EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jonatha Daniel dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Alves, Rozane Alonso, Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514
Resumo: The text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. 
id UNESP-15_cec04a5c6c92eeafa0b3a2624af5483b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18514
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSEEXPLORANDO EXPERIENCIAS EN EDUCACIÓN CIENTÍFICA Y MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EN UN CURSO DE PEDAGOGÍAEXPLORANDO EXPERIÊNCIAS NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EM UM CURSO DE PEDAGOGIAFormação InicialPedagogiaCiênciasMatemáticaExperiênciaInitial TrainingPedagogySciencesMathematicsExperienceFormación inicialPedagogíaCienciasMatemáticasExperienciaThe text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. El texto en pantalla tiene como objetivo presentar los análisis realizados a partir de las prácticas docentes producidas durante el año 2022 y 2023 con las disciplinas de Contenidos y Metodología de la Enseñanza de las Ciencias, El Niño y el Lenguaje Matemático y Contenidos y Metodología de la Enseñanza de las Matemáticas que forman parte de la composición curricular de una asignatura de Pedagogía, en la Región Norte de Brasil. Forma parte de una investigación cualitativa, basada en el Campo de los Estudios Culturales, que permite, como procedimiento de análisis y producción de datos, actuar con el análisis cultural desde un instrumento autoetnográfico. A través de las experiencias se pudo percibir que los caminos en la formación inicial van cambiando, sin embargo, al producir experiencias y ser afectado por ellas, se potencian las posibilidades pedagógicas y reflexivas en este contexto. En este sentido, sostenemos que la creatividad y la innovación sin experiencia, sin posibilidad de verse afectada, no es más que la asimilación de la información. O texto em tela tem o objetivo de apresentar as análises realizadas a partir das práticas de ensino produzidas durante o ano de 2022 e 2023 junto as disciplinas de Conteúdo e Metodologia do Ensino de Ciências, A Criança e a Linguagem Matemática e Conteúdo e Metodologia do Ensino de Matemática que se inserem na composição curricular de um curso de Pedagogia, na Região Norte do Brasil. Parte de uma pesquisa qualitativa, pautada no Campo dos Estudos Culturais, que permitem enquanto procedimento de análise e produção dos dados atuar com a análise cultural a partir de instrumento autoetnográfico. Por meio das vivências foi possível perceber que os caminhos na formação inicial são cambiantes, todavia, ao produzir experiências e por ela ser afetado, as possibilidades pedagógicas e reflexivas são potencializadas neste contexto. Nesse sentido, defendemos que criatividade e inovação sem experiência, sem a possibilidade de ser afetado, nada mais é do que a assimilação de informações. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2024-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlvideo/mp4text/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1851410.21723/riaee.v19iesp.2.18514Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e0240681982-55872446-860610.21723/riaee.v19iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18639https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18640https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18641https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18642https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18643https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18644Copyright (c) 2024 Jonatha Daniel dos Santos, Rozane Alonso Alves, Vanessa da Conceição Nascimento Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jonatha Daniel dosAlves, Rozane AlonsoPereira, Vanessa da Conceição Nascimento2024-07-26T20:37:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18514Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-07-26T20:37:44Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
EXPLORANDO EXPERIENCIAS EN EDUCACIÓN CIENTÍFICA Y MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EN UN CURSO DE PEDAGOGÍA
EXPLORANDO EXPERIÊNCIAS NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EM UM CURSO DE PEDAGOGIA
title EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
spellingShingle EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
Santos, Jonatha Daniel dos
Formação Inicial
Pedagogia
Ciências
Matemática
Experiência
Initial Training
Pedagogy
Sciences
Mathematics
Experience
Formación inicial
Pedagogía
Ciencias
Matemáticas
Experiencia
title_short EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
title_full EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
title_fullStr EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
title_full_unstemmed EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
title_sort EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
author Santos, Jonatha Daniel dos
author_facet Santos, Jonatha Daniel dos
Alves, Rozane Alonso
Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento
author_role author
author2 Alves, Rozane Alonso
Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jonatha Daniel dos
Alves, Rozane Alonso
Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Inicial
Pedagogia
Ciências
Matemática
Experiência
Initial Training
Pedagogy
Sciences
Mathematics
Experience
Formación inicial
Pedagogía
Ciencias
Matemáticas
Experiencia
topic Formação Inicial
Pedagogia
Ciências
Matemática
Experiência
Initial Training
Pedagogy
Sciences
Mathematics
Experience
Formación inicial
Pedagogía
Ciencias
Matemáticas
Experiencia
description The text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514
10.21723/riaee.v19iesp.2.18514
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v19iesp.2.18514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18639
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18640
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18641
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18642
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18643
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18644
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
video/mp4
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v19iesp.2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500782857191424