Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Kênia Paulino de Queiroz
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pinho, Maria José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6636
Resumo: This article aims to make known the main concepts of creativity and innovation in contemporary school, with the breakup of the conservative paradigm for emancipatory education, and discuss this break, which operates a change in educational institutions according to the conceptions and theoretical references on the create and innovate, in "vision of transformation". The study, of bibliographical character, began with the analysis of the theoretical in the "International Network Research Group Investigating creative and innovative Schools", which led to the perception that the contemporary school, to oppose a conservative education, which prioritizes the individual work and fragmented knowledge, can be defined as emancipatory, creative and innovative, because it has the vision and transformative forming of your do and pedagogical collective , and search the interconnection of knowledge and the production of knowledge. The creative potential, nature and the human being are valued, aiming at the individual, social and planetary good, according to principles that depart from and for life.
id UNESP-15_d226e4dd79f67aeeb965750184532f9e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6636
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shiftCreatividad e innovación en la escuela del siglo xxi: un cambio de paradigmasCriatividade e inovação na escola do século XXI: uma mudança de paradigmasParadigmatic transitions. Educational creativity. Production of knowledge.Transiciones paradigmáticas. Creatividad educacional. Producción del conocimiento.Transições paradigmáticas. Criatividade educacional. Produção do conhecimento.This article aims to make known the main concepts of creativity and innovation in contemporary school, with the breakup of the conservative paradigm for emancipatory education, and discuss this break, which operates a change in educational institutions according to the conceptions and theoretical references on the create and innovate, in "vision of transformation". The study, of bibliographical character, began with the analysis of the theoretical in the "International Network Research Group Investigating creative and innovative Schools", which led to the perception that the contemporary school, to oppose a conservative education, which prioritizes the individual work and fragmented knowledge, can be defined as emancipatory, creative and innovative, because it has the vision and transformative forming of your do and pedagogical collective , and search the interconnection of knowledge and the production of knowledge. The creative potential, nature and the human being are valued, aiming at the individual, social and planetary good, according to principles that depart from and for life.Este artículo tiene el objetivo de dar a conocer las principales concepciones sobre creatividad e innovación en la escuela contemporánea, con la ruptura del paradigma conservador para una educación emancipadora, y discutir esa ruptura, que opera un cambio en las instituciones educacionales segundo las concepciones y los referenciales teóricos sobre el crear y el innovar, en la “visión de transformación”. El estudio, de carácter bibliográfico, se inició con el análisis de los aportes teóricos en el “Grupo de Investigación en Red Internacional Investigando Escuelas Creativas e Innovadoras”, que condujo a la percepción de que la escuela contemporánea, al oponerse a una enseñanza conservadora, que prioriza el trabajo individual y el saber fragmentado, puede ser definida como emancipadora, creativa e innovadora, pues posee la visión formadora y transformadora de su quehacer pedagógico y colectivo, y busca la interconexión de los saberes y la producción del conocimiento. Valoriza los potenciales creativos, la naturaleza y el ser humano, pretendiendo el bien individual, social y planetario, según principios que parten de la vida y para la vida.Este artigo objetiva dar a conhecer as principais concepções de criatividade e inovação na escola contemporânea, com o rompimento do paradigma conservador para uma educação emancipatória, e discutir essa ruptura, que opera uma mudança nas instituições educativas segundo as concepções e os referenciais teóricos sobre o criar e o inovar, na “visão de transformação”. O estudo, de caráter bibliográfico, iniciou com a análise dos aportes teóricos no “Grupo de Pesquisa em Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras”, que levou à percepção de que a escola contemporânea, ao opor-se a um ensino conservador, que prioriza o trabalho individual e o saber fragmentado, pode ser definida como emancipatória, criativa e inovadora, pois possui a visão formadora e transformadora de seu fazer pedagógico e coletivo, e busca a interligação dos saberes e a produção do conhecimento. Valoriza os potenciais criativos, a natureza e o ser humano, visando ao bem individual, social e planetário, segundo princípios que partem da vida e para a vida. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/663610.21723/riaee.v11.n4.6636Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1906-1923Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1906-19231982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6636/6013Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Kênia Paulino de QueirozPinho, Maria José de2017-11-28T12:46:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6636Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-28T12:46:03Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
Creatividad e innovación en la escuela del siglo xxi: un cambio de paradigmas
Criatividade e inovação na escola do século XXI: uma mudança de paradigmas
title Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
spellingShingle Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
Souza, Kênia Paulino de Queiroz
Paradigmatic transitions. Educational creativity. Production of knowledge.
Transiciones paradigmáticas. Creatividad educacional. Producción del conocimiento.
Transições paradigmáticas. Criatividade educacional. Produção do conhecimento.
title_short Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
title_full Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
title_fullStr Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
title_full_unstemmed Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
title_sort Creativity and innovation in the xxi century school: a paradigm shift
author Souza, Kênia Paulino de Queiroz
author_facet Souza, Kênia Paulino de Queiroz
Pinho, Maria José de
author_role author
author2 Pinho, Maria José de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Kênia Paulino de Queiroz
Pinho, Maria José de
dc.subject.por.fl_str_mv Paradigmatic transitions. Educational creativity. Production of knowledge.
Transiciones paradigmáticas. Creatividad educacional. Producción del conocimiento.
Transições paradigmáticas. Criatividade educacional. Produção do conhecimento.
topic Paradigmatic transitions. Educational creativity. Production of knowledge.
Transiciones paradigmáticas. Creatividad educacional. Producción del conocimiento.
Transições paradigmáticas. Criatividade educacional. Produção do conhecimento.
description This article aims to make known the main concepts of creativity and innovation in contemporary school, with the breakup of the conservative paradigm for emancipatory education, and discuss this break, which operates a change in educational institutions according to the conceptions and theoretical references on the create and innovate, in "vision of transformation". The study, of bibliographical character, began with the analysis of the theoretical in the "International Network Research Group Investigating creative and innovative Schools", which led to the perception that the contemporary school, to oppose a conservative education, which prioritizes the individual work and fragmented knowledge, can be defined as emancipatory, creative and innovative, because it has the vision and transformative forming of your do and pedagogical collective , and search the interconnection of knowledge and the production of knowledge. The creative potential, nature and the human being are valued, aiming at the individual, social and planetary good, according to principles that depart from and for life.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6636
10.21723/riaee.v11.n4.6636
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6636
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.6636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6636/6013
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1906-1923
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1906-1923
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853475561472