interaction Room is a space that promotes successive rounds of interactions with other team members, contributing to the implementation of actions in cyberspace. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10078/6694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1441-1461 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855635628032 |