EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514 |
Resumo: | The text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. |
id |
UNESP-15_cec04a5c6c92eeafa0b3a2624af5483b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18514 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSEEXPLORANDO EXPERIENCIAS EN EDUCACIÓN CIENTÍFICA Y MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EN UN CURSO DE PEDAGOGÍAEXPLORANDO EXPERIÊNCIAS NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EM UM CURSO DE PEDAGOGIAFormação InicialPedagogiaCiênciasMatemáticaExperiênciaInitial TrainingPedagogySciencesMathematicsExperienceFormación inicialPedagogíaCienciasMatemáticasExperienciaThe text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. El texto en pantalla tiene como objetivo presentar los análisis realizados a partir de las prácticas docentes producidas durante el año 2022 y 2023 con las disciplinas de Contenidos y Metodología de la Enseñanza de las Ciencias, El Niño y el Lenguaje Matemático y Contenidos y Metodología de la Enseñanza de las Matemáticas que forman parte de la composición curricular de una asignatura de Pedagogía, en la Región Norte de Brasil. Forma parte de una investigación cualitativa, basada en el Campo de los Estudios Culturales, que permite, como procedimiento de análisis y producción de datos, actuar con el análisis cultural desde un instrumento autoetnográfico. A través de las experiencias se pudo percibir que los caminos en la formación inicial van cambiando, sin embargo, al producir experiencias y ser afectado por ellas, se potencian las posibilidades pedagógicas y reflexivas en este contexto. En este sentido, sostenemos que la creatividad y la innovación sin experiencia, sin posibilidad de verse afectada, no es más que la asimilación de la información. O texto em tela tem o objetivo de apresentar as análises realizadas a partir das práticas de ensino produzidas durante o ano de 2022 e 2023 junto as disciplinas de Conteúdo e Metodologia do Ensino de Ciências, A Criança e a Linguagem Matemática e Conteúdo e Metodologia do Ensino de Matemática que se inserem na composição curricular de um curso de Pedagogia, na Região Norte do Brasil. Parte de uma pesquisa qualitativa, pautada no Campo dos Estudos Culturais, que permitem enquanto procedimento de análise e produção dos dados atuar com a análise cultural a partir de instrumento autoetnográfico. Por meio das vivências foi possível perceber que os caminhos na formação inicial são cambiantes, todavia, ao produzir experiências e por ela ser afetado, as possibilidades pedagógicas e reflexivas são potencializadas neste contexto. Nesse sentido, defendemos que criatividade e inovação sem experiência, sem a possibilidade de ser afetado, nada mais é do que a assimilação de informações. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2024-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlvideo/mp4text/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1851410.21723/riaee.v19iesp.2.18514Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e0240681982-55872446-860610.21723/riaee.v19iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18639https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18640https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18641https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18642https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18643https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18644Copyright (c) 2024 Jonatha Daniel dos Santos, Rozane Alonso Alves, Vanessa da Conceição Nascimento Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jonatha Daniel dosAlves, Rozane AlonsoPereira, Vanessa da Conceição Nascimento2024-07-26T20:37:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18514Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-07-26T20:37:44Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE EXPLORANDO EXPERIENCIAS EN EDUCACIÓN CIENTÍFICA Y MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EN UN CURSO DE PEDAGOGÍA EXPLORANDO EXPERIÊNCIAS NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: DIÁLOGOS EM UM CURSO DE PEDAGOGIA |
title |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
spellingShingle |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE Santos, Jonatha Daniel dos Formação Inicial Pedagogia Ciências Matemática Experiência Initial Training Pedagogy Sciences Mathematics Experience Formación inicial Pedagogía Ciencias Matemáticas Experiencia |
title_short |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
title_full |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
title_fullStr |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
title_full_unstemmed |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
title_sort |
EXPLORING EXPERIENCES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION: DIALOGUES IN A PEDAGOGY COURSE |
author |
Santos, Jonatha Daniel dos |
author_facet |
Santos, Jonatha Daniel dos Alves, Rozane Alonso Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Rozane Alonso Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Jonatha Daniel dos Alves, Rozane Alonso Pereira, Vanessa da Conceição Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Inicial Pedagogia Ciências Matemática Experiência Initial Training Pedagogy Sciences Mathematics Experience Formación inicial Pedagogía Ciencias Matemáticas Experiencia |
topic |
Formação Inicial Pedagogia Ciências Matemática Experiência Initial Training Pedagogy Sciences Mathematics Experience Formación inicial Pedagogía Ciencias Matemáticas Experiencia |
description |
The text on screen aims to present the analyses carried out from the teaching practices produced during the year 2022 and 2023 with the disciplines of Content and Methodology of Science Teaching, The Child and Mathematical Language and Content and Methodology of Mathematics Teaching that are part of the curricular composition of a course in Pedagogy, in the Northern Region of Brazil. It is part of a qualitative research, based on the Field of Cultural Studies, which allows, as a procedure of analysis and production of data, to act with cultural analysis from an autoethnographic instrument. Through the experiences it was possible to perceive that the paths in initial training are changing, however, by producing experiences and being affected by it, the pedagogical and reflective possibilities are enhanced in this context. In this sense, we argue that creativity and innovation without experience, without the possibility of being affected, is nothing more than the assimilation of information. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514 10.21723/riaee.v19iesp.2.18514 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v19iesp.2.18514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18639 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18640 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18641 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18642 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18643 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18514/18644 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml video/mp4 text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2024), v. 19, n. esp. 2: Perspectivas Inovadoras e Criativas para a Docência em Ciências e em Matemática; e024068 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v19iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500782857191424 |